Annons

D700? D300? D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agni

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om ni som är insatta i teknikens värld har några tips :)!
D700, D300, D90? Behöver uppgradera mig. Har idag en D80. Funderar på en D700.

Fotograferar mestadels: porträtt studio/ute, inomhus i kyrkor, grekisk arkitektur och resebilder för resekataloger.
Älskar mitt Tokina 11-16 2.8....går ju inte på D700an.

Vilken kamera av dessa tre är bäst?
Vad är ett bra objektiv för porträtt och vidvinkel till ex D700an?

...eller ska jag sälja av hela Nikon utrustningen och bli ännu mer förvirrad och gå in på Canons utbud :)!

Kommer att fotografera mer professionellt inom kort.
Kul att få höra era åsikter :) / Agneta
 
Hej!
Undrar om ni som är insatta i teknikens värld har några tips :)!
D700, D300, D90? Behöver uppgradera mig. Har idag en D80. Funderar på en D700.

Fotograferar mestadels: porträtt studio/ute, inomhus i kyrkor, grekisk arkitektur och resebilder för resekataloger.
Älskar mitt Tokina 11-16 2.8....går ju inte på D700an.

Vilken kamera av dessa tre är bäst?
Vad är ett bra objektiv för porträtt och vidvinkel till ex D700an?

...eller ska jag sälja av hela Nikon utrustningen och bli ännu mer förvirrad och gå in på Canons utbud :)!

Kommer att fotografera mer professionellt inom kort.
Kul att få höra era åsikter :) / Agneta


Porträtt och inomhus... Även om jag älskar min D90 så är ju D700 kung i de miljöer du vill fota.
 
Vad kul att du har satsat och fått uppdrag!
Jag har också haft funderingar på D700 men jag har redan en superbra kamera som jag är nöjd med - D300.
På den kan jag säga att till porträtt är 50mm f1.8 och 85mm f1.8 mycket bra.
Jag har vidvinkeln 17-35 f2.8 (en dyr rackare) som jag verkligen gillar och det är där jag är sugen att verkligen få fram vidvinkeln genom en D700.
Var inte du från Västmanland? Hmm, fotomaster i Viksäng tror jag inte har inne så mycket kamerar (nog inte D700). En del objektiv har de dock...
Annars får du kolla in mina objektiv om du vill. Kan i alla fall starkt rekommendera de tre som jag nämnt.
 
Att uppgradera från en D80 till en D300 kommer att vara ett otroligt lyft rent funktionsmässigt. Kameran kan mer helt enkelt.

Sedan är prestandan i D700 i en egen klass (hoppas jag).

Jag bytte från en D70 till en D200 för några år sedan och det var ett otroligt lyft för mig som fotograf. Jag kan ärligt säga att jag ännu inte växt ur min D200, men slutaren gav upp för en vecka sedan, så nu går jag och väntar på en D700 som är beställd. Jag är otroligt nyfiken på vilka möjligheter den öppnar upp vad gäller fotografering med naturligt ljus.
 
Hej!
Undrar om ni som är insatta i teknikens värld har några tips :)!
D700, D300, D90? Behöver uppgradera mig. Har idag en D80. Funderar på en D700.

Fotograferar mestadels: porträtt studio/ute, inomhus i kyrkor, grekisk arkitektur och resebilder för resekataloger.
Älskar mitt Tokina 11-16 2.8....går ju inte på D700an.

Vilken kamera av dessa tre är bäst?
Vad är ett bra objektiv för porträtt och vidvinkel till ex D700an?

...eller ska jag sälja av hela Nikon utrustningen och bli ännu mer förvirrad och gå in på Canons utbud :)!

Kommer att fotografera mer professionellt inom kort.
Kul att få höra era åsikter :) / Agneta

Jag skulle utan tvekan välja D700 för de miljöer du fotar i. När det gäller objektiv så är Nikons 85/1.4 ett riktigt bra objektiv för porträtt sedan har ju Nikons 14-24/2.8 höjts till skyarna i de tester jag läst. Den borde motsvara ditt Tokina
 
Jag skulle utan tvekan välja D700 för de miljöer du fotar i. När det gäller objektiv så är Nikons 85/1.4 ett riktigt bra objektiv för porträtt sedan har ju Nikons 14-24/2.8 höjts till skyarna i de tester jag läst. Den borde motsvara ditt Tokina

Jag håller med om de objektiven.

Annars är 85/1.8 kanske mer prisvärt, läs Thom Hogans artikel om 85 mm objektiv.

Problemet med D700 är att du behöver nya objektiv. 14-24/2.8 är väldigt dyrt, och kan inte heller ta filter. 17-35 är ett alternativ, men finns inte att köpa nyproducerat och är såklart inte lika mkt vidvinkel.

Canons nya 5dMkII verkar bra och har video, fast jag har hört en del Canoniter säga att det varit mkt strul med den kameran.

Om du fotar med stativ är en D300 ofta mer än tillräcklig. Vad är det med din D80 som du inte tycker räcker? ISO-prestandan hos D90 och D300 är väl ca 1.5 stopp bättre än D80. D700 har ytterligare 1-2 stopp.
 
D700?d300?d90?

Tack Urban, Peter, Bengt och Jonas för era förslag :)! Uppskattas! Det får bli en D700 med ett 85mm 1.4.
Lyssnade runt lite om tokinan på D700....fick då till svar att den går att använda men blir typ 16mm och kan bli mörk i hörnen! Förstör jag inte kameran med tokinan kan jag ju beskära bilden?

:) / Agneta
 
Tack Urban, Peter, Bengt och Jonas för era förslag :)! Uppskattas! Det får bli en D700 med ett 85mm 1.4.
Lyssnade runt lite om tokinan på D700....fick då till svar att den går att använda men blir typ 16mm och kan bli mörk i hörnen! Förstör jag inte kameran med tokinan kan jag ju beskära bilden?

:) / Agneta

Den ska funka på D700. Antingen i DX mode, eller så vid ca 16 mm vad jag läst. Det är ganska mycket vidvinkel på FX :)
 
Att byta till Canon ser jag bara som ett alternativ om man vill åt optik som bara finns på Canon.
Tex 85/1,2 men man får betala rejält också

För övrigt så hade jag utan tvekan valt D700 om inte pengarna styr.
 
Att byta till Canon ser jag bara som ett alternativ om man vill åt optik som bara finns på Canon.
Tex 85/1,2 men man får betala rejält också

För övrigt så hade jag utan tvekan valt D700 om inte pengarna styr.

Det låter helt i linje med vad jag tänker också. Jag ville mest påpeka att det ofta inte bara är kameran i priset tyvärr när man byter till FX.

Jag är väldigt nöjd med D700 och om det man fotar sitter still finns det möjlighet att ta bilder t.ex. i skenet av bara ett stearinljus eller en gatulykta. Inte världens bästa porträtt, men med tanke på (bristen av) ljuset är jag helt nöjd:
 

Bilagor

  • p805581601-2.jpg
    p805581601-2.jpg
    23.8 KB · Visningar: 664
Jag lägger också min röst på D700 samt AF85/1,4D för porträtten.

Sen föreslår jag PCE24/3,5D för arkitekturen och resorna. Det är många gånger tillräcklig vidvinkel och att kunna shifta de lutande linjerna till rätta är en rejäl kvalitetshöjare. Ökad frihet att komponera.
 
Tack Urban, Peter, Bengt och Jonas för era förslag :)! Uppskattas! Det får bli en D700 med ett 85mm 1.4.
Lyssnade runt lite om tokinan på D700....fick då till svar att den går att använda men blir typ 16mm och kan bli mörk i hörnen! Förstör jag inte kameran med tokinan kan jag ju beskära bilden?

:) / Agneta

Du förefaller att ha ett mycket gott "bildsinne" att döma av de bilder du har på din sida, grattis. Men mitt tips är att i stället för ett fast objektiv skaffa dig den ack så dyra men otroligt bra 24-70 i stället. Du är mer flexibel med det objektivet och ljusstyrka 2,8 räcker och blir över.
Mvh
JB
 
Du förefaller att ha ett mycket gott "bildsinne" att döma av de bilder du har på din sida, grattis. Men mitt tips är att i stället för ett fast objektiv skaffa dig den ack så dyra men otroligt bra 24-70 i stället. Du är mer flexibel med det objektivet och ljusstyrka 2,8 räcker och blir över.
Mvh
JB


Tack Jan :)! Har tänkt mycket på det objektivet oxå. Gillar inte fasta objektiv till 100....mycket på grund av att det begränsar min kreativitet...därför gillar jag tokinan så mycket! Kvalitet kostar :)....kanske lika bra att slå till på en Hasselbladare eller Leica när jag ändå är på g HAHAHA :)...får nog då börja med att köpa en Triss :)...plötsligt händer det....små ler...nej jag har bestämt mig för en D700 och klurar nu på vilka objektiv som är värda att satsa på :) / Agneta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.