Annons

D7100 vs D610

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej! Alla. Sitter med ett jobbigt I-landsdilemma. Kan inte bestämma mig för om jag skall skaffa mig en D7100 eller en D610 som andrahus till min D800E. Läst mycket om bägge och har väldigt svårt att bestämma mig. Någon med tankar o funderingar som kan vara till hjälp.

Kan så vara. Men jag har en 80-400 som blir en bra fågeloptik med D7100. Hade det handlat om en förstakamera, vore valet rätt enkelt. Tänker att D610 är lite vassare, men jag har ju redan en D800E så nu är frågan vilken kamera som blir bäst komplement.

D800E måste vara den absolut bästa landskapskameran till vidvinklar så en D7100 hade absolut varit mitt val som komplement till telefoto. Lite av ytterligheter som kompletterar varandra bra.

Kan så vara. Men jag har en 80-400 som blir en bra fågeloptik med D7100. Hade det handlat om en förstakamera, vore valet rätt enkelt. Tänker att D610 är lite vassare, men jag har ju redan en D800E så nu är frågan vilken kamera som blir bäst komplement.
Tänk på att beskuret från D800E blir reultatet rätt likvärdigt D7100.

Jag skulle välja D7100 just på grund av beskärningsfaktorn. Se den som en D600 med inbyggd telekonverter och med samma AF-system som D800.

Blev en D610. Känns bra. Nu får jag vidvinkel med bägge kamerorna. Tänker ha någon av mina manuella gluggar på D610 på för jämnan. Utom när jag får uppdrag, då blir det mest passande combo

D610:an är fantastisk. Du kommer att bli nöjd, och jag tror inte du kommer sakna nåt i IQ jämfört mot din D800E. Råfilerna är ljuvliga att jobba med, sensorn är kick ass. Färger, skärpa, iso och DR är av absolut toppklass.

Jag hade också valt två fullformatare, dvs 610.

Skall man ha hög pixeltäthet (telefördel) så är 1-systemen oslagbara. Så J4 och V3 är grymt pixeltäta och fungerar med af-s objektiv.

Själv har jag provat min 1 AW1 lite på fågel med mitt 18-200VR och det fungerar rätt bra. 14MP i motsvarande 540mm.

/Karl

Ska du fotografera fågel, till rimlig kostnad välj någon Nikon 1 modell med riktig sökare och deras nya 70-300 för det systemet.

Ska du fotografera fågel, till rimlig kostnad välj någon Nikon 1 modell med riktig sökare och deras nya 70-300 för det systemet.

Nä, jag fotar inte fågel specifikt. Men med lite teleförlängning skapar man ju sig möjligheter. Nu blev det en D610 ändå. Mycket nöjd med kameran. Ger finfint bildresultat. Jag får vara nöjd med 400 mm som längsta brännvidd.

Skiljer det något i handhavande mellan D7100 och D610?

Jag sitter med en gammal D200 som jag tänker byta upp mig från, någon dag, och något som jag verkligen gillar är att slippa att gå in i menyer för att ställa om de vanligaste inställningarna (t.ex. ljusmätningmetod och AF-inställning) eftersom det finns separata knappar och vred för dem. Hur funkar detta på D7100 och D610? Av bilder på husen så verkar det inte finnas lika många separata knappar och vred?

Jag skulle iofs kunna ta mig till lämplig fotobutik och känna och klämma... Men kanske kan jag få input härifrån också. :)

Mvh,
/Håkan

Skiljer det något i handhavande mellan D7100 och D610?

Jag sitter med en gammal D200 som jag tänker byta upp mig från, någon dag, och något som jag verkligen gillar är att slippa att gå in i menyer för att ställa om de vanligaste inställningarna (t.ex. ljusmätningmetod och AF-inställning) eftersom det finns separata knappar och vred för dem. Hur funkar detta på D7100 och D610? Av bilder på husen så verkar det inte finnas lika många separata knappar och vred?

Jag skulle iofs kunna ta mig till lämplig fotobutik och känna och klämma... Men kanske kan jag få input härifrån också. :)

Mvh,
/Håkan

På D610 och D7000 går alla de "vanliga" inställningarna att göra utan att gå in i menyer, så det är nog det samma på D7100. Ljusmätning, AF, Auto-ISO, DX/FX, BKT etc finns, sen kan man även programmera några egna knappar. Kan inte komma på någon som saknas, men det finns säkert någon som kan.

MVH

På D610 och D7000 går alla de "vanliga" inställningarna att göra utan att gå in i menyer, så det är nog det samma på D7100. Ljusmätning, AF, Auto-ISO, DX/FX, BKT etc finns, sen kan man även programmera några egna knappar. Kan inte komma på någon som saknas, men det finns säkert någon som kan.

MVH

Jag tror att separata knappar för af-lås och exponeringslås saknas, vilket jag tycker är störigt.

Dessutom har själva gummigreppet sämre grepp än på d200.

Jag tror att separata knappar för af-lås och exponeringslås saknas, vilket jag tycker är störigt.

Dessutom har själva gummigreppet sämre grepp än på d200.

På de flesta nikonmodeller kan låsknappen konfigureras så att du kan använda den för tumfokus. Antar att det går på D7100 också, men då får du förstås ingen exponeringslåsknapp, vilket är en nackdel om du använder den. Brukar du inte använda exponeringslås är det väl nästan en fördel eftersom man då inte riskerar att trycka på ae-lock istället för af-on av misstag när man vill fokusers.

7100 så klart

Jag har 7100 som komplement till min 800. 610 skulle jag tycka var lite överkurs då den ändå inte kan mäta sig med 800:an

Givetvis har 7100 tummanövering av fokusen. Den har faktiskt ett suveränt interface, en slutare som är mjuk i ljudet, möjlighet att croppa på croppen (ökar fps). Förmodligen den bästa DX!

/lma

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto