ANNONS
Annons

D70 skärpedjup...

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Har haft min D70 i ett par veckor nu...
i stora drag nöjd. Tycker dock att de ofta blir orimligt kort skärpedjup på bilderna.

Visst ska skärpedjupet bli kort när jag använder en stor bländare som f2.8 som i bilden nedan, men tycker att de blir orimligt kort.

http://www.perwikstrom.com/DSC_0009.JPG

Va säger ni om den här testbilden?

Nja... Jag tycker nog det ser ut att vara ganska i sin ordning.

Det är rätt kort avstånd. Även på f/4 kommer ju öronen att vara ur fokus om man fokuserar på näsan vid ett porträtt, på det avståndet.

Vad kan avständet vara? 1m? Isf ska du ha ett skärpedjup på ca 4cm.

Jag tycker också att skärpedjupet ser OK ut. Frågan är vad du hade innan D70. Ifall du hade en analog systemkamera så såg det väl likadant ut med den? Ifall du hade en digitalkompakt så bör du tänka på att själva sensorn i din D70 är *mycket* större, och det inverkar på skärpedjupet.

Skärpedjupet är en rent geometrisk historia. Alla objektiv med samma brännvidd ger samma skärpedjup om bländaren är densamma, och samma format givetvis. (Det här med skärpedjup brukar utveckla sig till ganska häftiga debatter)

perrawik skrev:
Va säger ni om den här testbilden?

Att du har slösat bort halva skärpedjupet genom att fokusera på nosen. Vid de här korta fotograferingsavstånden har du lika mycket skärpedjup hitom som bortom skärpepunkten. I bilden utnyttjar du bara skärpedjupet bakom.

Med skärpan på ögonen skulle det utnyttjade skärpedjupet blivit dubbelt så stort, om du förstår hur jag menar.

Sen är ju frågan om vad som är "orimligt". Skärpedjupet följer optiska lagar. Det är nästan som att säga att jordens gravitation är "orimligt kraftig" (vilket det känns som om den är ibland). En given sensorstorlek, brännvidd, bländare och fotograferingsavstånd ger ett visst skärpedjup. Och det kan ingen kamerakonstruktör i världen ändra på.

Inte ens Nikon. ;-)

Absolut. Det finns massor av trådar om skärpedjup, som vi inte behöver upprepa här.

Men som svar på själva frågan tycker jag att det ser helt OK ut på den här bilden.

Per - kan du inte be modellen posera en gång till, ställa kameran på A och ta en bildserie med alla möjliga bländare? Titta igenom de bilderna och återkom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar