Jovisst är det så ang fps. Att komma så nära som möjligt beror ju på dels objektivets brännvidd och dels på hur bra man själv är på att känna en viss fågearts vanor (samt hur vig och tyst man är
.
Fast det är rätt konstigt att det fortfarande finns de som missförstår detta med avstånd.
Befinner man sig på 30 m avstånde med en 300mm-glugg med en FX=avståndet 30 m
Befinner man sig på 30 m avstånde med en 300mm-glugg med en DX med samma pixelsdensitet=avståndet fortfarande 30 m.
Det är ju cropfaktorn som genom beskärning ger en "skenbar brännvidsförlängning". Tycker fortfarande det är bättre att kalla det för snävare bildvinkel eller cropfaktor/beskärningsfaktor.
Har däremot DX-kameran högre pixeldensitet så ser det ut som man krympt avståndet när man lägger upp jämförelsebilderna sida vid sida vid samma visningstal räknat i procent. Men 30 m förblir 30 m likväl förbaskat.
Men avslutningsvis: Kan man "nöja sig" med 16 mp (det är faktiskt inte kattskit) i DX-läge så är det ju kul med en D800 som kan växla till FX och 36 mp (fps sjunker till 4 bps) och använda FX-lägets fördelar. Kameran blir ju väldigt allround på det viset.
Jag känner en del riktigt kunniga fågelfotografer som håller fast i sina Canon 1DMkIII (cropfaktor 1,3 x c:a i APS-H) p g a bra AF och 10mp. Finns dessutom många bra exempel publicerade här på FS.
Icke desto mindre skulle jag nog om jag vore mer fågelfotointresserad komplettera min D800 med en D7100 för att få tillgång till fler mp så jag kunde beskära ännu mer vid behov och därtill få en liknande AF som på D800.
Mvh//Lennart