ANNONS
Annons

D70 Objektiv Frågor ...igen...

Produkter
(logga in för att koppla)

toffie

Aktiv medlem
Nu har jag lite fler frågor...
förra tråden finns;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37705

summering från den tråden;
lite frågor ang. nybörjar objektiv för person
fotografering helkropp samt ansiktsbilder...

även för fotografering över stan från något
hustak... något liknande...

Jag har nu hittat ett paket med två olika objektiv...
ett zoom 28-80 och ett tele 70-300...
bländartalen är inte supernajs, men är det ett
bra paket?

http://www.pixmania.com/se/se/59391/art/nikon/d70-28-80-70-300.html

sen finns ju även för samma pris;
http://www.pixmania.com/se/se/40214/art/nikon/d70-af-s-dx-18-70.html

om jag köper nåt av dessa paket så kommer jag även
köpa ett Nikkor 50/1.8 objektiv till...

så vilket paket får jag ut mest utav??
jag tycker ju teleobjektiv gör kameran väldigt "manlig" :p

men det viktiga är ju funktion och kvalité...
så vilket paket ska jag välja??

så vilket paket får jag ut mest utav??
jag tycker ju teleobjektiv gör kameran väldigt "manlig" :p

men det viktiga är ju funktion och kvalité...
så vilket paket ska jag välja?? [/B][/QUOTE]

Dessa objektiv är standardobjektiv som prismässigt är bra men har inte den kvalite som dyrare optik har (Nikons) Jag köpte själv en D70 men köpte endast huset och satsar nu på beg bra optik. En Zoom som är bra är 80-200 f/2,8. En del säger att det är den bästa optik som nikon tillverkat. har efter att ha införskaffat mig en sådan konstaterat att den är ruskigt vass. Hade förrut nikons 75-240 som motsvarar i kvalite det du tittar på. AF är inte världens snabbaste men den ger bra bilder. En yrkesfotograf sa till mig att vikten och priset säger lite om kvaliten på optiken.Hoppas detta hjälper dig i ditt val.
Lycka till

/Roland

Re: Re: D70 Objektiv Frågor ...igen...

Silverhyddan skrev:
Dessa objektiv är standardobjektiv som prismässigt är bra men har inte den kvalite som dyrare optik har (Nikons) Jag köpte själv en D70 men köpte endast huset och satsar nu på beg bra optik. En Zoom som är bra är 80-200 f/2,8. En del säger att det är den bästa optik som nikon tillverkat. har efter att ha införskaffat mig en sådan konstaterat att den är ruskigt vass. Hade förrut nikons 75-240 som motsvarar i kvalite det du tittar på. AF är inte världens snabbaste men den ger bra bilder. En yrkesfotograf sa till mig att vikten och priset säger lite om kvaliten på optiken.Hoppas detta hjälper dig i ditt val.
Lycka till

/Roland

självklart förstår jag att pris = kvalité...
dock inte alltid, men i stort sett alltid...

men som jag fått som svar förut var att det var
bra att köpa paket med hus och 18-70 för det var
ett bra startpaket... och det är bra pris...
plus att jag köper till det extra 50/1.8 objektivet...

AF hastigheten är väl inte jätteviktig då jag inte
ska fotografera saker som rör sig utan mer saker
som är helt stilla och som jag kan ta mig tid
att fotografera... = detaljfotografering?

hittar inget sånt objektiv som du beskriver...
80-200... men det verkar vara ett bra objektiv med
bra bländare :)

Hittar inte?
http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/80-20028.htm
men du kanske menar på samma ställe du tänkte köpa kameran.

Funderar du på Nikon 80-200/2.8 kan du leta på radannonser (här på fotosidan) och på blocket.se
Det finns rätt många bra begagnade att få tag i då flera uppgraderar till Nikkor AF-S 70-200/2.8G IF-ED VR. En underbar beteckning med ett lika fantastiskt pris.

/AnWi

Jag tycker nog fortfarande att 18-70-paketet ger mest för pengarna. Det är mer allround och vidvinkeln vill du nog ha, med tanke på att du ska fota stadsvyer och så. Kombinera med en 50/1.8 för porträtt och om du sedan känner behovet av en telezoom så ge dig ut och leta lite begagnat. Billiga och bra är tex Nikkor 70-210/4-5.6, 80-200/4-5.6 och 75-300/4-5.6. Alla tre bör gå att hitta för 1000kr och uppåt, den förstnämnda är vanligast att man hittar.
Du har sedan 80-200/2.8 som redan nämnts. Den brukar gå för runt 5000kr och uppåt om det är den nyare versionen med stativfäste. Den äldre kan man hitta för neråt 3000kr ibland om man har tur och är snabb.
80-200/2.8 är för övrigt betydligt "manligare" än 70-300:n i paketet du länkade till. ;-)

Vill du köpa nytt så finns ju Sigma 70-300/4-5.6 APO II om du vill komma billigt undan. För runt 6000kr kan man köpa en ny Sigma 70-200/2.8 på ebay.

AnWi skrev:
Hittar inte?
http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/80-20028.htm
men du kanske menar på samma ställe du tänkte köpa kameran.

Funderar du på Nikon 80-200/2.8 kan du leta på radannonser (här på fotosidan) och på blocket.se
Det finns rätt många bra begagnade att få tag i då flera uppgraderar till Nikkor AF-S 70-200/2.8G IF-ED VR. En underbar beteckning med ett lika fantastiskt pris.

/AnWi

ahh precis vad jag menade :)
allså att jag inte hittade objektivet där jag
kollat på att köpa kameran...

har inte kollat så mycket på pixmania... men
däremot på Dustin.se... jag vet att det är Sveriges
dyraste datorbutik med mera, men de har väldigt
mycket både i lager och kan få tag på så där
kan man alltid kolla på produkterna, även fast
man inte köper :)

men vad ligger 80-200 på för pris då??
vissa av de manliga objektiven ligger ju på ett
antal månadslöner... ;)

dumbo skrev:
Jag tycker nog fortfarande att 18-70-paketet ger mest för pengarna. Det är mer allround och vidvinkeln vill du nog ha, med tanke på att du ska fota stadsvyer och så. Kombinera med en 50/1.8 för porträtt och om du sedan känner behovet av en telezoom så ge dig ut och leta lite begagnat. Billiga och bra är tex Nikkor 70-210/4-5.6, 80-200/4-5.6 och 75-300/4-5.6. Alla tre bör gå att hitta för 1000kr och uppåt, den förstnämnda är vanligast att man hittar.
Du har sedan 80-200/2.8 som redan nämnts. Den brukar gå för runt 5000kr och uppåt om det är den nyare versionen med stativfäste. Den äldre kan man hitta för neråt 3000kr ibland om man har tur och är snabb.
80-200/2.8 är för övrigt betydligt "manligare" än 70-300:n i paketet du länkade till. ;-)

Vill du köpa nytt så finns ju Sigma 70-300/4-5.6 APO II om du vill komma billigt undan. För runt 6000kr kan man köpa en ny Sigma 70-200/2.8 på ebay.

ahh okies... men då kommer jag nog köra på 18-70
objektivet med hus...

begagnat o så är jag inte så mycket för...
men det är väl mest de första sakerna jag köper...
sen när man fått känna på allt det nya kanske
man kan köpa lite begagnat :)

underbara svar jag fått!! tack så mycket!! :)

Jag har D70 med 18-70 och trivs med den. Bör kolpliteras med ett längre optik. Det valet bror på din plånbok.
MVH Örian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar