Annons

D70s-kit eller D50-Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Fortsatte av misstag en annan tråd innan insåg att den är gammal.
Vet att D70 vs D50 pågått länge men tror den är alltjämt intressant för många i detta forum.

Har allt för länge velat mellan D50 och D70s.
Får nästan ångest av alla tester och kommentarer.
Vill inte upptäcka att jag valde fel efter några veckor.

Hade jag inte behövt bry mig om pengarna hade jag genast köpt D70s med Sigma 18-50/2,8 EX DC.

...men nu har jag ju inte obegränsat med pengar.

Alltså står jag mellan D70s med kit-objektiv eller D50 med Sigma 18-50/2,8 EX DC.
Så vad är egentligen skillnaden mellan D50 och D70s?

D70s har alltså:

Skärpedjupsknapp
Har plåtat helt manuellt och halvmanuellt sedan 12års ålder och tror jag har ett ungefär på känn. Om inte annat har jag lärt mig här att funktionen är för mörk och mest duger till att döda menyer.

Belyst LCD
OK, för att spara ett par tusen till det bättre objektivet kan jag kanske ta med en liten ficklampa dom två(?) gånger om året det eventuellt kan behövas.

Display-skydd
Ett mer "riktigt" display-skydd finns nu att köpa för rimliga pengar.

Kit-objektivet längre
Jo, men 50x1,5mm= 75mm analogt räknat är fullt tillräkligt i de flesta fall. Behöver jag längre sätter jag väl på en tele, det är ju faktiskt poängen med en systemkamera.

D50 saknar ovantående men är lättare och vad jag uppfattat snabbare.

Som ni förstår lutar jag kraftigt åt D50 med Sigma 18-50 2,8 även om jag måste köpa löst.

Motivation:
Enligt alla testar och kommentarer på användarforum:
Mycket liten skillnad mellan kamerorna.
Sigman ger betydligt bättre bildkvalitet i alla avseenden.
Priset blir "bara något högre".
Vem vill inte ha 2,8 när det behövs?

Tacksam för kommentarer då lutningen snart (imorgon?) gör att jag faller :eek:)
 
Du gör ett kanonköp vad du än väljer. Och skulle du välja Nikons kitobjektiv så är även det ett kap. Mindre CA än Sigma 18-50/2.8 och lika skarpt.

Men inte lika ljusstarkt förstås...

D50 är finfin. Enda abret är att den bara har en inmatningsratt..
 
Kvaliteten på sigmas optik är tydligen ganska varierande vilket gör att du kan råka få ett måndagsexemplar. Nikons 18-70 är ett mycket prisvärt objektiv och nästan oslagbart i kitet.
D50 är inte snabbare än D70(s). Lite långsammare seriebildstagning, mer menybläddrande vilket gör även handhavandet långsammare.
Avsaknad av skärpedjupskontroll, bara ett inmatningshjul och ingen möjlighet att fjärrutlösa blixtar med den interna blixten är de mest märkbara minusposterna.
På plussidan ger den något bättre bilder än D70(s), framförallt direkt ur kameran.
 
Varför saknar ni 1ratt! Jag har D50 och tycker inte jag saknar någon "snabbkomma åt inställning"
Iso och vitbalans och storlek/kvalitet är snabbt åtkommna genom att trycka in en knapp vid displayen och sedan vrida på ratten vid avtryckaren. Är det dessa ni bara behöver vrida utan att trycka på något? Så kan det inte vara för jag pratar om 3funktioner då behöver ni 3 rattar!
Förklara gärna!

Kolla på mina bilder som är tagna med D50!
Så ser ni hur det blir!

Glad nöjd amatör Rickard
 
Rickard.v skrev:
Varför saknar ni 1ratt! Jag har D50 och tycker inte jag saknar någon "snabbkomma åt inställning"
Iso och vitbalans och storlek/kvalitet är snabbt åtkommna genom att trycka in en knapp vid displayen och sedan vrida på ratten vid avtryckaren. Är det dessa ni bara behöver vrida utan att trycka på något? Så kan det inte vara för jag pratar om 3funktioner då behöver ni 3 rattar!
Förklara gärna!

Kolla på mina bilder som är tagna med D50!
Så ser ni hur det blir!

Glad nöjd amatör Rickard

bländaren styrs väl kanske av den?
 
"Kvaliteten på sigmas optik är tydligen ganska varierande vilket gör att du kan råka få ett måndagsexemplar. Nikons 18-70 är ett mycket prisvärt objektiv och nästan oslagbart i kitet"

Jasså, man kan få måndagsobjektiv med Sigma?
Det bekräftar min skepsis mot Sigma.
Jag menar alla tester jag sett visar att Sigman ska vara en kanonoptik vilket från början förvånade mig lite.
Mina förutfattade meningar säger mig nämligen att Sigma är ett budgetmärke av andra klass och om det nu vimlar av måndagsexemplar så stämmer ju mina farhågor.

Hmm, kanske blir D70s med kitoptiken ändå...
... men jag kommer nog sakna 2,8 väldigt mycket.
 
18-70 Nikkor är bland dom bättre konsument zoomar Nikon gjort, jag hade en del förutfattade meningar om den när jag köpte den, men den har imponerat stort, riktigt bra & den sitter ofta på.

Har haft några Sigma optik, som jag personligen numera inte skulle ta i med en tång, vanliga fel har varit att drev & snäcka låter som en stenkross, optiksa kvaliten har varit god men ett ex var oskarp konstan i en del av bilden till vänster oavsett vilken brännvid eller bländare, ett annat ex av samma optik var betydligt bättre, så nog förekommer betydligt större antal Måndags ex. Tokina & Tamron upplever jag som mycket tryggare köp.

Om du har en servis inriktad & seriös fotohandlare borde det gå att returnera ett optik om du finner att den har tveksam avbildnings kvalitet för att få ett bättre ex.

Kan man inte köpa D50 & 18-70 som kit ?

2.8 klararman sig rätt hyggligt utan med en Digital SLR hus, i framtiden lär det har ännu minde betydelse med utveckling av känsligare & brusfiare sensorer.
 
Japp, känns som det blir D70s med 18-70.

Nej, D50 kan tyvärr inte köpas med 18-70 som kit.

Gissar att Nikon tänkt till och vill öka skillnaden mellan de bägge modellerna genom att erbjuda en bättre optik med D70s.
 
eljenmyr skrev:
Japp, känns som det blir D70s med 18-70.

Nej, D50 kan tyvärr inte köpas med 18-70 som kit.

Gissar att Nikon tänkt till och vill öka skillnaden mellan de bägge modellerna genom att erbjuda en bättre optik med D70s.

Det finns en officiell Nikon kit med D50 + 18-70. Den säljs i alla fall här i UK men kanske inte i Sverige.

Johannes
 
Magnus,
Kanske? DU är inte säker. I vilket läge menar du? Manuella eller vad. Jag brukar köra P läge och då går det automatiskt men det vet ju alla. Men kan ändras upp eller ner från det kameran föreslår med ratten vid höger tumme. I läge A så justerar man bländare med samma ratt så det går bra. Har inte provat manuellt läge. Och i läge S så justerar man slutaren med samma ratt men det förstod ni säkert.
Förklara gärna vad du menar!
Jag ska kolla in D70 så jag vet vilken ratt ni menar.
 
eljenmyr skrev:
Japp, känns som det blir D70s med 18-70.

Nej, D50 kan tyvärr inte köpas med 18-70 som kit.

Gissar att Nikon tänkt till och vill öka skillnaden mellan de bägge modellerna genom att erbjuda en bättre optik med D70s.

Köp bara huset då och en begagnad 18-70. Jag tror att det finns en på Fotosidan just nu bland annonserna. Jag ska också sälja min troligen eftersom jag köpt en 17-35/2.8.

Begagnade 18-70 brukar gå för ca 2000 kronor.
 
Går själv i DSLR-tankar och har D50 eller Konica-Minolta 5D som huvudalternativ, även om jag inte uteslutit varken D70s eller Canon 350D.

Tankarna har tumlat runt en hel del och utgånspunkten var en kombination av några av följande gluggar:

Vidvinkel: Tokina 19-35/3,5-4,5 2095.-
Normal: Tamron 28-75/2,8 XR Di 4044.-
Zoom: Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG 7995.-

Tamronobjektivet verkar riktigt intressant och det har synts självskrivet tills nyligt då jag börjat fundera på om inte det finns större värde i att lägga större delen av pengarna på ett riktigt grymt objektiv som kan följa en långt framöver. Som jag ser det lär D50:n hålla för mig rätt länge, men jag kommer med all sannolikhet att byta kamera inom 5-6 år då jag räknar med att där finns kameror med fullformatssensorer till överkomliga priser (därtill med IS).

Anyway - resonemanget får gärna ifrågasättas/kommenteras!!!
 
DAvid
IS får du ju med 5D med alla objektiv. Undrar om jag inte hade köpt den istället för min D50 om jag vetat det jag vet idag! Allt handlar ju om skakningar. Utan skakingar blir det så mkt enklare att ta bra bilder.
Även om jag är mkt nöjd med min D50!!
 
Nikons 18-70 är enligt de flesta (ja alla) den bästa kitoptiken, om det råder ingen tvekan.

Jag måste däremot styra upp lite ang. Sigma (låter kaxigt kanske men va fan).

Man kan aldrig dra upp vad sigma gjorde för några år sen. Med tanke på att dom, samt flera andra pirater, idag faktiskt tillverkar optik åt kameratillverkarna & sätter deras namn på så är jag fullständigt övertygad om att dom håller ungefär samma jämnhet i kvaliten som originaloptiktillverkarna, oberoende av märke.

Det är dock svårare att få jämnhet i en zoom med hög ljusstyrka, därför så finns det kanske (?) fler måndagsex av sigmas 18-50 än av Nikons kitzoom. Själv så är jag inte så säker eftersom den digitala hypokondrin sköljer över oss i vågor.

Att sedan märkestrogenheten lyser igenom i de flesta forumtrådar är också en aspekt att väga in.

För övrigt så tycker jag att D70S verkar vara ett oerhört mycket intressantare hus än D50. Ja, har inte känt på D50 men läst & råder dig att testa i butik & fundera...

Om jag får råda, Köp D70S med kitzoom, känns helrätt för mig.

Förtala dock inte sigma p.g.a. forumtrådar & gamla synder, dom är ofta mycket bra!

//Larsa
 
Jayk skrev:
Går själv i DSLR-tankar och har D50 eller Konica-Minolta 5D som huvudalternativ, även om jag inte uteslutit varken D70s eller Canon 350D.

Tankarna har tumlat runt en hel del och utgånspunkten var en kombination av några av följande gluggar:

Vidvinkel: Tokina 19-35/3,5-4,5 2095.-
Normal: Tamron 28-75/2,8 XR Di 4044.-
Zoom: Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG 7995.-

Tamronobjektivet verkar riktigt intressant och det har synts självskrivet tills nyligt då jag börjat fundera på om inte det finns större värde i att lägga större delen av pengarna på ett riktigt grymt objektiv som kan följa en långt framöver. Som jag ser det lär D50:n hålla för mig rätt länge, men jag kommer med all sannolikhet att byta kamera inom 5-6 år då jag räknar med att där finns kameror med fullformatssensorer till överkomliga priser (därtill med IS).

Anyway - resonemanget får gärna ifrågasättas/kommenteras!!!

Om du köper D5D så kan du köpa de två första & sedan leta efter en beg. Minolta 70-210 4.0. Förmodligen inte riktigt lika vass som sigman (?) men jävligt bra! Du hittar den för typ 600-1500 spänn beroende på flyt...

Canon & Nikon har ett mycket större beg.utbud av bra optik men det är lite dyrare...

Bara en tanke...

//Larsa
 
(Larsa) True - bra tips på Minoltagluggen!

Frågan kvarstår dock om det är mer taktiskt att lägga mycket pengar på objektivet och måttligt på kameran - jag menar alla nämnda kamerorna är ju ändå erkänt bra. Mitt inlägg var i första hand tänkt som ett perspektiv utifrån Christers initiala frågeställning - D70s el. D50 !?!

Givetvis förutsätter ju detta resonemang att man kan nöja sig med en glugg - men Christer var ju ändå inne på att köpa bara en.
 
.Z. skrev:


Förtala dock inte sigma p.g.a. forumtrådar & gamla synder, dom är ofta mycket bra!

//Larsa

Nja, det var väl en kombination av gamla synder och att det nu tydligen vimlar av sk måndagsexemplar.
Har man ett "billigt" förflutet bör man nog vara riktigt noga med kvalitetskontrollen när man väl blir "seriös" håller du inte med?
Att dom dessutom gör optiker till märkeskameror är inget plus utan bara något som oroar.
 
Hej på er !

Jag är ny på forumet, och detta är mitt första inlägg :)

Har precis samma tankar(nästan) som Christer - står och velar mellan D50 och D70(eller D70s). Varför jag snöat in på Nikon vete katten - kanske för att svågern har en Canon 350D....
Saken är den, att detta blir min/våran första digitala kamera. Har ett gammalt fotointresse som legat i träda säkert 20 år. Senaste tiden verkar dock detta intresse tillta igen...kul va ;-))
Det jag undrar över, är vilken av nedanstående kamera som är att rekommendera(most camera for the buck)?? Objektiv ej inberäknat. Vi leker alltså med tanken att de kostar lika mycket.

D50 (ny)
D70 (beg, uppgraderad med D70s mjukvara)

Kameran kommer mest att användas som "familjekamera"(tror jag....) i automatikläge. Kommer dock även att fota en del natur, macro och porträtt.
Det som ligger på + med D50 enligt mig, är storleken, 2" display samt att kameran är lite mer "nykonstruktion". D70 får enligt mig + för mer funktioner.

Har även en fråga:
Någon som emkelt kan förklara fördelarna med att uppgradera en D70 med s:ns mjukvara ??

Kom på en fråga till:
Har sett rätt fräcka macro-bilder på vattendroppar som slår ner på en vattenyta. Vid nedslaget "studsar" ibland en ny droppe upp(hoppas ni förstår). Vilken slutartid behövs för att fånga ett dylikt förlopp ??
D50 har väl 1/4000 och D70 har 1/8000 som kortaste slutartid.....


mvh/ Ronis
 
Tror nog att 1/500,1/1000 ska räcka för att fånga en vattendroppe, det hänger väl mer på fps eller turen att trycka rätt på avtryckaren.
 
.Z. skrev:
Nikons 18-70 är enligt de flesta (ja alla) den bästa kitoptiken, om det råder ingen tvekan.

Jag måste däremot styra upp lite ang. Sigma (låter kaxigt kanske men va fan).

Man kan aldrig dra upp vad sigma gjorde för några år sen. Med tanke på att dom, samt flera andra pirater, idag faktiskt tillverkar optik åt kameratillverkarna & sätter deras namn på så är jag fullständigt övertygad om att dom håller ungefär samma jämnhet i kvaliten som originaloptiktillverkarna, oberoende av märke.

Det är dock svårare att få jämnhet i en zoom med hög ljusstyrka, därför så finns det kanske (?) fler måndagsex av sigmas 18-50 än av Nikons kitzoom. Själv så är jag inte så säker eftersom den digitala hypokondrin sköljer över oss i vågor.

Att sedan märkestrogenheten lyser igenom i de flesta forumtrådar är också en aspekt att väga in.

För övrigt så tycker jag att D70S verkar vara ett oerhört mycket intressantare hus än D50. Ja, har inte känt på D50 men läst & råder dig att testa i butik & fundera...

Om jag får råda, Köp D70S med kitzoom, känns helrätt för mig.

Förtala dock inte sigma p.g.a. forumtrådar & gamla synder, dom är ofta mycket bra!

//Larsa

Jo, nog förekommer en hel del sammarbete. Ett utav dom bästa exemplen är faktiskt att TAMRON tillverkar Nikkor 70-300 4-5.6AF ED zoomarna är identiska, förutom att Tamron justerat sin för 1:2 vilket är rätt bra då det ändaå är ingen höjdar zoom.

Här handlar om en rejäl besparing särskilt för den mest märkes trogna Nikon kunden. Nikons "Tamron optik" Kostar 3500-4100:- ny med Nikon skal

Tamrons "Original version kostar 1495:- & erbjuder 1:2 desutom.

kollar man diagram på konstruktion på Tamrons tidigare version (identiskt med Nikkor 70-300) innan dom erbjöd 1:2 på samma glugg så har Nikon justerat zoomningen för att inbördes dom båda optiken skall se ut att ha en annorlunda konstruktion.

Båda har pytte små ED linser invändig där dom tydligen inte gör mycket nytta.

Det är roligt att läsa rescensioner om båda optiken på FS, det är slående lika, slö AF, för mjuk på 300 sv osv.

Det är en bra semester zoom, som ger bra resultat up till 250mm i bästa fall. Har ägt båda varianter, jag fördrog Tamrons, & vem skull inte det 1495:- mot 3500:- för ett sämmre alternativ, snacka om ren stöld, & så alla intet ont anande Nikon fotografer, som tror att dom köpt en riktigt bra Nikon zoom, är det lögn & bedrägeri, eller skall man bara få räkna med sånt idag, om nån ringer Nikon & frågar om Tamron tillverkat deras Nikkor så är svaret, att man får inget svar, vilket bör vara svar nog? :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.