Annons

D7000 med eller utan 18-105 glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Jag är på väg att byta upp mig från en d40 till en d7000.
Känner mig lite osäker på om det är värt att lägga lite extra slantar på d7000 paketet som inkluderar 18-105 objektivet. Eller om jag ska spara pengarna eller eventuellt lägga dem på en extern blixt istället.

Som det ser ut nu så har jag 18-55 kit-objektivet som kom tillsammans med min d40 och ett 55-200 objektiv samt den fasta 35mm gluggen som jag bara älskar att använda. Har redan bestämt mig för att köpa den fasta 50mm gluggen i samband med d7000-köpet.

Min budget är rätt snäv så jag undrar om det är smartare att köpa endast d7000 huset utan 18-105mm objektivet och istället kanske köpa en sb-700 och den fasta 50mm gluggen då.

Då kommer jag ändå ha följande objektiv
35 mm fast
50 mm fast
18-55 mm
55-200 mm

18-105 kanske blir onödig med mina övriga objektiv.

18-105 är en fin glugg som jag själv är nöjd med. Om du känner att du inte behöver gluggen så tycker jag att du ska satsa på en blixt eller liknande. 35 an är fin ihop med D7000. Sen är det ju ingen jätteinvestering heller. Tror nog att du kommer att skrota 18-55 an när du skaffar 18-105 an. En vidvinkel kanske? Det har du ju ingen. 18 mm på dx är inte jättemycket...

Med den uppsättningen gluggar hade jag inte köpt 18-105.

Jag hade snarare om budgeten tillåter sålt 18-55 och köpt en vidvinkel Nikon AF-S 10-24. Fast nu snackade du om att köpa blixt också.

Dumt att ha gluggar som överlappar varandra i brännvidder tycker jag.

Så köp en blixt tycker jag :)

Senast ändrad:
Jag använder själv 18-105:an i kombination med D7000 (fick den som kit-objektiv till min tidigare D5000) och tycker att den gör ett strålande jobb när om man tar med priset i beräkning. Bägge bilderna som jag lagt upp här är tagna med den.

En detalj som kanske är bra att veta är att objektivet är lite känsligt vid infästningen. Mitt objektiv gick sönder relativt tidigt vilket ledde till att jag fick laga det med lite hederligt Karlssons. Som alltid finns det situationer när man skulle behöva ett ännu större omfång men på det stora hela gör den sitt jobb på ett bra sätt.

Utöver 18-105:an har jag ett fast 35 mm och 10-24:an.

Tack för tips och råd. Fortfarande lite kluven. Men det lutar lite åt att hoppa över 18-105 objektivet. Jag har ju mitt gamla 18-55 som för visso är gammalt men som ändå presterar ganska bra. Vet inte om 18-105 gluggen är direkt vassare om man bortser från att det går till 105mm.

Någon som vet hur ljuskänsligheten på dem är i jämförelse med varandra? Faktumet att jag aldrig haft någon extern blixt gör mig också lite osäker på vilket jag har mest glädje av. Men som det är nu så går ju många tillfällen bort eftersom jag saknar extern blixt. Interna blixten i D40 är hopplöst dålig och förstör ju vilken bild som helst. Antar att det inte är någon skillnad på den interna på en d7000.

Det klokaste kanske vore att satsa på en blixt nu och satsa på ett annat roligare objektiv i framtiden istället. Har ju som sagt trots allt 35mm, 50mm, 18-55mm och 55-200mm att leka med.

Vet inte om detta tillför så mycket men men...
Jag själv köpte en d7000 igår (extremt nöjd). Jag valde att köpa den med 18-105 objektivet. Ville gärna ha ett allround objektiv så valet var ganska enkelt med tanke på att objektivet endast kostar 1000kr extra.

Vet inte vad man kan få för objektivet om man säljer det? Men kolla på blocket. Kanske till och med kan tjäna ett par kronor. Enligt prisjakt så kostar det ju ca 2000kr. Om du ska sälja det behöver du ju inte ens plocka ur det från kartongen...men kanske ändå är svårsålt jag har faktiskt inte en aning.

Bara en tanke från mig Lycka till!

MVH Daniel

Vet inte om detta tillför så mycket men men...
Jag själv köpte en d7000 igår (extremt nöjd). Jag valde att köpa den med 18-105 objektivet. Ville gärna ha ett allround objektiv så valet var ganska enkelt med tanke på att objektivet endast kostar 1000kr extra.

Vet inte vad man kan få för objektivet om man säljer det? Men kolla på blocket. Kanske till och med kan tjäna ett par kronor. Enligt prisjakt så kostar det ju ca 2000kr. Om du ska sälja det behöver du ju inte ens plocka ur det från kartongen...men kanske ändå är svårsålt jag har faktiskt inte en aning.

Bara en tanke från mig Lycka till!

MVH Daniel

Jag har just nu till salu ett Nikon 18-105 på Tradera.
http://www.tradera.com/Nikon-Nikkor-AF-S-DX-18-105-3-5-5-6-G-ED-VR--auktion_340231_131465896

Att jag säljer detta beror på att jag har 2st 18-105. Gillar objektivet och använder det som allround och är nöjd med det. Förutom detta har jag ett fast 50 mm samt Sigma 10-24. samt då en Nikon 7000.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar