Annons

D7000 + utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

linnea-h

Ny medlem
Jag har tänkt köpa en ny kamera! Äntligen. Huset blir D7000 och nu behöver jag lite råd angående utrustning till denna.

Så.. i prisordning, samtliga Nikon.

18-105/3,5-5,6G
16-85/3,5-5,6G
18-200/3,5-5,6G

Jag vill ha objektivet som allround, fotar inte något specifikt utan det är allt från porträtt, resa, natur, julmiddagen... alltså allt möjligt! Men jag vill ändå utveckla mig ytterligare med bättre grejer utifrån min budget, nu då jag kan tekniken någorlunda (det är en D40 som jag ska kassera..)

Har ett fast 50/1,8 sedan tidigare och tänkte köpa ett riktigt macro framöver.

Kan någon säga utifrån egen erfarenhet att 18-105 är ett bra vardagsobjektiv, jag tänkte om det räcker gott och väl så man kan slänga på en blixt då man ändå ska iväg och handla. Eller ska jag köra på något av de 'dyrare'? Eller kanske något helt annat?
 
Jag har tänkt köpa en ny kamera! Äntligen. Huset blir D7000 och nu behöver jag lite råd angående utrustning till denna.

Så.. i prisordning, samtliga Nikon.

18-105/3,5-5,6G
16-85/3,5-5,6G
18-200/3,5-5,6G

Jag vill ha objektivet som allround, fotar inte något specifikt utan det är allt från porträtt, resa, natur, julmiddagen... alltså allt möjligt! Men jag vill ändå utveckla mig ytterligare med bättre grejer utifrån min budget, nu då jag kan tekniken någorlunda (det är en D40 som jag ska kassera..)

Har ett fast 50/1,8 sedan tidigare och tänkte köpa ett riktigt macro framöver.

Kan någon säga utifrån egen erfarenhet att 18-105 är ett bra vardagsobjektiv, jag tänkte om det räcker gott och väl så man kan slänga på en blixt då man ändå ska iväg och handla. Eller ska jag köra på något av de 'dyrare'? Eller kanske något helt annat?

Hej och välkommen till fotosidan! =)
D7000 är helt fantastisk på alla sätt, objektiven du funderar på är bra allroundare allihopa, det är mest en prisfråga, 16-85:an är bäst optisk, men den är inte så mycket bättre än 18-105:an för att motivera prisskillnaden, 18-200:an är absolut inte värt sitt pris då den är något sämre pga den stora zoomomfången, hela 11.1ggr zoom på den, det brukar vara en kompromiss när man har ett objektiv med stort zoomomfång, alltså mycket vidvinkel och hyfsad mycket tele, dom är oftast inte så bra genom hela omfånget. Allt handlar om pris tycker jag 16-85:an är jättebra, men den är inte värd c:a 5000 om man tänker att 18-105:an kostar strax över 2000. Jag har själv 18-105:an och tycker att den är helt ok för allroundfoto, dock gillar jag ljusstarka objektiv där man kan ha så stora bländare som 1.8 och ännu större. Allt är relativt, jag hade hellre köpt 18-105 och en fast 35 1.8g istället för 16-85:an, du hamnar fortfarande i lägre prisklass än om du skulle bara köpa 16-85:an. 18-200:an har jag provat men den är absolut inte värd sitt pris. Mitt tips 18-105 och en fast 35 1.8g.
 
Av de 3 zommerna är 18-105 smartaste valet. Precis som föregående inlägg beskriver. Skarp, lätt att bära, billigt. Men jag använder den sällan pga. ljusstyrkan. Mina 35/1.8, 50/1.4 och 105/2.8 VR är helt enkelt mycket roligare att fota med.

En zoom värd att fundera på kan vara Sigma 17-50/2.8 OS. Kombinerad med AF 85/1.8D, AF-S 105/2.8 VR elle någon av de nya Sigmorna 105/2.8OS / 150/2.8OS.
 
Jag har tänkt köpa en ny kamera! Äntligen. Huset blir D7000 och nu behöver jag lite råd angående utrustning till denna.

Så.. i prisordning, samtliga Nikon.

18-105/3,5-5,6G
16-85/3,5-5,6G
18-200/3,5-5,6G

Jag vill ha objektivet som allround, fotar inte något specifikt utan det är allt från porträtt, resa, natur, julmiddagen... alltså allt möjligt! Men jag vill ändå utveckla mig ytterligare med bättre grejer utifrån min budget, nu då jag kan tekniken någorlunda (det är en D40 som jag ska kassera..)

Har ett fast 50/1,8 sedan tidigare och tänkte köpa ett riktigt macro framöver.

Kan någon säga utifrån egen erfarenhet att 18-105 är ett bra vardagsobjektiv, jag tänkte om det räcker gott och väl så man kan slänga på en blixt då man ändå ska iväg och handla. Eller ska jag köra på något av de 'dyrare'? Eller kanske något helt annat?

Hej ! :)

Jag har en D7000 idag o är strålande nöjd med denna , fasta optik är att föredra tycker jag .-)
min rek är att satsa på kvalite i stället för mängden optik , bättre att ha två optik o olika områden.
Ex 18-105 , + 75 -300 mm eller 75-210 mm ( bara som exempel ) du behöver inte följa detta till punkt o pricka, denna tar även äldre optik men de är ju en smaksak. , även gamla AI optik utan AF.

Bra med fast 50mm den är allaround o fungerar o du kommer använda den mera nu ?

Valet är ditt , men jag hade inte köpt med de kitoptiken som du får med i paketet utan bara köpt huset o lagt till någon bättre optik efterhand.
vad har du o röra dig med ?

mvh Alex
 
Jag köpte en D7000+18-200 i ett paket till helt ok pris...och är supernöjd med den kombinationen ,sen handlade jag en ljusstark 35/1,8G som komplement...klarar jag mig med länge...Skulle jag ha handlat separat hus och 18-200 hade det blivit för dyrt.
 
Jag kör D7000 med 16-85 samt 50/1,8.
Tidigare köpte jag 18-105 till min D90 men tyckte att det var lite mjukt, så jag sålde det och köpte mitt 16-85 som jag tycker är superbra. Ofta blir jag imponerad över hur skarpt det är och hur fint det tecknar. Jag upplever även färgåtergivning som bättre.

Jag tror att många (inkl. mig själv) ofta gör misstaget med att spara någon tusenlapp eller två. Sedan växer man ur det snabbt och vill mer... Jag hade satsat på 16-85 som en långsiktig partner. Lycka till! /Peter-L
 
Jag har också en D7000 och är supernöjd! Kan rekommendera att köpa batterigreppet till, det kompletterar verkligen greppet och balansen på alla sätt!

Jag köpte min kamera med 18-105an eftersom att priset kontra prestanda lockade. 105 mm vs 200 är enligt mig inte värt priset.
Sen köpte jag nikons 35 1,8 och den är jag verkligen nöjd med! Den presterar ju inte som toppoptik, men för tvåtusen kronor så är det fantastisk! Sen köpte jag en sb-700, den ångrar jag faktiskt lite att jag köpte, den fungerar mycket bra, men jag använder den alldeles för sällan. Men det är ju personligt.

Så mitt tips är: batterigrepp, 18-105, 35 1,8 och ett makro.

/Hannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.