Annons

D70s eller 400D, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Davz00r

Aktiv medlem
Nu har jag letat skitlänge efter folks åsikter och tankar kring om man ska ha en d70s lr 400D! Jag har skitsvårt att välja vilken kamera jag ska köpa och vill inte heller köpa den ena och sen ångra mig.

Jag skulle gärna vilja höra vad ni har för åsikter kring dessa två kameror. Det jag prioriterar högst är kvaliten jag kan få ut på bilderna och själva kvaliten på kameran och hur dyr den blir i längden.

Såhär tycker jag om kamerorna

400D tycker jag har ett riktigt dåligt grepp i jämförelse med D70s men den har antidamm funktion fler pixlar och 9 punkts autofokus samt stor display. D70 har där emot ett grymt grepp och är enligt personal i fotovideo butiken en mer profissionell kamera. Den skulle även vara mer tålig mot stötar, fukt osv.

400D har ett 18-55 objektiv och kostar 6990 kronor.

D70s har ett 18-70 DX objektiv som enligt tydligen skulle vara bättre än canon objektivet enligt personal på fotovideo.

Jag vill köpa den kamera med bäst bildkvalite och funktioner etc. Jag hade nästan bestämt mig för D70s tills jag såg en "recension" på Kamera och Bild's hemsida.

såhär sa dom om 400D
http://kamerabild.mkf.se/include/modules/kameradatabasen/visakamera.asp?iKameraid=Canon_EOS_400D

Styrkor Liten och snygg kamera som inte gör bort sig på någon punkt.
Svagheter Saknar inbyggd bildstabilisering. Är lite för dyr. För litet grepp med större objektiv.

Såhär skrev dom om D70s
http://kamerabild.mkf.se/include/modules/kameradatabasen/visakamera.asp?iKameraid=Nikon_D70s

Styrkor Köp om du vill ha en lagom och vettig systemkamera med bra optik (18-70).
Svagheter Avstå om du vill ha bästa möjliga bildkvalitet för dina pengar och många funktioner.

Tänker också på hur gammal d70s är mot 400d, har det någon betydelse och vad kostade d70 när den var ny?

Hoppas någon orkar hjälpa en person som precis ska skaffa digital systemkamera!

Mvh David

Jo jag gjorde det, gillade det skarpt men då ska man ju ha råd med ett batterigrepp också. :/
Sen måste jag även skaffa ett minneskort på minst 1 gig. iofs kanske batterigrepp är något man kan köpa beg istället.

Först ska jag bara tillägga att jag är en glad amatör, men även jag har stått lite i valet mellan 400D och D70s.

Tittar du endast på ren bildkvalitet så ska du nog välja 400D.

Jag tittade dock inte bara på bildkvalitet utan tittade även på saker så som hur den känns i handen, hur knapparna sitter. Jag vill nämligen att allt ska vara så logiskt som möjligt, så när man har ett tillfälle till en bra bild så ska man inte behöva fippla med kameran.

Två scrollhjul var även viktigt för mig. Alla dessa saker gjorde att jag valde D70s och jag är väldigt nöjd hittils.

Så, tittar du endast på bildkvalitet så gå på 400D, men vill du väga in annat så som egonomi och liknande så tycker jag du ska åka och känna på båda två och se vilken du gillar bäst.

Oavsett vilken du väljer så tror jag du kommer bli riktigt nöjd.

Om man väljer efter bildkvalitet kan man (bör man) väga in kamerans objektiv. Det kan låta bakfram att välja kameramodell efter vilket objektiv fabrikanten väljer att skicka med, men objektivet betyder fortfarande mycket för bildkvaliteten. I den lägre prisklassen är det mycket lättare att ge "bra specifikationer" om man sparar in på objektivet och byggkvaliteten - erkänt starka sidor för Nikon. Canon (å andra sidan) ger mer funktioner och ett halvt snäpp "bättre" specar till samma pris. Min tro är att man får vad man betalar för, vilket som.

Ställer man t ex Nokon D70s och det utmärkta 18-70 objektivet mot en (datamässigt) litet bättre kamera, men med sämre optik, så försvinner alla skillnader. Sedan bygger jämförelsen som tidningen gjort på att D70s med 18-70 kostar 10 Kkkr. Det gör den inte längre, utan istället ca 7Kkr.

Att som man påstår i Kamerabild "att man bara bör köpa D70s om man inte bryr sig om bildkvalitet" tror jag mer är ett tecken på att Nikon inte bjudit på releaseluncher tillräckligt ofta. Förutsättningarna är lika goda att få fantastiska resultat med den kameran som med någon annan (i samma prisklass). Däremot har alla kameror begränsningar, och de kan se litet olika ut.

Davz00r skrev:
Snälla, någon som är kunnig? Måste ha bestämt mig tills imorn!

I stort är det väl bara du själv som kan avgöra vad du vill ha. Du nämner litet grepp på en av dem. När jag skulle köpa digitalkamera var canon 350 ganska ny och hade fått mycket reklam. När jag kom till handlarn och fick känna på kameran var den alldeles för trång för mina händer. Jag bestämde mig för en Canon 20D, som passade mina händer perfekt. Det tror jag är en väldigt viktig detalj att du verkligen känner att den passar för dig. Det går inte att få allt, något måste prioriteras. Det viktigaste måste vara att jag trivs med min kamera.
Mvh/Bengt-Åke

Har du inga egna åsikter, utan förlitar dig enbart på vad andra personer tycker och tänker?
Lägga ut 6000-8000:- på en kamera, utan att verkligen själv kunna avgöra vilken som lämpligast, rena rouletten, kan gå åt helvete!

Pröva själv de två kamerorna!
Samt även Sony A100, den har antiskak i kamerahuset, det har ingen av de två, Nikon D70 och Canon 400D!

Skulle, precis som Lars skriver, först och främst testa båda kamerorna för att se vlken som känns bäst för just dig. Skillnaden i bildkvalitet torde vara minimal, tror du får vara bra duktig för att kunna se några större skillnader.

Själv ägde jag en Canon 10d som jag tyckte var för långsam och funderade på att byta till en 350d. Efter att ha hållit en sådan insåg jag att den aldrig skulle passa mig, greppet var alldeles för kasst (trots att jag har små händer). Köpte istället en D70s och måste säga att det är en underbar kamera. Visst finns det saker jag stör mig på, men tycker att helheten känns bättre med Nikon. Dessutom får du en D70s till ett riktigt rövarpris idag.

larsborg skrev:
Lägga ut 6000-8000:- på en kamera, utan att verkligen själv kunna avgöra vilken som lämpligast, rena rouletten, kan gå åt helvete!

Oavsett vilken systemkamera man köper så får man väl idag relativt bra kvalité. Inget alernativ är bäst på allt, liksom inget är sämst på allt.

Som nybörjare är det oftast omöjligt att veta vad man verkligen vill ha och åt vilket håll ens fotograferande kommer att utveckla sig.

Roulette är kul och så länge man inte ägnar sig åt den ryska varianten brukar det inte gå åt h-vete! ;)

Anders

Tack för många bra svar, jag har testat hålla i båda. Jag gillar inte nikons lilla skärm men gillar dens sköna grepp. Testade dock 400D med batterigrepp och det var en stor förbättring. Svårt svårt svårt, finns så många källor att kolla på vissa säger en sak och vissa en annan... lutar mot 400D men isåfall med batterigrepp!

Har en D70 sedan ett och ett halvt år och är mycket nöjd, den har tålt damm, värme, kyla och väta utan att klaga. Angående 400Ds anti-damm funktion så vågar jag nog påstå utan att ha testat att du kommer att behöva rengöra sensorn i vilket fall som helst, men som sagt, har ej egen erfarenhet.
18-70 DX: helt ok, men mitt ex zommar lite trögt. Däremot snabb, tyst autofokus. Tror inte Canons 18-55 har ultrasonic fokus?
Till sist vill jag nämna (av egen erfarenhet) risken med att ta förhastade beslut. Med risk för att komplicera valet ytterligare, vad säger du om begagnad D80/20D/30D? Eller Pentax K100D? En kompis fick precis ett oanvänt demo-ex 30D för drygt 6ooo. Min D70 var begagnad och har inte ställt till med några problem.

Skit i tekniken

Det är inte kameran som gör bilderna, det är DU. Se till att köpa en kamera och ge dig ut och fotografera. Den bästa kameran är den du använder.

om brist på brus vid hög iso är viktigt - ta Canon. om det inte är viktigt - ta den som känns skönast.

har du inte besämt dig eller köpt så kan jag ge dig lite mer huvudbry.

pentax k100d.
i stort sett alla pentaxobjektiv är kompatibla till denna = billigare inför framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar