ANNONS
Annons

D7000 eller EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

alexz1991

Medlem
Tjena!

Ska köpa ny kamera, men har fastnat i valet av vilken jag ska köpa.

Jag kommer främst fota men även filma en del. Mest i mörka miljöer.

Vilken av ovan nämnda tycker ni passar bäst?
Ni får även säga vilken av dessa som ni tycker har bäst byggkvalite och ergonomi.

Tack på förhand!

Gissningsvis beror frånvaron av svar på att sådant här lätt urartar i pajkastning mellan passionerade förespråkare för endera märket.
Det är nog rätt etablerat att D7000 ger bättre bildkvalitet på höga ISO, vilket är användbart i mörka miljöer. Det är dock bara en av många parametrar. Båda är välbyggda, men jag törs inte säga något mer än så. Ergonomin är en smaksak. 7D är nog en snabbare kamera än D7000 gällande seriebildtagning och jag tror att den har ett mer avancerat autofokussystem också.

Men, viktig poäng: jag har inte använt en 7D och är dåligt skickad att göra några tvärsäkra uttalanden om annat än kanske just bildkvalitet på höga ISO.

Tjena!

Ska köpa ny kamera, men har fastnat i valet av vilken jag ska köpa.

Jag kommer främst fota men även filma en del. Mest i mörka miljöer.

Vilken av ovan nämnda tycker ni passar bäst?
Ni får även säga vilken av dessa som ni tycker har bäst byggkvalite och ergonomi.

Tack på förhand!

Vad har du för system nu? Jag törs nog säga att objektiv spelar större roll än skillnaden mellan dessa två kameror, varför ett systembyte knappast är motiverat. Dessutom är det, som så ofta sägs här på forumet, så att objektiv består medan kamerahus kommer och går!

Tack för era svar!

Har fått ett super erbjudande på en D300S med ett nikon 18-105 objektiv (kit objektivet till bla. D5100 ni vet ) , Som möjligtvis kan vara för komplicerad för mig just nu, men som jag tror kan hålla måttet även när jag avancerat i fotograferandet.
Jag tycker den känns och ser väldigt robust ut.

Jag har även en riktigt bra bok, Digital fotografi som jag ska läsa mig igenom.

Jag har klämt och känt en del på Cannons kameror och tycker att de flesta känns väldigt plastiga jämfört med D7000/D300S.

Till kameran har jag beställt batterigrepp, minneskort och en väska. Min fråga till er är vilket av följande kan vara det bästa att lägga pengar på:

- Blixt
- Objektiv, vilken typ i såfall?
- Ett bra stativ
- Mer böcker, (kom gärna med förslag)

Kom gärna med råd och synpunkter.

Fotografering är skitkul och något jag verkligen gillar att sysselsätta mig med.

Tack för era svar!

Har fått ett super erbjudande på en D300S med ett nikon 18-105 objektiv (kit objektivet till bla. D5100 ni vet ) , Som möjligtvis kan vara för komplicerad för mig just nu, men som jag tror kan hålla måttet även när jag avancerat i fotograferandet.
Jag tycker den känns och ser väldigt robust ut.

Jag har även en riktigt bra bok, Digital fotografi som jag ska läsa mig igenom.

Jag har klämt och känt en del på Cannons kameror och tycker att de flesta känns väldigt plastiga jämfört med D7000/D300S.

Till kameran har jag beställt batterigrepp, minneskort och en väska. Min fråga till er är vilket av följande kan vara det bästa att lägga pengar på:

- Blixt
- Objektiv, vilken typ i såfall?
- Ett bra stativ
- Mer böcker, (kom gärna med förslag)

Kom gärna med råd och synpunkter.

Fotografering är skitkul och något jag verkligen gillar att sysselsätta mig med.

För att svara på det måste vi veta vad det är du tänkt att fotografera :)

För att svara på det måste vi veta vad det är du tänkt att fotografera :)

Till att börja med hade jag tänkt börja fota min och filma min nya katt vi får i Maj.
På nära håll kanske ett macro objektiv eller liknande kan va bra..?

Nu på sommaren blir det mycket bilar, både nära och på avstånd. Min förra D5100 med likadant 18-105 objektiv fick rätt bra bilder. Det var främst därför jag kännde för det då jag testat det innan.
ett stativ kan nog vara bra där också.

Utöver det blir det väll lite mer sporadiskt fotande. Lite fiske bilder m.m.

Till att börja med hade jag tänkt börja fota min och filma min nya katt vi får i Maj.
På nära håll kanske ett macro objektiv eller liknande kan va bra..?

Nu på sommaren blir det mycket bilar, både nära och på avstånd. Min förra D5100 med likadant 18-105 objektiv fick rätt bra bilder. Det var främst därför jag kännde för det då jag testat det innan.
ett stativ kan nog vara bra där också.

Utöver det blir det väll lite mer sporadiskt fotande. Lite fiske bilder m.m.

Om du menade att du skulle använda macro-objektivet för att fota katten kan det bli problem, de har inte alls lika snabb AF som många andra objektiv. Macro är dock vansinnigt roligt!

Till katten kan du antingen använda en zoom t.ex. 70-200 2.8 (Nikon, Sigma, eller Tamron) eller så kan du satsa på ett fast objektiv, som kanske 85 1.8G :) Dock tror jag i och för sig att du kommer ganska långt med ditt 18-105 såvida katten inte är inomhus...

Stativ är alltid bra att ha, men frågan är om det skall vara högst upp på din prioriteringslista, med tanke på vad du fotar. Blixt lämnar jag åt någon som är mer bevandrad, jag tycker ofta blixt ger ett tråkigt ljus i bilderna och använder det mycket sällan!

Om du menade att du skulle använda macro-objektivet för att fota katten kan det bli problem, de har inte alls lika snabb AF som många andra objektiv. Macro är dock vansinnigt roligt!

Till katten kan du antingen använda en zoom t.ex. 70-200 2.8 (Nikon, Sigma, eller Tamron) eller så kan du satsa på ett fast objektiv, som kanske 85 1.8G :) Dock tror jag i och för sig att du kommer ganska långt med ditt 18-105 såvida katten inte är inomhus...

Stativ är alltid bra att ha, men frågan är om det skall vara högst upp på din prioriteringslista, med tanke på vad du fotar. Blixt lämnar jag åt någon som är mer bevandrad, jag tycker ofta blixt ger ett tråkigt ljus i bilderna och använder det mycket sällan!

Macro hade jag tänkt att kanske ha till katten. Men nu när du säger det kanske ett Nikon AF Nikkor 50/1,8D är bättre? Det är väll ett fast objektiv? Har läst att det ska va vara bra till porträtt, och kan då vara bra när lill trollet sover eller får för sig att sitta still :)

Rätta mig gärna om objektivet.

Ska nog vänta med ett stativ, känns som om att ett till objektiv kanske är värt att satsa på!

/Alex

Macro hade jag tänkt att kanske ha till katten. Men nu när du säger det kanske ett Nikon AF Nikkor 50/1,8D är bättre? Det är väll ett fast objektiv? Har läst att det ska va vara bra till porträtt, och kan då vara bra när lill trollet sover eller får för sig att sitta still :)

Rätta mig gärna om objektivet.

Ska nog vänta med ett stativ, känns som om att ett till objektiv kanske är värt att satsa på!

/Alex

Om du ska köpa fast 50mm, köp 50 1.8 G och inte D. G-versionen har fått bättre resultat i alla tester som jag har läst och jag äger den själv. Skarpt som tusan och riktigt roligt med det korta skärpedjup man kan få! Du kan kika på 35 1.8G också, det ger en lite bredare bildvinkel och blir som ett normalobjektiv på DX :)

Om du ska köpa fast 50mm, köp 50 1.8 G och inte D. G-versionen har fått bättre resultat i alla tester som jag har läst och jag äger den själv. Skarpt som tusan och riktigt roligt med det korta skärpedjup man kan få! Du kan kika på 35 1.8G också, det ger en lite bredare bildvinkel och blir som ett normalobjektiv på DX :)

Kollar upp detta omedelbart. tack för alla tips :)

Nu är den min!

Har hämtat ut kameran och sitter och pillar på den :)
Mycket "manuellt" jämfört med D5100.
En otroligt skön och gedigen kamera som verkligen känns i handen.
Nu är det väskan och minneskortet som saknas bara.

Måste även skriva att Scandinavian Photo gjorde ett toppen jobb åt mig med denna !

Hade beställt den hos dom men den fanns inte i lager. Då skickade dom det enda ex dom hade i sin butik till mig, igår. Kanske inte hela världen för många, men att ringa på eftermiddagen och kolla när dom får in den på lager till att få en bekräftelse bia telefon att dom skickar den med posten 20 minuter senare samma eftermiddag gjorde min dag iallafall.

Väldigt bra kundservice och en riktigt fin kamera!

//Alex

Har hämtat ut kameran och sitter och pillar på den :)
Mycket "manuellt" jämfört med D5100.
En otroligt skön och gedigen kamera som verkligen känns i handen.
Nu är det väskan och minneskortet som saknas bara.

Måste även skriva att Scandinavian Photo gjorde ett toppen jobb åt mig med denna !

Hade beställt den hos dom men den fanns inte i lager. Då skickade dom det enda ex dom hade i sin butik till mig, igår. Kanske inte hela världen för många, men att ringa på eftermiddagen och kolla när dom får in den på lager till att få en bekräftelse bia telefon att dom skickar den med posten 20 minuter senare samma eftermiddag gjorde min dag iallafall.

Väldigt bra kundservice och en riktigt fin kamera!

//Alex

Härligt att du blev nöjd! :)

Du kan kika på 35 1.8G också, det ger en lite bredare bildvinkel och blir som ett normalobjektiv på DX :)

Jag har Nikons 35mm, 1,8. Den är väldig väldigt prisvärd. Ger väldigt trevliga bilder, (som benjamin nämnde)eftersom dx ger en förstoring av 1,5 så ger en 35mm omkring 50mm i fullformat. Och jag har märkt att där är en trevlig brännvidd. Har en D300 och när jag ska hem till kompisar någon kväll och vill ha en "liten o smidig" kamera så är viktskillnaden mellan min 18-200 och 35 underbar. Har nog använt mig av 35an nästan lika mkt som 18-200.
jag tänkte innan jag köpte den att det är ju surt att inte kunna zooma. Men nu jag skulle lätt kunna tänka mig en fast objektiv till när man få en bländare som är bra. Det överväger mycket mer än zoom.

Och fråga till dig som har D300s
hur upplever du filmfunktionen?
här är en tråd om orsaken till min fråga;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1820184#post1820184

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar