ANNONS
Annons

D7000 - Kalibrera fokus sidled?

Produkter
(logga in för att koppla)

Talhoffer

Medlem
Har som en del andra haft fokusproblem med min D7000. Kommit fram till att min bakfokuserade en aning men efter mycket testande och fotande även att fokus ligger strax till höger om där den ska. Går detta att ändra, eller är det bara att leva med? Otroligt störande hur som helst....

Tacksam för lite hjälp!

Snett fokusplan

Förvånansvärt många objektiv har ett snett fokusplan.
Av de som jag har haft anledning att kolla har de flesta märkligt nog varit oskarpa på vänster sida. Då har det varit nytt, begagnat, både Canon L och Nikon med guldrand och Tamron/ Sigma.
Nikons support har jag inget större förtroende för...

O vem skall man vända sig till då?
Man får helt enkelt lämna in och vara beredd att öppna på plånboken. När jag frågat dem, typ var brukar det kosta för den typen av reparation, så har jag inte fått något svar annat än, " det kan man inte avgöra generellt" utan att lämna in.... Lasses kamera-service nog är du saknad.

Så felet torde ligga i objektivet och inte huset? Tyvärr har jag inget annat objektiv att jämföra mot och se om samma problem yppar sig där.

Så felet torde ligga i objektivet och inte huset? Tyvärr har jag inget annat objektiv att jämföra mot och se om samma problem yppar sig där.
Jo, men det är ju även tänkbart att sensorn sitter snett, så att låna ett annat och pröva är en god början. Sätt upp ex. en tidning i vart hörn på garageporten och en i mitten så syns det lätt. Största bländaren på objektivet kameran i lod och i mitten.

Lämnade in kameran idag. I butiken testade vi med ett fast objekt och samma fel inträffade. Det var kraftigt med. Blir det 3-4 veckors väntan innan den kommmer tillbaks, surt.

Jag köpte en Nikon D7000, första led av bakfokus. Bytte den med ångerrätt och fick en ny och den va bra. Så de finns säkert sura äpplen där ute men även en hel del bra också! :)

Verkar som många fått sina bytta för detta problemet. Konstigt de inte kan laga det. Vi får se vad som händer. Hoppas det löser sig smidigt och snabbt så jag kan fota snart igen! Bävar bara för den utlovade service tiden hos Japanfoto som de sa att Nikon har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar