ANNONS
Annons

D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

carpvik

Medlem
Hej,

Har suttit och läst mycket här, är i funderingar att köpa min första digitala systemare, som så många andra.

Har fotat endel med Nikon D50 med kitobjektiv 18-55 och är nöjd med resultaten.

Har dock funderat nu när jag ska köpa..

Har hållt i D40 och den känns för liten och budget för att kunna växa i och greppet passar mig inte.

D50 skulle funka men de känns som att man ev. växer ur den för fort.

D80 ligger utanför min budget tyvärr.

Det som jag funderar mest på är D70/D70s.

Det jag kommer vilja fotografera är "normala" vardagsfoton. Ta bilder på saker som händer. Lite miljö/natur bilder. Och lite konserter ev.

D70s med kitobjektiv 18-70 och sedan kanske ett 50mm 1,8 objektiv för konsertfotandet? Kan det vara ett lämpligt kit att växa i?

Anledningen till att jag bara listat Nikon är att jag har folk i min omgivning som går att låna objektiv o dyl från.

Tar tacksamt emot tips och råd ang. D70!!!

D70 är en mycket bra kamera, och billig! Om jag vore du skulle jag köpa en D70s, displayen är lite större på den annars är det nog ingen större skillnad. Sen tror jag inte risken är att du växer ur D50 så mycket snabbare än en D70 men visst är det trevligt med två hjul och belyst LCD.

Jo, en verklig anledning att dissa D50 är när du köper en blixt, rimligtvis en SB-600, så kommer du inte att kunna köra den trådlöst vilket är väldigt trevligt. Det kan du med D70/D70s.

Att ha ett brett utbud av billiga beg objektiv att köpa är riktigt bra. Det kommer du sakna med D40 då den inte fixar AF på vanliga AF gluggar.

Det slår mig nu att jag köpt alla mina objektiv begangade och efterssom beg objektiv står sig rätt bra i värde kan man köpa och sälja till i princip samma pris.

Varför ska jag köpa D70s istället för D50 då?
Skiljer det sig något i bilderna "direkt ur kameran" så att säga? Har hört att D70s kan uppfattas som lite "gråare" än D50 och att det krävs efterbehandling på alla bilder...

Vad tror du om objektiv tänket?

carpvik skrev:
Varför ska jag köpa D70s istället för D50 då?

Därför att inte D50 kan styra en blixt trådlöst.

Objektivkombinationen 18-70 och 50/1,8 är ingen dålig början. 18-70 till vardags och 50/1,8 när du vill ha den där ultimata skärpan. 18-70 får man ju för 1800kr och 50an kan du hitta för en 500-lapp.

zoomzoom skrev:
Därför att inte D50 kan styra en blixt trådlöst.

Objektivkombinationen 18-70 och 50/1,8 är ingen dålig början. 18-70 till vardags och 50/1,8 när du vill ha den där ultimata skärpan. 18-70 får man ju för 1800kr och 50an kan du hitta för en 500-lapp.

Som jag tänker de närmsta åren kommer jag inte behöva styra en blixt trådlöst. Är det då bättre att satsa på en beg. D50? Har svårt att hitta bra ställen för beg. och även för billiga nya kamerahus.

Ang. objektiven så är jag väl på rätt håll med 1,8 när jag vill fota i mörka situationer? Typ konserter med mycket scenljus och få med det och en artist på ett snyggt sätt?!

carpvik skrev:
Som jag tänker de närmsta åren kommer jag inte behöva styra en blixt trådlöst. Är det då bättre att satsa på en beg. D50? Har svårt att hitta bra ställen för beg. och även för billiga nya kamerahus.

Ang. objektiven så är jag väl på rätt håll med 1,8 när jag vill fota i mörka situationer? Typ konserter med mycket scenljus och få med det och en artist på ett snyggt sätt?!

Hur vet du det? Du kanske blir tokhooked på blixtfotografering och då står du där med näsan i blöt. :) Åas kan du köpa adapters och skit, men det kostar ju...

D70s och D50 skiljer en del i reglagen. På D50 måste du göra en knappkombination + rattutslag för att ändra bländare eller slutartid, beroende på hur du ställt in det. På D70s har du en ratt vid pekfingret och en ratt vid tummen. Mer ergonomiskt och inutivt och snabbarbetat, men det är bara min åsikt.

D70s är en utgående modell och kan hittas väldigt billigt på en del ställen.

Ja, 50mm 1,8 för mörka tillfällen. Eller annars också för den delen, det är ett kanonoptik, använder det mer än min 18-70.

Jag har en D70s, och skulle inte köpa en D50, fördelarna är många jämntemot lillebror.

Det här man har hört om att det skiljer mycket i d50 och d70s när de gäller färger och att d70s blir lite "tråkigare" och KRÄVER bildbehandling i större grad än bilderna direkt från en d50?

Färger är alltid en smaksak och det går att justera hur man vill ha det via menyerna. Vad som inte går att justera är att D50 bara har en ratt för både bländare och slutartider och man måste fippla med knappar och menyer mer.

Okej.
Så valet är ganska enkelt D70s då d50 inte är mycket billigare beg.!?

Då kommer ju frågan vad ska man ge för ett D70s hus med kitobjektivet (18-70)? Vad är "rätt pris"?

I dom annonser jag sett verkar dom ligga mellan 5-6kkr vilket jag tycker är mycket begangat. 5 kan det väl vara värt men 6 är i överkant. Som någon annan här sa så är d70s en utgången modell och det kan ju tänkas att det finns en ny i kartong hos någon handlare någonstans som dom vill bli av med billigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar