Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och gamla AF-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtemil

Ny medlem
Tjenare,

Jag har en Nikon F100 samt en AF28-105/ F3.5-3.5D samt ett AF85/ Fi.8.

Jag är nu inne på att köpa en d70 och funderar på om man skall köpa något av "kit-objektiven". En nikon 18-70 ligger ju närmast till hands.

Det känns dock som att jag ju redan har en normal-zoom.

Ok - jag ju tappar lite vidvinkel om jag skulle köra 28-105 på d70 men om det känns ok - är det någon här som tycker att man verkligen borde köpa med 18-70 eller liknande?

På grund av att det är ett prisvärt "kit-pris"?

På grund av att de digitalkameradedikerade objektiven fungerar bättre än de gamla AF-objektiven på d70:an? ihop med blixt t ex?

Eller av någon annan anledning som jag inte har tänkt på?

tack för ev input!

Mvh

Emil

28 mm är ingen vidvinkel på D70, det är ett normalobjektiv. Ställ din 28-105-zoom mellan 35- och 50-märket så ser du vilken bildvinkel du får med det i 28 mm-läget på en D70. Köp 18-70 är mitt råd. Det är det mest prisvärda alternativet.

Bortsett från bildvinkeln är det ingen skillnad i funktionalitet. Din 28-105-zoom är en D-zoom och har alltså avståndsmätningen som används i Nikons nyare blixtsystem.

Jag kan svara för hur jag hade gjort.

17-35/2,8 eller snarlik brännvidd/2,8-4.
Mörkare än 4 vill jag inte ha min sökare.

eller så hade jag köpt till en fast vidvinkel.

Jag vill använda mitt objektiv också till analoga hus men om jag endast skulle välja digitalt så är 12-24/4 ett perfekt val till ditt andra objektiv.

Erik Schalin skrev:
Jag kan svara för hur jag hade gjort.

17-35/2,8 eller snarlik brännvidd/2,8-4.
Mörkare än 4 vill jag inte ha min sökare.

eller så hade jag köpt till en fast vidvinkel.

Jag vill använda mitt objektiv också till analoga hus men om jag endast skulle välja digitalt så är 12-24/4 ett perfekt val till ditt andra objektiv.

18-70mm f3.5-f4.5 är klart prisvärdare än ovan föreslagna alternativ, objektivet är ju specialgjort för digitalt och på brännvidderna ca 50mm ner till 18mm har det en ljusstyrka <=4.

Bättre zoomomfång, snabbt, billigt, lätt...inget svårt val. Du kan dock inte använda objektivet till analoga kameror.

Edit: Typo.

Jag skrev aldrig att det är billigt.

Jag vidhåller också att för mig som är lite i mörkrummet så är ett 17-35/2,8 mycket intressantare.

Nikon 18-70

När man säger att kit objektivet 18-70 till D70
är specialanpassat till digitala kameror och i synnerhet till D70...VAD är det som skiljer mellan tex Sigmas Kit till D70:n 18-50 förutom kvaliten..?Har liksom aldrig fått en riktig förklaring på "specialanpassat". Köpte själv ett Sigma kit, men börjar ångra mig och funderar på ett Nikon 18-70. Priset 3395:- får mig att tveka...Normalt kostar ju bra optik bra mycket mer...jag är ute efter knivskarpa bilder vilket inte Sigman kan prestera

Häpp!

Erik Schalin skrev:
Jag skrev aldrig att det är billigt.

Jag vidhåller också att för mig som är lite i mörkrummet så är ett 17-35/2,8 mycket intressantare.

Jag skrev fel, det är VÄLDIGT billigt om man köper kitet. :) Måste vara det mest prisvärda objektiv till D70.

Emil skrev dock inte om han tänkt fortsätta analogt parallellt.

Re: Nikon 18-70

Helgesson skrev:
När man säger att kit objektivet 18-70 till D70
är specialanpassat till digitala kameror och i synnerhet till D70...VAD är det som skiljer mellan tex Sigmas Kit till D70:n 18-50 förutom kvaliten..?Har liksom aldrig fått en riktig förklaring på "specialanpassat". Köpte själv ett Sigma kit, men börjar ångra mig och funderar på ett Nikon 18-70. Priset 3395:- får mig att tveka...Normalt kostar ju bra optik bra mycket mer...jag är ute efter knivskarpa bilder vilket inte Sigman kan prestera

Häpp!

18-70 objektivet tecknar inte ut hela 35mm, det blir en svart ring runt bilden om du sätter objektivet på en vanlig småbildskamera, kraftig vinjettering. Annars funkar det och kvaliten är bra.

Re: Re: Nikon 18-70

o-laser skrev:
18-70 objektivet tecknar inte ut hela 35mm, det blir en svart ring runt bilden om du sätter objektivet på en vanlig småbildskamera, kraftig vinjettering. Annars funkar det och kvaliten är bra.

Ok...men...skillnaden mellan annan optik monterad på D70 och 18-70 på densamme....det är det jag undrar över...Fler funktioner eller vad??

Om ni undrar så är jag novis i ämnet...

Re: Re: Re: Nikon 18-70

Helgesson skrev:
Ok...men...skillnaden mellan annan optik monterad på D70 och 18-70 på densamme....det är det jag undrar över...Fler funktioner eller vad??

Om ni undrar så är jag novis i ämnet...

Eftersom bildsensorn på Nikons D-SLR är mindre än en vanlig 35mm småbildsruta kommer du bara utnyttja mitten på bilden. Varför ska du betala massa extra för att få ett objektiv som är skarpt ända ut i hörnen om nu hörnen inte kommer med på bilden i tex D70? Därför gjorde Nikon 18-70 speciellt för små bildsensorer, dom struntade i hörnen och kunde därför göra en liten smidig, lätt men framförallt BILLIG zoom. D70 tillsammans med 18-70 ger FLER funktioner än D70 med flesta andra nikonobjektiv. Snabb fokus och trevliga nya TTL blixtfunktioner tex.

Re: Re: Re: Re: Nikon 18-70

o-laser skrev:
Eftersom bildsensorn på Nikons D-SLR är mindre än en vanlig 35mm småbildsruta kommer du bara utnyttja mitten på bilden. Varför ska du betala massa extra för att få ett objektiv som är skarpt ända ut i hörnen om nu hörnen inte kommer med på bilden i tex D70? Därför gjorde Nikon 18-70 speciellt för små bildsensorer, dom struntade i hörnen och kunde därför göra en liten smidig, lätt men framförallt BILLIG zoom. D70 tillsammans med 18-70 ger FLER funktioner än D70 med flesta andra nikonobjektiv. Snabb fokus och trevliga nya TTL blixtfunktioner tex.

Jag tackar ödmjukast...Nu trillade 25-öringen äntligen ned. På den korta tid som jag använt detta forum, har jag lärt mig massor...Det kommer säker mer frågor...Tack än en gång!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar