Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och väder

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettsson

Aktiv medlem
Jag ska ta med mig kameran ut på vandring under helgen, tre dagar. Nu är det som så att vi har blivit lovade regn, så min fråga är kan jag fotografera i regnet utan att det finns risk för läckage in i kameran? Hur är det med fukt, den kommer ligga i kameraväskan under natten, men det kommer ju att åtmindstone dagga på den. Någon som prövat vädertåligheten?

Pettsson skrev:
Jag ska ta med mig kameran ut på vandring under helgen, tre dagar. Nu är det som så att vi har blivit lovade regn, så min fråga är kan jag fotografera i regnet utan att det finns risk för läckage in i kameran? Hur är det med fukt, den kommer ligga i kameraväskan under natten, men det kommer ju att åtmindstone dagga på den. Någon som prövat vädertåligheten?

Manualen säger 0-40C grader, 85% luftfuktighet (ingen kondens). Så jag skulle rekommendera att du försöker förvara och skydda den från fukt så gott det går.

Säkert ingen bra tålighet när det gäller regn, och om inget annat så letar det sig in i objektivet. Ta en frottéhandduk med och lägg över kameran, det brukar jag göra som ett billigt alternativ, funkar bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar