eljenmyr
Aktiv medlem
Fortsatte av misstag en annan tråd innan insåg att den är gammal.
Vet att D70 vs D50 pågått länge men tror den är alltjämt intressant för många i detta forum.
Har allt för länge velat mellan D50 och D70s.
Får nästan ångest av alla tester och kommentarer.
Vill inte upptäcka att jag valde fel efter några veckor.
Hade jag inte behövt bry mig om pengarna hade jag genast köpt D70s med Sigma 18-50/2,8 EX DC.
...men nu har jag ju inte obegränsat med pengar.
Alltså står jag mellan D70s med kit-objektiv eller D50 med Sigma 18-50/2,8 EX DC.
Så vad är egentligen skillnaden mellan D50 och D70s?
D70s har alltså:
Skärpedjupsknapp
Har plåtat helt manuellt och halvmanuellt sedan 12års ålder och tror jag har ett ungefär på känn. Om inte annat har jag lärt mig här att funktionen är för mörk och mest duger till att döda menyer.
Belyst LCD
OK, för att spara ett par tusen till det bättre objektivet kan jag kanske ta med en liten ficklampa dom två(?) gånger om året det eventuellt kan behövas.
Display-skydd
Ett mer "riktigt" display-skydd finns nu att köpa för rimliga pengar.
Kit-objektivet längre
Jo, men 50x1,5mm= 75mm analogt räknat är fullt tillräkligt i de flesta fall. Behöver jag längre sätter jag väl på en tele, det är ju faktiskt poängen med en systemkamera.
D50 saknar ovantående men är lättare och vad jag uppfattat snabbare.
Som ni förstår lutar jag kraftigt åt D50 med Sigma 18-50 2,8 även om jag måste köpa löst.
Motivation:
Enligt alla testar och kommentarer på användarforum:
Mycket liten skillnad mellan kamerorna.
Sigman ger betydligt bättre bildkvalitet i alla avseenden.
Priset blir "bara något högre".
Vem vill inte ha 2,8 när det behövs?
Tacksam för kommentarer då lutningen snart (imorgon?) gör att jag faller )
Vet att D70 vs D50 pågått länge men tror den är alltjämt intressant för många i detta forum.
Har allt för länge velat mellan D50 och D70s.
Får nästan ångest av alla tester och kommentarer.
Vill inte upptäcka att jag valde fel efter några veckor.
Hade jag inte behövt bry mig om pengarna hade jag genast köpt D70s med Sigma 18-50/2,8 EX DC.
...men nu har jag ju inte obegränsat med pengar.
Alltså står jag mellan D70s med kit-objektiv eller D50 med Sigma 18-50/2,8 EX DC.
Så vad är egentligen skillnaden mellan D50 och D70s?
D70s har alltså:
Skärpedjupsknapp
Har plåtat helt manuellt och halvmanuellt sedan 12års ålder och tror jag har ett ungefär på känn. Om inte annat har jag lärt mig här att funktionen är för mörk och mest duger till att döda menyer.
Belyst LCD
OK, för att spara ett par tusen till det bättre objektivet kan jag kanske ta med en liten ficklampa dom två(?) gånger om året det eventuellt kan behövas.
Display-skydd
Ett mer "riktigt" display-skydd finns nu att köpa för rimliga pengar.
Kit-objektivet längre
Jo, men 50x1,5mm= 75mm analogt räknat är fullt tillräkligt i de flesta fall. Behöver jag längre sätter jag väl på en tele, det är ju faktiskt poängen med en systemkamera.
D50 saknar ovantående men är lättare och vad jag uppfattat snabbare.
Som ni förstår lutar jag kraftigt åt D50 med Sigma 18-50 2,8 även om jag måste köpa löst.
Motivation:
Enligt alla testar och kommentarer på användarforum:
Mycket liten skillnad mellan kamerorna.
Sigman ger betydligt bättre bildkvalitet i alla avseenden.
Priset blir "bara något högre".
Vem vill inte ha 2,8 när det behövs?
Tacksam för kommentarer då lutningen snart (imorgon?) gör att jag faller )