Hej!
Har ingen erfarenhet av D750 men har haft D800 och D7100. Sålde nyligen av min D800 och behöll D7100. Blev mer o mer att jag bara tog med D7100 och lämnade D800 hemma. Jag detaljstuderar inte bilderna på pixelnivå och då är det i 99% av fallen omöjligt att se skillnad. Dessutom tycker jag, vilket är en personlig reflektion, att den mindre D7100 är betydligt trevligare att hantera. Men det handlar väl om vad man fotograferar, jag har inte porträtt eller kvällsbilder som specialité så finns ingen anledning att gå på FF när jag själv inte kan se någon skillnad. Visst var sökaren större/ljusare på D800 men den räcker gott på D7100, tänkte aldrig på skillnaden vid fotografering. Däremot kändes vikt och klumpighet på D800 som ett stort minus jämfört med den alldeles lagom stora D7100. När jag köpte min D800 så blev jag otroligt imponerad. Av D7100! Efter allt jag läst här på fotosidan så är det otroligt vilken bra kamera D7100 är som står upp så bra mot en D800. Visst är D800 aningen bättre, men det ser man ju bara vid pixelpeeping vilket jag inte ägnar mig åt.
Har inte längre något sug efter FF, för mig räcker DX mer än väl och är dessutom i mina ögon ett trevligare format. Lär väl få mothugg från alla FF-anhängare men detta har varit min erfarenhet och jag tycker man ska fundera på om man verkligen vinner något på FF. Ibland känns det som man vill ha FF bara för att det är FF?!
Byggkvalitetsmässigt förstår jag inte heller hur vissa kan känna någon större skillnad på dessa kameror, tycker D7100 känns otroligt välbyggd, men det är väl "vikt = kvalitet" som sitter kvar hos de flesta och D800 var ju onekligen tyngre.
Men D750 ser ju storleksmässigt väldigt trevlig ut så den skulle vara ett alternativ för mig om jag nu ville ha FF
Andemeningen i inlägget som blev lite långt är att det ibland kan vara bra att verkligen fundera över om det man vinner med FF överväger det man förlorar. Jag kanske är ensam om det på detta forum men jag valde DX-formatet. Och inte av ekonomiska skäl kan tilläggas.
MVH // Anders