ANNONS
Annons

D7000 gör vita streck på högisobilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Strecket är alltså på exakt samma ställe på flera bilder, dessutom från två olika dagar i två olika riktningar.

Strecket är alltså på exakt samma ställe på flera bilder, dessutom från två olika dagar i två olika riktningar.

Ja då är det ju genast lite mer tveksamt att det skulle vara ett flygplan om det är på exakt samma ställe.

Är ny inom detta men, kolla dem "uppenbara" sakerna. Skräp på lins, sensor och formatera minneskort.

Detta var allt spännande, försöker googla fram nåt men finner inget. Hoppas nån som är kunnig inom detta kommer och räddar dagen/natten.

Skräp på linsen är det inte, sådant ger ingen skarp avbildning. Sådant syns f.ö. nära nog aldrig överhuvudtaget.

Skräp på sensorn kan också uteslutas. Det är extremt osannolikt att skräpet skulle råka vara spikrakt och jämntjockt, samt orienterat exakt efter "pixellinjerna". Dessutom skulle det ha blivit ett svart streck.

Sannolikast - minneskortet. Formattera om eller byt.

Därnäst sannolikt - kamerafel.

Hur för du över bilderna till datorn? Med minneskortläsare eller via kamerans USB? Det kan uppkomma liknande streck vid överföring av tunga filer, om överföringen tar för lång tid. Kolla om strecken finns på bilderna redan i kameran. Om inte, så är det i överföringen till datorn som strecken uppkommer.

Hur för du över bilderna till datorn? Med minneskortläsare eller via kamerans USB? Det kan uppkomma liknande streck vid överföring av tunga filer, om överföringen tar för lång tid. Kolla om strecken finns på bilderna redan i kameran. Om inte, så är det i överföringen till datorn som strecken uppkommer.

Bilderna ser likadana ut i kameran. Eftersom strecket inte är bredare än några pixlar så syns det dock inte på kamerans skärm om man inte zoomar in mot strecket. Vilket säkert är anledningen till att jag inte märkte det förrän bilderna var i datorn.

Sannolikast - minneskortet. Formattera om eller byt.

Därnäst sannolikt - kamerafel.

Jag ska testa med det andra minneskortet och se om det går att återskapa.

Sen undrar jag lite om det är avsaknaden av ljus eller det höga isotalet som orsakar fenomenet. Bilder tagna i en stuga enbart upplyst av ett levande ljus hade det inte alls. Linjen verkar alltså inte vara gradvis framträdande utan dess existens är mer av en antingen-eller-karaktär.

Hej!
Jag försökte ge mig på att fota natthimlen nu i helgen och när jag nu laddar över bilderna till datorn ser jag ett vitt streck vid övre högra hörnet. Har ni något förslag vad det kan bero på?
Bild (100%):
http://i.imgur.com/RFViLul.jpg

Tror tyvärr att det är sensorn som har en defekt som syns vid höga ISO.

Du kan prova att använda dust reductionfunktionen för att komma runt det, annars så får du nog prata med Nikon.

Vilket ISO var det?

Tror tyvärr att det är sensorn som har en defekt som syns vid höga ISO.

Du kan prova att använda dust reductionfunktionen för att komma runt det, annars så får du nog prata med Nikon.

Vilket ISO var det?

Jag har nu testat flera exponeringar med linslocket på. Det verkar vara så att dessa pixlar plockar upp ljus trots att det inte finns något där. Vid ISO 100 och 30 sekunder går det knappt att skönja linjen, vid höga ison är den mer framträdande även med kortare slutartider.

Jag har nu testat flera exponeringar med linslocket på. Det verkar vara så att dessa pixlar plockar upp ljus trots att det inte finns något där. Vid ISO 100 och 30 sekunder går det knappt att skönja linjen, vid höga ison är den mer framträdande även med kortare slutartider.

Jo jag förstod att det var ungefär så.

Syns det vid ISO100 måste du reklamera kameran. Tråkigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar