Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7100 eller D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Fenderz

Medlem
Tänkte att jag skulle köpa en D7100 som jag har varit inne på länge, men såg att D7200 släpps den 19 mars. Det är ju bättre buffert och autofokus, wifi mm.
Ska jag satsa på en sådan istället?
Tips och råd.

MVH MATS.

Det beror väl på om du tycker det är värt prisskillnaden.
Kvalitén på bilderna lär vara minimala annars tror jag.
Jag valde D7200, men den är billigare i Finland än i Sverige, dessutom är prisskillnaden också mindre.

Tack för svaret ;)
Varför valde du D7200?

Som jag sa så var prisskillnaden för mej inte så stor, 200€, vilket jag tycker att de kan vara värt att få den senaste kameran. Prisskillnaden i Sverige är just nu över 3000kr.
Den större bufferten var också välkommen då den är rätt liten på D7100.
Den förbättrade AF i mörka förhållanden och WiFi var väl ingen dealbreaker men alltid trevligt att ha till hands.
Kameran är ju bara förbeställd än, så jag är fortfarande öppen om jag behåller den eller inte, jag har en D300 nu som visserligen räcker till för mina behov, men modellen kom 2009 så börjar bli dags att kika på något nytt.

Alternativet är att köpa en FX, men tror inte det är rätt väg att gå för mitt fotande, dessutom väldigt mycket pengar för en hobby.

Som jag sa så var prisskillnaden för mej inte så stor, 200€, vilket jag tycker att de kan vara värt att få den senaste kameran. Prisskillnaden i Sverige är just nu över 3000kr.
Den större bufferten var också välkommen då den är rätt liten på D7100.
Den förbättrade AF i mörka förhållanden och WiFi var väl ingen dealbreaker men alltid trevligt att ha till hands.
Kameran är ju bara förbeställd än, så jag är fortfarande öppen om jag behåller den eller inte, jag har en D300 nu som visserligen räcker till för mina behov, men modellen kom 2009 så börjar bli dags att kika på något nytt.

Alternativet är att köpa en FX, men tror inte det är rätt väg att gå för mitt fotande, dessutom väldigt mycket pengar för en hobby.

Har du tips på någon bra finsk site att beställa från?

Tack för svaret ;)
Varför valde du D7200?

Jag hade en D300s tidigare. D7100 var inte tillräcklig för att få mig vilja byta...ffa för klen buffert i RAW. Men nu när D7200 kom slog jag till. Inbyggd WiFi, betydligt snabbare huvudprocessor (Expeed 4) vilket troligen kommer innebära snabbare/säkrare AF och mindre brus (bättre algoritmer för signalbearbetning), och ljuskänsligare AF var några ytterligare skäl :)

Jag köpte från Rajala.fi, brukar ha de bästa priserna på fotoprylar. Annars är Verkkokauppa.com ett säkert kort.
De skickade min i fredags så jag får antagligen den i morgon! :D

1500 kr billigare än i Sverige! Fått kameran?
Hur betalat man om man inte har någon av bankerna i listan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar