Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 med SB-600 eller SB-800 blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Har packat upp min nya D70 idag och har funderingar på att skaffa en extern blixt till denna.

Närmast tillhands är väl Nikons egna SB-600 eller SB-800, men jag är lite osäker på vad som skiljer dem åt förutom ledtalet.

På Nikons hemsida läser jag om SB-600 så här:

"SB-600 erbjuder också helt automatisk exponeringskontrool när den används som trådlös slav till en SB-800, eller via den nya "Commander" funktionen hos Nikon D70's inbyggda blixt"

Innebär detta att jag kan använda SB-600 som en fristående blixt, en lös blixt som fungerar som slav och styrs av D70:ns inbyggda blixt? En handlare jag pratade med påstod att det var endast SB-800 som kunde användas på det sättet. Har han rätt eller ville han bara sälja den dyrare SB-800 till mig?

Han förklarade också att om man använder SB-800 på D70:n så kan den kontrollera upp till tre stycken SB-600, och det har jag kunnat bekräfta genom att läsa manualer.

Men ingenstans hittar jag info om jag kan använda en SB-600 som slavblixt till D70:ns inbyggda blixt. Hur lusläst manualen, men hittar inte svaren... eller så fattar jag dåligt :)

Någon som vet hur det ligger till?

mvh
/Hasse
 
Hej Hasse

Grattis till kameran =) Vi får byta erfarenheter sen framöver!

Jag har haft samma funderingar och jag har fattat det som att man kan trigga SB600an via D70n - MEN SB600an kan inte agera "master" och trigga andra blixtar.

Läste det någonstans -
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A7.HTM

här var det - där står det ju att SB-600an faktiskt kan användas "wireless".

Jättebra info på den sidan förövrigt!

I mitt fall lutar det nog åt en SB-800a men det beror lite på plånboken och hur jobben trillar in framöver.
 
SB-600 kan inte användas som trådlös "master", däremot som "slave". Det går inte heller att vrida blixthuvudet i sidled utan endast uppåt. Utöver detta skiljer sig ledtalet (30 mot 38).
/Jens
 
Jens, är du helt säker på att det inte går att vrida 600 i sidled? Jag blev lite ställd eftersom jag läst att det ska gå. Dessvärre minns jag inte var jag hittade den informationen.
 
Detta var informationen jag fick när jag besökte Nikons roadshow i Göteborg i Måndags. Har egentligen ingen aning huruvida den uppgiften stämmer... ;-)
 
Tack för svaren!

Fredrik, den sidan du länkade till var verkligen utförlig.

Om informationen på sidan stämmer så kan jag använda SB-600 precis som jag hade tänkt...

Citerat:

"The D70's built-in Speedlight can also be used to control a number of SB-800 and SB-600 flashes in Commander mode for creating dramatic lighting effects. This mode does not allow for the built-in Speedlight to provide fill, however. The D70 will appear to flash, but the Commander flashes occur just before the shutter opens, to tell the other units when to fire, and what intensity to discharge at."

samt

"The D70 itself can also serve as a master controller, although it can only control one group at a time, and its internal strobe can't contribute to the exposure when it's acting as a controller."

Däremot så ska också SB-600 kunna vridas både horisontellt och vertikalt. Har sett de uppgifterna, hittade tyvärr ingen bättre länk än denna som bekräftar det: http://www.americanphotojournalist.com/news.php?post_id=111

Japp, vi får utbyta erfarenheter Fredrik... :)

mvh
/Hasse
 
Tjena !

Jag har beställt en 800.. men jag är lite sur på att inte min SB80DX funkar med TTL..

Samtidigt lite nyfiken på det trådlösa blixtsystemet... SB80DX kunde känna av både när masterblixten tändes och släcktes...men detta nya kanske är bättre...

Nån som provat ?
 
Grattis till kameravalet Hasse! Jag har haft min D70 i drygt 3 veckor och är förbaskat nöjd hittills. Precis som du valde jag mellan SB600 och SB800 och bestämmde mig till slut för SB600. Det som avgjorde för min del var främst den kortare återuppladdningstiden (med 4 AA batterier) jämfört med SB800. Eftersom jag i första hand använder kameran för att fota akvariefisk (vilket jag tror att även du kommer att använda din kamera till Hasse) är min erfarenhet att uppladdningstid är viktigare än ledtal.
Eftersom min beställda SB600 inte lär komma än på ett tag, anväder jag min gamla Sunpak AF4000. Det fungerar mycket bra med manuell inställning av kameran. Sunpak-blixten kommer jag att komplettera med slavsensor så fort den nya blixten kommer.
 
Senast ändrad:
Dessa akvarister... man ser dem överallt... ;-)
Det stämmer Micke, min främsta användning för blixten kommer vara framför akvarierna. Ska bli intressant att experimentera med detta. :)

mvh
/Hasse
 
I mitt planerade inköp ingår en SB600. Skulle man mot förmodan behöva trigga andra externa blixtar så kommer jag att inföskaffa en SB800 senare, jag har ju ändå inga andra blixtar idag. SB600 räcker så länge om man kan vinkla och vrida huvudet.
 
Micke skrev:
Grattis till kameravalet Hasse! Jag har haft min D70 i drygt 3 veckor och är förbaskat nöjd hittills. Precis som du valde jag mellan SB600 och SB800 och bestämmde mig till slut för SB600. Det som avgjorde för min del var främst den kortare återuppladdningstiden (med 4 AA batterier) jämfört med SB800. Eftersom jag i första hand använder kameran för att fota akvariefisk (vilket jag tror att även du kommer att använda din kamera till Hasse) är min erfarenhet att uppladdningstid är viktigare än ledtal.
Eftersom min beställda SB600 inte lär komma än på ett tag, anväder jag min gamla Sunpak AF4000. Det fungerar mycket bra med manuell inställning av kameran. Sunpak-blixten kommer jag att komplettera med slavsensor så fort den nya blixten kommer.

Har du lyckats använda Sunpak af4000 manuellt!
Jag lyckades inte med bra resultat. Hur gjorde du?
Jag köpte en SB-800 som jag är väldigt nöjd med. Jag har också gått i tankarna att skaffa slavsensor eller sälja min af4000.
Vad kostar en slavsensor som passar till af4000?
 
Micke V skrev:
Har du lyckats använda Sunpak af4000 manuellt!
Jag lyckades inte med bra resultat. Hur gjorde du?
Jag köpte en SB-800 som jag är väldigt nöjd med. Jag har också gått i tankarna att skaffa slavsensor eller sälja min af4000.
Vad kostar en slavsensor som passar till af4000?

Jag kör blixten på "full" och ställer in kameran manuellt.
En enkel slavsensor kostar från 200:-
 
När kom sb-600

Är det någon som har nån aning om när sb-600 blixtarna finns i handeln? Beställde min d70:a tillsammans med en sb-600 och nu är jag lite orolig att det är 600:an som fördröjer leveransen.
 
Det kan nog vara så... därför beställde jag min SB-600 separat. Jag har fått preliminärt leveransdatum i mitten-slutet av maj..

/Hasse.
 
Vilken blixt rekomonderas? Ska till asien i vår, så tänkte förena nytta med nöja å köpa en blixt då.


--
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.