ANNONS
Annons

(D70-kit) Glapp i 18-70 objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tripod

Aktiv medlem
Jag har ett glapp i mitt (1 mån) 18-70 objektiv till min D70, dvs "kit-objektivet". I 18-läget glappar främre linspaketet ett par millimeter. I 70-läget är det något bättre. Även i sökaren syns förändringen tydligt.

Har fler samma problem eller har jag fått ett måndagsex?

Mina andra zoomar (Nikon 70-210 och Sigma 24-70) har inte samma fenomen.
Man tycker att en kamera för 13 lax skall ha lite bättre måttpassning på prylarna...

//Fredrik

Jag misstänker att du har fått ett måndagsex. Min funkar hur bra somhelst. Kitgluggen sålde jag. Jag är supernöjd med min tamron 28-75/2.8 Di. Dock saknar jag vidvinkellins då det händer ibland att jag får backa rejält för att fånga upp alla i gruppfotot. Ta och hör med Nikons tekniker vad det kan vara. Förhoppningsvis så är det som enkelt som att skruva åt en lösskruv.

Gör så att du byter till dem problemfria linserna tills du har kontaktat teknikerna. Hoppas att det fixar sig!

Har ingen erfarenhet av det nämda objektivet men linserna i ett kameraobjektiv ska inte visa något märkbart glapp och om linserna "skramlar" runt i objektivet ska du nog ta kontakt med försäljaren och be om ett nytt ex.

Well...det är inte själva glaslinsen utan....hur skall jag formulera mig... ..yttre "teleskop-delen" av objektivet som glappar mot den mittre delen... Men Nikon skall få en påringning!

Mitt glappar också lite så, dock inte millimetervis.

Jag misstänker att kvaliteten samt konstruktionen är lite sådär vad gäller det objektivet. Man måste vara lite försiktig när man sätter dit motljusskyddet.. typ klämma det lite åt ägghållet till, då går det lätt. Om man inte gör det så krävs det mycket vridvåld, som sedan leder till glapp.

Själv har jag inte 18-70 objektivet, men samma
problem med glapp finns också i det relativt nya Nikon 24-85, detta är dock känt och omskrivet.
Såg att någon i en tråd kontaktade Nikon och
fick sitt 24-85 snabbt åtgärdat gratis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar