ANNONS
Annons

D70 och fjärilshuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnm_swe

Aktiv medlem
Hej

Tänkte kanske ta ett litet besök i fjärlishuset under morgondagen för att få "leka" av sig med sitt nya macro objektiv.

Är dock lite orolig för imma/kondens. Kan det inte komma in fukt och förstöra något kretskort eller dyligt?
Har sökt på fjärilshuset här och det verkar vara fritt fram men vill vara på den säkra sidan. Vill inte förstöra min dyra fina kamera. :eek:)

/Micke

tamron

Funderar själv på att köpa det objektivet, vore intressant om du kunde läggga upp några bilder från fjärilshuset, antingen här eller maila
[email protected]
Har varit i fjärilshuest med min d70 o det var inga problem, jag undvek att byta optik för mycket där inne, annars inget särskilt.
/Daniel

Jag har sett bilder tagna med digitalkameror i Fjärrilshuset i Hagaparken. Du kommer att kunna använda kameran även efter ett besök i den anläggningen.

Digitalkameror är elektronik, som likt annan elektronik är konstruerad att fungera i de flesta av jordens hörn. Min egen erfarenhet av elektronik är att den fungerar längre än vad människan härdar ut. Höga temperaturer, som bastubad avrådes tillsammans med kameran. Plaster riskerar att mjukna, men sannolikt fungerar elektroniken. I bistert klimat som att bo i frysen eller en svensk vinterdag så kommer kamerans elektronik att fungera ännu bättre, samttidigt blir matrial sprödare i kyla. Bilen jag kör har en dator som styr det mesta och den kommer att fungera efter det att kylaren har frusit i hop vid minus tjugosju grader.

Sanning med modifikation. Det beror helt på vad elektroniken är specad och tillverkad för. Ska den tex tåla -10 grader så kan den mycket väl tåla både -20 och 30 men lika gärna packa ihop vid -11. Det vet man inte, eftersom man är utanför specen.
Detsamma gäller fukt. Är elektroniken inte fuktskyddad tål den inte fukt.

Daniel: Tyvärr så blev det inte fjärilshuset idag, då "vi" hade bestämt oss för Drottningholms jul marknad...
Hoppas att det blir en tur nästa helg istället.

Så med andra ord så ska det inte vara några problem att fota där inne. Tackar för informationen, nu får jag bara hoppas på att "vi" inte har bestämt något till nästa helg. ;o)

Problemet kan väl vara den här årstiden och fuktig miljö.. Om din kamera är -20 grader när du tar in den i fjärilshuset bör du nog ha den inpackad i 2 plastpåsar tills kameran har återfått fjärilshustemperatur..

Snabb språngmars från en uppvärmd bil rekomenderas. :)

Slas skrev:
Problemet kan väl vara den här årstiden och fuktig miljö.. Om din kamera är -20 grader när du tar in den i fjärilshuset bör du nog ha den inpackad i 2 plastpåsar tills kameran har återfått fjärilshustemperatur..

Snabb språngmars från en uppvärmd bil rekomenderas. :)

Får hoppas att bussen är varm nog. ;o) Annars s blir det en väldigt lång fika paus innan..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar