Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 autofokus.

Produkter
(logga in för att koppla)

stoffe_fs

Aktiv medlem
Tänkte bara fråga. Jag har haft min d70 några månader nu och tycker att af:en är rätt jobbig/dålig. T.ex. så är den väldigt dålig på att fokusera på en enfärgad yta med fin textur, jag måste hitta någon skarv eller kant som sticker ut och sedan omkomponera för att få fokus. I dåligt ljus är detta ännu svårare. (En annan fråga, varför går bara af-hjälpljuset på ibland, även om det är kolsvart i rummet)

Jag antar att det är så här det är, men jag måste bara fråga om det är samma sak för alla. Jag inser ju att jag själv inte skulle kunna fokusera manuellt av samma anledning som kameran förmodligen inte kan fokusera i dessa tillfällen, men klarar bättre kameror av detta?
 
stoffe_fs skrev:
Tänkte bara fråga. Jag har haft min d70 några månader nu och tycker att af:en är rätt jobbig/dålig. T.ex. så är den väldigt dålig på att fokusera på en enfärgad yta med fin textur, jag måste hitta någon skarv eller kant som sticker ut och sedan omkomponera för att få fokus. I dåligt ljus är detta ännu svårare. (En annan fråga, varför går bara af-hjälpljuset på ibland, även om det är kolsvart i rummet)

Jag antar att det är så här det är, men jag måste bara fråga om det är samma sak för alla. Jag inser ju att jag själv inte skulle kunna fokusera manuellt av samma anledning som kameran förmodligen inte kan fokusera i dessa tillfällen, men klarar bättre kameror av detta?

Alla kameror måste ha någon form av kontrast för att kuna focusera på denna kontrast.

En enfärgad yta går itne att focusera på.

AF-lampan blir lätt överhettad och slutar då att lysa tills den återfått normal temperatur.
Detta går ganska fort och man tror lätt att den är trasig eller glappig då den bara fungerar ibland.
 
Snabbt, koncist, bra svar. Det var vad jag misstänkte. Tack. Men förresten, är typ d2h, d2x eller nåon annan kamera med bättre fokussystem bättre på att hitta fokus i detta avseendet eller?
 
stoffe_fs skrev:
Snabbt, koncist, bra svar. Det var vad jag misstänkte. Tack. Men förresten, är typ d2h, d2x eller nåon annan kamera med bättre fokussystem bättre på att hitta fokus i detta avseendet eller?

Generellt sett är dom "bara" snabbare samt har ofta fler focuspunkter.

Kan inte en D70 hitta focus så kan förmodligen inte en D2x göra det heller.
 
tänk på att försöka använda den fokuspunkten som sitter i mitten, den är korsformad, dvs kan mäta kontraster både vertikalt och horizontelt, den är kännsligast,
D2x-h har flera korsformade fokuspunkter vilket gör att dessa kameror har lättare att hitta fokus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.