Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000: Vad har du för inställningar i U1 & U2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebjee

Aktiv medlem
Hej!

Bytte upp mig från en D5000 till en D7000 nyligen och hittar nu runt i alla (nåja..) menyer och inställningar.

Nu till frågan: Vad borde jag ha för inställningar på U1 samt U2?

Det kanske är enklare att fråga vad du har för inställningar samt en liten motivation till det?


Väl mött!
 
Jag har U1 inställt för film. Alltså låg kontrast på picture control och manuella inställningar. U2 har jag för bracket-foto.
 
På U1 och U2 "ska" du ställa in de inställningar du märker att du ofta byter till under tidspress. Det kommer m.a.o visa sig vad du behöver när du haft kameran ett tag :)
 
U1 använder jag för att fota djur, mestadels fåglar med AF-C, 9d, AF-ON, -0,3 EV etc..
U2 använder jag för landskap, ganska lik inställningen för U1 med vissa ändringar på Picture control och avgränsare för slutartid på AUTO ISO.
Kör Aperture priority på båda.
 
Normalt fotografer jag i RAW

U1 använder jag för längre/återkommande snabba sekvenser då bufferminnet inte hinner med att tömma minnet tillräckligt fort. Genom att köra JPG här får jag > 30 bilder med 6bild/s i FIne JPG. Om jag vill ha mer (> 100) kan jag välja medium storlek eller liknande

U2 använder jag för film.
 
Normalt fotografer jag i RAW

U1 använder jag för längre/återkommande snabba sekvenser då bufferminnet inte hinner med att tömma minnet tillräckligt fort. Genom att köra JPG här får jag > 30 bilder med 6bild/s i FIne JPG. Om jag vill ha mer (> 100) kan jag välja medium storlek eller liknande

U2 använder jag för film.

Hehe, det här var nästan lite läskigt. Jag kör precis samma inställningar :)
 
U1 har jag till inomhusSport, dvs AF-C, spot af, mellan-jpeg för bra buffert, slutartid på 1/500så får kameran välja bländare. ISO 4000 . U2 har jag på "vanligt läge" som jag utgår ifrån när jag fotar "vanliga bilder" utomhus. manuellt läge, iso 200, slutartid ca 1/500 och bländare 4.

Ber om ursäkt för mina små bokstäver och konstiga förkortningar.
/Hannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.