Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7100 byte till D750

Produkter
(logga in för att koppla)

padraget

Aktiv medlem
Hej!
Jag går i tankar om att byta upp mig från d7100 till d750.
Jag fotar mest djur o natur och har dessa objektiv.
Nikon AF-S DX 12-24/4G IF ED
Tamron AF 90/2.8 DI SP Macro 1:1
Nikon AF-S 24-120/4G ED VR
Nikon AF-S 70-200/4G ED VRII
Nikon AF-S 300/4D IF ED
Tamron AF 150-600/5-6.3 Di SP VC USD
Nu är frågan vad vinner jag eller förlorar på detta byte?

Hej!
Jag går i tankar om att byta upp mig från d7100 till d750.
Jag fotar mest djur o natur och har dessa objektiv.
Nikon AF-S DX 12-24/4G IF ED
Tamron AF 90/2.8 DI SP Macro 1:1
Nikon AF-S 24-120/4G ED VR
Nikon AF-S 70-200/4G ED VRII
Nikon AF-S 300/4D IF ED
Tamron AF 150-600/5-6.3 Di SP VC USD
Nu är frågan vad vinner jag eller förlorar på detta byte?

Det är väl bara ditt 12-24 du inte kan använda som fullformat, men du kan fortfarande använda det om du kör i DX-mode på D750.
Annars är det ju en klart bättre kamera tycker jag.

En nackdel med D750 jämfört med D7100 är att AF-punkterna täcker en mindre yta, så är du van vid att ofta använda de yttre AF-punkterna så kommer du att sakna detta när du byter upp dig.
Sen kommer du inte lika nära med objektiven på D750.

Ser att du har både Nikons 300/4 och Tamron 150-600, har själv Nikon telet men är lite sugen på att ev byta till Tamron. Har du lust att berätta lite om hur du tycker att dessa två gluggar står sig mot varandra?

Har ju inte med din fråga att göra men kanske du kan skriva några rader ändå:)

Med tanke på att du redan har både bra kamera och riktigt fina objektiv ser jag ingen anledning till att välja. Behåll 7100 framförallt för din 150-600. Alltid bra att ha 2 kamerahus och fullformat är ju klart bäst på vidvinkel medan DX har klara fördelar på telesidan. D7100 är ju en helt underbar kamera på många sätt. I ditt läge hade jag absolut inte gjort mig av med 7100 för en 750. Då skulle det i så fall vara en 810 som man kan cropa rejält.

En uppenbar konsekvens är väl att bilderna av djuren du fotar blir hälften så stora om du kör med samma objektiv och samma avstånd. (jag räknar yta)

Ser att du har både Nikons 300/4 och Tamron 150-600, har själv Nikon telet men är lite sugen på att ev byta till Tamron. Har du lust att berätta lite om hur du tycker att dessa två gluggar står sig mot varandra

300/4 är ju bra men saknar ju vr som Tamron har,jag har inte testat Tamron 150-600 så mycket det är ny inskaffat men jag blev förvånad hur det prestera det lilla jag testat.går ju att plåta på handhållet på 600. bra upp till 400 bra sedan lite mjukare

Med tanke på att du redan har både bra kamera och riktigt fina objektiv ser jag ingen anledning till att välja. Behåll 7100 framförallt för din 150-600. Alltid bra att ha 2 kamerahus och fullformat är ju klart bäst på vidvinkel medan DX har klara fördelar på telesidan. D7100 är ju en helt underbar kamera på många sätt. I ditt läge hade jag absolut inte gjort mig av med 7100 för en 750. Då skulle det i så fall vara en 810 som man kan cropa rejält.

Ja visst d7100 är en bra kamera,men bilkvaliteten är kanske d750 bättre?d750 har kanske bätre buffert?
810 hamnar nog utanför min budjet o jag tycker att den är lite stor

En uppenbar konsekvens är väl att bilderna av djuren du fotar blir hälften så stora om du kör med samma objektiv och samma avstånd. (jag räknar yta)

Ok då kanske jag förlorar det vicktigaste att få djuren inom räckhåll.
men d750 kan man kanske beskära bilden mer än d7100

Ser att du har både Nikons 300/4 och Tamron 150-600, har själv Nikon telet men är lite sugen på att ev byta till Tamron. Har du lust att berätta lite om hur du tycker att dessa två gluggar står sig mot varandra

300/4 är ju bra men saknar ju vr som Tamron har,jag har inte testat Tamron 150-600 så mycket det är ny inskaffat men jag blev förvånad hur det prestera det lilla jag testat.går ju att plåta på handhållet på 600. bra upp till 400 bra sedan lite mjukare

Ja vr är ju något som verkligen saknas på 300/4:an, men det är ju ett härligt objektiv i övrigt.
Skriv gärna några rader när du testat Tamronen mer och kan göra en bra jämförelse.

Beskär du hårdare får du ju sämre upplösning/färre pixlar med d750 än i motsvarande läge (anstånd, brännvidd, storlek på motiv) med d7100. Jag har inte provat d750 själv och andra mer erfarna naturfotografer vet säkert bättre, men jag tror inte det blir någon förbättring med d750 om du fotar med långa brännvidder. Lösningen är ju självklar, som Djungel skrev, både och! Köp en d750 men behåll d7100.

Om det främst är foto av djur långt bort vinner du inget på D750 istället för D7100. Om djuret täcker säg 1 cm på sensorn är ordningen D7100>D810>D750. MEN om du lyckas fylla hela sensorn med bild är ordningen istället D810>D750>D7100. Det är också den ordningen vad det gäller buffertstorlek och pris för den delen.

Med tanke på att TS har en försvarlig mängd pengar i objektiven skulle jag rekommendera D810. Den är dyrare men också den bästa DX-kameran idag med betydligt bättre buffert än D7100 och har ändå 16 Mp. Att den dessutom råkar vara den bästa FX-kameran också gör ju inget. D810 är stor men ihop med stora teleobjektiv är storleken och tyngd på huset inte så relevant.

Jag tycker inte D750 är bäst på något, Halvdålig upplösning på DX och inte mer på FX än vad D7100 har i FX.

funderar tvärsom

Har en D800 och min fru en D7100. Vi tar i stort sett kort på samma motiv. Det finns naturligtvis fördelar med FF och tänker då på landskapsfotografering och DR men ofta tänker jag när vi jämför bilderna att det inte är någon speciell skillnad. Använder 7100:an själv ibland men aldrig omvänt....

Funderar faktiskt tvärs om mot dina tankar. När Nikon kommer med sin spegellösa med den mindre censorn.... kommer jag troligen att över tid behålla 800:an men komplettera och glida över mot det mindre formatet med en sådan.

Har foto bekanta som har tänkt ung likadant och har kompletterat sin Canon FF MIII med nya 7D MII för just djurmotiv

Personligen skulle jag inte byta bort fina crispiga 7100:an.

Lycka till hur du än gör

Luft är inget bra optiskt material och det ger oftast bättre resultat att få djuren att komma till dig snarare än att använda stor förstoringsgrad på utrustningen, oavsett om det beror på lång brännvidd eller liten sensor. Det här gäller förstås oavsett vilken utrustning du använder.

Är du inte tillräckligt nära med fullformat och 600mm, är du inte tillräckligt nära oavsett vilken kamera du har. Så fundera på vad du kan göra med matning gömslen m.m.

Det som jag egentligen ser som den stora nackdelen med byte till fullformat är vid macrofotografering. Här är du tillräckligt nära för att du inte ska ha problem med daller i luften m.m. men skärpedjupet blir sämre eftersom du behöver större avbildningsskala för att få motivet att fylla bilden.

För att kunna beskära mer behöver du en sensor med fler pixlar än du har nu. Du bör kunna få en begagnad D800 till samma pris som en D750. Nackdelen med D800 är att den inte har lika snabb bildhastighet som din D7100, men å andra sidan ger det mindre bilder att sortera bort i LR

Hej!
Har ingen erfarenhet av D750 men har haft D800 och D7100. Sålde nyligen av min D800 och behöll D7100. Blev mer o mer att jag bara tog med D7100 och lämnade D800 hemma. Jag detaljstuderar inte bilderna på pixelnivå och då är det i 99% av fallen omöjligt att se skillnad. Dessutom tycker jag, vilket är en personlig reflektion, att den mindre D7100 är betydligt trevligare att hantera. Men det handlar väl om vad man fotograferar, jag har inte porträtt eller kvällsbilder som specialité så finns ingen anledning att gå på FF när jag själv inte kan se någon skillnad. Visst var sökaren större/ljusare på D800 men den räcker gott på D7100, tänkte aldrig på skillnaden vid fotografering. Däremot kändes vikt och klumpighet på D800 som ett stort minus jämfört med den alldeles lagom stora D7100. När jag köpte min D800 så blev jag otroligt imponerad. Av D7100! Efter allt jag läst här på fotosidan så är det otroligt vilken bra kamera D7100 är som står upp så bra mot en D800. Visst är D800 aningen bättre, men det ser man ju bara vid pixelpeeping vilket jag inte ägnar mig åt.
Har inte längre något sug efter FF, för mig räcker DX mer än väl och är dessutom i mina ögon ett trevligare format. Lär väl få mothugg från alla FF-anhängare men detta har varit min erfarenhet och jag tycker man ska fundera på om man verkligen vinner något på FF. Ibland känns det som man vill ha FF bara för att det är FF?!
Byggkvalitetsmässigt förstår jag inte heller hur vissa kan känna någon större skillnad på dessa kameror, tycker D7100 känns otroligt välbyggd, men det är väl "vikt = kvalitet" som sitter kvar hos de flesta och D800 var ju onekligen tyngre.
Men D750 ser ju storleksmässigt väldigt trevlig ut så den skulle vara ett alternativ för mig om jag nu ville ha FF :)
Andemeningen i inlägget som blev lite långt är att det ibland kan vara bra att verkligen fundera över om det man vinner med FF överväger det man förlorar. Jag kanske är ensam om det på detta forum men jag valde DX-formatet. Och inte av ekonomiska skäl kan tilläggas.

MVH // Anders

Hej!

.............Andemeningen i inlägget som blev lite långt är att det ibland kan vara bra att verkligen fundera över om det man vinner med FF överväger det man förlorar. Jag kanske är ensam om det på detta forum men jag valde DX-formatet. Och inte av ekonomiska skäl kan tilläggas.

MVH // Anders
Nej - du är definitivt inte ensam. Jag är i samma läge som du och delar helt dina synpunkter. Jag har också en D800 men den äldre D7000 i stället för D7100 som du har. Jag har dessutom båda husen kvar men använder oftast min D7000 av samma skäl som du anger för ditt val av kamera. Det går naturligtvis inte att se skillnad bilderna från de två kamerorna på en bildskärm med kanske i bästa fall 2 megapixels upplösning. Om man däremot vill "pixelpeepa" bilder tagna under perfekta förhållanden av en riktigt duktig fotograf så är väl D800 att föredra. Jag gör även en del printar upp till A3-storlek utan att kunna se att D7000 skulle sämre resultat.

Denna länk brukar jag sprida till de som påstår att "man byter upp sig" när man går från APC-S till småbild (eller FF på nysvenska:)

MVH // En annan Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar