Annons

D70 18-70 och Macro, filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto Fredrik

Aktiv medlem
Tänkte bara dela med mig med att jag haft problem med att fota macro med det medföljande 18-70 objektivet. Mest kanske för att det inte har macro. Tänkte bara säga att ni som vill testa macro utan att behöva köpa ett objektiv för dyra pengar finns en halvlösning.

Jag köpte mig ett HOYA HMC Filter close up +3.
Kostar under 300 och funkar faktiskt OK. Har inte hunnit fota så mycket än men det kanske kommer en bild så småningom.

MVH// Fredrik

Intressant

intressant. Rapportera gärna hur det går. Jag är väldigt nyfiken eftersom jag funderat en del på hur jag ska göra macrobilder till en billig penning

Ett annat, något dyrare, men kanske bättre alternativ på sikt kan vara att köpa en mellanring istället för en närbildslins. Mellanringen ger ingen distortion (men man förlorar lite ljus) och fungerar dessutom till alla eventuella framtida objektiv. Mellanring på ett teleobjektiv ger lite bättre arbetsavstånd än man får med tex 18-70:n.

Det var en tråd här på fotosidan för någon vecka sedan eller två som tog upp mellanringar till D70.

Fredrik:
Av ren nyfikenhet: Hur nära kommer du med +3 dioptrier? Jag har en 12mm mellanring och då är närgränsen någon cm från frontlinsen.

Hmm

Kan faktiskt inte helt ärligt svara på hur nära. Men jovisst mellanring är bättre. Fast också dyrare. Vad har du köpt din för?

http://shop.lomography.com/fisheye/

Fisheye adaptern går att skruva av en lins på som funkar som macrolins funkar helt okej faktiskt!

Dessutom får man ett fisheye som passar på de flesta objektiv och kan ge fisheye semi-fisheye eller bara vidvinkel, beroende på brännvidden på objektivet...

Som i hur mycket jag betalade eller varför jag köpte den? :)

Jag fick den faktiskt då min far hade 2st ringar på 12mm, så jag behöver inte punga ut med så mycket.

Men de kostar väl en 600-800kr/st eller 1500-2000kr i sats om tre olika, kanske. Så det blir ju dyrare än med en närbildslins, det blir det ju.

Fragola skrev:
http://shop.lomography.com/fisheye/

Fisheye adaptern går att skruva av en lins på som funkar som macrolins funkar helt okej faktiskt!

Dessutom får man ett fisheye som passar på de flesta objektiv och kan ge fisheye semi-fisheye eller bara vidvinkel, beroende på brännvidden på objektivet...

Vad kostar den adaptern i sverige och vet du var man kan köpa den?

Jag läste en mindre rolig sak för oss med en D70 på deras sida dock. :(
"However there are two restrictions. (1) The Adaptor includes four size rings to match the SLR filter mount. These rings screw onto the end of your lens and come in the most common four sizes - 49mm, 52mm, 55mm, and 58mm. Other size rings can be purchased at your local hardcore photo shop..."

Dvs man måste köpa en annan "ring" eftersom att 18-70kitet är 67mm.? Eller har jag missupfattat det hela?

Ja, en helt vanlig stepring får man komplettera med isf, om man vill använda den på kit-optiken.
Frågan är om det inte kan bli vinjettering och grejer.
Adaptern kostar €80, stod det på sidan. Den räknade även om det i svenska kronor, men jag kommer inte ihåg vad det stod. 700-nånting blir det ju iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar