ANNONS
Annons

D70 problem med filnamn efter 2.0 mjukisen

Produkter
(logga in för att koppla)

jokkling

Aktiv medlem
Hej!

jag uppgraderade nyligen firmwiren till den nya, 2.0 har jag för mig den heter, i min D70. Efter det har den haft lite hyss för sig med hur den döper mina filer. Det vanliga är ju att filerna heter t.ex. DSC_7070.JPG. MEN! titt som tätt, helt utan orsak(?) så döper den filerna till _DSC7071.JPG istället. Detta ställer ju till det en hel del i efterarbetet som ni säkert förstår. Är det någon som råkat ut för liknande och vet vad man kan göra åt problemet?!

Tack på förhand.

Jag läste något om detta häromdagen, kan det ha varit på dpreview? Jag har för mig att det har att göra med vilken färgrymd som bilderna har(!) Har du växlat mellan sRGB och AdobeRGB? Jämför och se om det är där skon klämmer.

/Linus

Lumalinus skrev:
Jag läste något om detta häromdagen, kan det ha varit på dpreview? Jag har för mig att det har att göra med vilken färgrymd som bilderna har(!) Har du växlat mellan sRGB och AdobeRGB? Jämför och se om det är där skon klämmer.

/Linus

Helt korrekt, bilder i AdobeRGB heter _DSCXXXX.XXX ist för DSC_XXXX.XXX.

Det stämmer, det är i enlighet med EXIF-standarden har jag läst någonstans, men likväl irriterande :)

Det var så på D70 även före 2.0-releasen.

Nej, det är som Daniel skrev färgrymdsläget som bestämmer hur filnamnet är uppbyggt och inget som man som användare kan styra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar