Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 vattenpass visar fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hej

D7000 har vattenpass i sökaren, vilket är fantastiskt och en av de bästa nya funktionerna. Problemet är bara att det visar fel. Följer jag vattenpassets instruktioner så blir bilderna flera grader sneda. Någon som vet om detta går att justera?
 
Mitt visar också lite fel, kanske 5 grader max, däremot det i Liveview visar helt rätt, testat det?
 
Jag har kikat i manualen och sökt på nätet men hittar ingen lösning. Vore oerhört drygt att skicka in den på service för en sådan sak, som verkligen borde gå att fixa helt enkelt genom en enkel kalibrering.
 
Mitt visar också lite fel, kanske 5 grader max, däremot det i Liveview visar helt rätt, testat det?

Yes... Jag har noterat samma sak. Live view visar rätt medan sökaren visar fel, men ungefär 1 eller 2 grader kanske. Alla bilder jag använder det till blir vridna åt höger. Rätt störande.
 
Lustigt.. mitt visar fel åt andra hållet .. :) Satt på rutnät i sökaren? Det är det enda jag går efter om jag inte kan mäta med ögonen..
 
Lustigt.. mitt visar fel åt andra hållet .. :) Satt på rutnät i sökaren? Det är det enda jag går efter om jag inte kan mäta med ögonen..

Ska göra det... Annars om det inte kommer någon möjlighet att kalibrera detta så kommer jag att lära mig ungefär hur det "ska" se ut för att det ska bli bra. Om jag sätter den så att den indikerar en liten prick för "vänstervridet" så har jag noterat att det är rätt bra, så det går att hantera, men det är ändå lite störande :)
 
Är ni säkra på att det verkligen är fel? Jag menar har ni testat detta mot en linje på en plan vägg eller liknande? Om det gäller resultat i naturen så kan det kanske bli fel eftersom det kan vara fråga om strandlinjer som buktar sig och liknande. Säkrast i sådana fall är nog att använda rutnätet i sökaren.
 
Jadå... Flera test. Märkte det när jag fotade byggnader och så. Fotar jag exempelvis ett fönster rakt frammifrån, så att man ser sig själv i mitten av rutan, alltså helt centrerat (går att redigera bort senare) och om man sedan ställer in kameran enligt sökarens vattenpass så lutar fönstret sedan ungefär en grad åt höger. Ett annat sätt man kan testa det på är att ställa ner kameran på golvet, som oftast är plant, då visar kameran att kameran är en prick sned (däremot visar live view mycket riktigt att den står plant). Så jag skulle nog kunna säga att det är ställt utom rimligt tvivel :)

Märkligt dock att live view och sökaren visar olika. Man skulle ju kunna anta att dessa använder samma vattenpass.
 
Hej

D7000 har vattenpass i sökaren, vilket är fantastiskt och en av de bästa nya funktionerna. Problemet är bara att det visar fel. Följer jag vattenpassets instruktioner så blir bilderna flera grader sneda. Någon som vet om detta går att justera?

Vet att jag läst om att sökaren i kameran kan vara feljusterad. Det var ett tag sedan och gällde nog D2 serien om jag minns rätt. Tror det var någon text av Thom Hogan. Han hade konstaterat att det var någon grads skillnad mellan sökaren och vad bilden egentligen visade.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.