Annons

D7000 eller D300s med ett 17-55/2.8G

Produkter
(logga in för att koppla)

mattew

Aktiv medlem
Hej
Har i dagsläget en Nikon D200 och funderar på att uppgradera till antingen D7000 eller en D300s, och eftersom jag älskar mitt 17-55 f/2.8G så är jag lite tveksam till om D7000 ger obalans i handen eftersom den kanske väger för lätt jämtemot stridsvagnen 17-55. Så jag vill gärna ha synpunkter på detta...

I övrigt "tror" jag de två kamerahusen är skulle ge bilder med oskiljaktig kvalitet. Vad tror/vet ni?

mvh
Mattias

Vänta lite så kommer efterföljaren till D300s ut :)

Annars har det ju med att göra vad du värderar högst hos ett kamerahus, D7000 ger ju bättre bildkvalité men är sämre på seriebildstagning, tålighet, grepp, direktknappar.

D300s är väldigt lik D200 i handhavandet, jag gjorde samma byte för ett år sedan och märkte inte någon nämnvärd skillnad i handhavandet faktiskt. Nu när D300s, som ju bara är en lätt modifierad D300 från 2007, har funnits sedan juli 2009 tycker jag att den börjar bli i äldsta laget för att köpa ny. Utvecklingen har tagit ett stort hopp sedan den kom och ser man till hur mycket Nikon lyckades förbättra D7000 över D90 kommer efterföljaren till D300s säkert att bli helt fantastisk :)

I övrigt "tror" jag de två kamerahusen är skulle ge bilder med oskiljaktig kvalitet. Vad tror/vet ni?

I de flesta fall som har någon som helst relevans för verkligeheten skulle det vara mycket svårt att se vilken bild som är tagen med vilken kamera, men D7000 är något bättre. Ett halvt stegs bättre brusprestanda och aningen högre detaljupplösning.
Vad gäller vikten så skiljer det ju inte så fantastiskt mycket mellan D300 och D7000, dessutom stödjer man ju under objektivet och håller upp merparten av vikten där.

Hade samma funderingar ända tills jag var och klämde på en D7000.
Efter det tänkte jag inte något mer på D7000.
Gå och kläm på dem först innan du bestämmer dig

D7000 är och känns som en billigare kamera än D300s. Däremot får du fler pixlar och bättre filmmöjligheter med D7000 jämfört med D300s.

Köpa D7000 nu och skaffa uppföljaren till D300s sen?

klämde nyss på en d7000 och en d300s, och greppet är definitivt för litet på d7000, tror att det blir obekvämt att hålla i kameran omman hänger på det tunga 17-55...

Sitter också med en D200 och funderar på ett byte, till D300s eller D7000. Skillnaden i prestanda till D300s tycker jag var för lite för liten och D7000 känns mer som en D90+, inte alls samma känsla som Dx00-metallhusen. Väntar tålmodigt på D400:an... Eller så blir det en D700.

klämde nyss på en d7000 och en d300s, och greppet är definitivt för litet på d7000, tror att det blir obekvämt att hålla i kameran omman hänger på det tunga 17-55...

Det låter ju som om ni menar att 17-55 är ett objektiv i flerkilosklassen. I själva verket väger det ungefär som 70-300 VR, vilket tydligen är ett objektiv folk anser att man kan sätta på ganska enkla kameror...

Men visst, det är rätt stor skillnad på D7000 och de mer fräsiga husen även om det är lite metall här och var. Satt med D700 och D7000 bredvid varandra nyligen och det är helt klart olika klass.

Jag köpte en d7000 med ett batterigrepp.
Nu har jag inget att klaga på, så länge som greppet sitter på!
Tar jag av greppet så hamnar ett finger utanför kameran, då känns det som en liten plastig leksak.
Men med greppet på har jag inget att klaga på!
Du kanske skulle göra samma jämförelse, om det bara är det du har att klaga på? :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto