Annons

D610 vs 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte med SB-400 och SB-300.

För upplättning av skuggor utomhus tycker jag ofta det fungerar bra med inbyggd blixt, och i såna lägen spelar det heller ingen roll att blixten inte går att vinkla eftersom det inte finns något att studsa ljuset i.

Jag kollade just nu med mina SB-900 och de fjärrstyr inte heller slavar från kamerans inbyggda commander. Sitter SB-900 på kamerans blixtsko måste man använda den inbyggda masterkontrollen i SB-900. Den är bättre än kamerans iaf så...

Används däremot kamerans interna blixt, kan den fjärrstyra alla slavarna med kamerans interna commander. Dock bara två grupper jämfört med tre som blixten klarar.

Och detta gäller då inte alla kameror med inbyggd blixt. Bara de modeller som faktiskt har en inbyggd kommander. D700, D300, D300S, D7000, and D90 cameras enligt Nikons broschyr. (Har säkerligen uppdaterats sedan dess med nya kameramodeller), det är fråga om ett fåtal modeller i toppskiktet.

Har faktiskt inte tänkt på det då det alltid handlat om att få ljuset bort från kameran. Då har jag alltid använt den interna blixten och stängt av blixtljusfunktionen för den.

Vad gäller övriga användningen så är det just den saken att SB-400 både är kraftigare än den inbyggda blixten. Samt att den inte tar ström från kameran. Vilket betyder mer bilder på en laddning.
Och ja, utomhus kan det vara svårt att studsa uppåt, iaf utan en reflektor.
Men det tar inte bort nyttan när man sedan har studsyta.

Men nu börjar det svänga ut från tråden igen, så jag skall nog inte utveckla detta mer här.

Jag stod också och valde mellan 6D och d610. Slutade med att det fick bli en d610. Visst den är lite bättre på pappret, men tror inte det är nått att bry sig om.
Den inbyggda blixten dock är bra när man på ett enkelt sätt vill styra andra blixtar.
Att 6D:n har mindre korslagda fokuspunkter spelar ingen roll för mig då jag till 99% ändå kör single point AF.
Mitt tips är istället att kolla på objektivutbudet, vad som passar dig kontra pris mellan de två tillverkarna.

Här gällde det D610, och dess inbyggda blixt kan fungera som master. Jag tycker det är klart användbart eftersom man då med endast en extern blixt kan få till en betydligt snyggare ljussättning än om blixten sitter på kameran.

Eftersom Canon 6D saknar inbyggd blixt krävs extern blixt för att åstadkomma samma sak, men i Canons fall räcker det med 90EX, så man behöver åsminstone inte de stora dyra åbäkena som master.

Vad gäller kamerorna i övrigt är båda bra, och jag tror inte många i praktiken kan se skillnad på bilder tagna i samma situation med dem även om sensorn i Nikon på papperet är bättre.

Tack alla! så till objektiv frågan?

Tack för alla svar, ni har alla hjälp mig och samtidigt krånglat till det :) Skämt å sido.

Tänker precis som många av er skriver, på pappret är Nikon vassare, men bildmässigt säkert ingen synbar skillnad.

Mitt utgångsläge är en tom kameraväska så jag skall dit med ett första objektiv med kameran. I gårkväll flög fan i mig och jag började kolla på D750 kit, inte mycket dyrare än D610 el 6D med löst objektiv.

Men som sagt, att all round till en FX ?

Med lite kreativitet funkar ett fast 50mm till mycket, utom kanske djur och sport. Och om du nu bestämt dig för Nikon så är t ex 50mm 1.8g alldeles för bra och billig för att vara utan :)

Hur är behovet av blixt på D6?
Bästa allround objektivet som blir det första och enda ett tag framöver.

Senaste kameran var en D7000 för några år sedan, har sedan legat av mig. Reser mycket efter vägarna i norra sverige och ser så enormt mycket vackert jag vill fota. Natur, vatten, skymning och ibland har jag tur och ser lite djur. Hemma har jag en 3,5 åring som är mitt favoritmotiv. Vistas en del ute i naturen året runt oavsett väder varför väderskydd känns essentiellt. WiFi är utöver detta nästa plus. Vet att detta saknas på D610.

Har just nu hemma en Lumix LX100 för prov. Andra aspiranter är/har varit D7100 samt 70D men jag tänker att om jag nu skall skaffa en ny kanske fullformat vore grejen och då landar ju tankarna på 6D och D610

Det som talar för LX100 var "behändigheten" en kamera som jag aldrig behöver säga är för stor för att ta med.

Help me out!

Hej!

Min käpphäst är, köp den billigaste kameran du kan hitta. I de allra flesta fall är skillnaden i bildkvalitet så liten så man kan ser inte skillnad utan hårdgranskning.

Nu nämner att du ska använda ett objektiv för lång tid framöver, det låter som budgeten är begränsad precis som den är för oss alla tänk då på att det skiljer ungefär 13000kr mellan en D700 beggad och en ny D750. För den mellan skillnaden får man en hel arsenal av objektiv, blixtar och annat och det kommer ha MYCKET större inverkan på bildkvaliteten/flexibiliteten än signal/brusförhållandet på ISO 6400 i de fall man tvingas fota så högt. En beggad Nikon har många års användningstid trots 30000 exponeringar på slutaren som min D300 har just nu. Dessutom är byggkvaliteten på de äldre prohusen märkbart bättre än på D600/610/750.

För övrigt är den inbyggda blixten i Nikon kameror oerhört bra och jag vill ha en sådan pga den finns alltid med, den styr blixtar trådlöst.

Detta var alltså min syn på saken. Var och en har sina åsikter och jag tycker min är vettig/klok även om jag kan förstå och att även jag själv känner ett sug efter helt nya grejer.

Fick googla sb 400 och det ser ju ut som en motsvarighet till 90ex som jag funderar på till min 6d.

Hej!

Jag har SB400 och 270EX. Den stora skillnaden är precis som Ken Rockwell pekar ut är att SB400 behåller sin uppladdning lååångt efter att den gått ner i standby-läge medan 270EX måste ha ca 30 sek för att kunna tjänstgöra efter sin korta sovpaus, vilket förövrigt gör den mer batteri förbrukande......kolla hur det ligger till med 90EX vad gäller det, tro mig det är irriterande att vänta varje gång. Ilandsproblem kanske, men ändå, kan man välja så ska man göra det bästa valet.

Nikon D750 till bra pris

blir bara klurigare och klurigare, fick ett bra pris att sova på till i morgon
Nikon D750 med 50 mm 1,4 strax under 22,900:-

Betr beg. fullt medveten om att det finns mycket bra kameror för bra priser. Ja, jag vet, men vill inte. Tänker att nästa objektiv kommer om ca 2 månader. så så länge behöver jag inte vänta :)

Hej!

Jag har SB400 och 270EX. Den stora skillnaden är precis som Ken Rockwell pekar ut är att SB400 behåller sin uppladdning lååångt efter att den gått ner i standby-läge medan 270EX måste ha ca 30 sek för att kunna tjänstgöra efter sin korta sovpaus, vilket förövrigt gör den mer batteri förbrukande......kolla hur det ligger till med 90EX vad gäller det, tro mig det är irriterande att vänta varje gång. Ilandsproblem kanske, men ändå, kan man välja så ska man göra det bästa valet.

Ja, jag har en 430 Ex redan, har ingen riktig koll på hur den funkar efter standby. 90 EX skulle vara för att få en så liten blixt som möjligt att ha med sig vid sommarutflykter med familjen

6D är en fin kamera, men D610 har ju ett klart mera avancerat autofokussystem som får höga betyg över allt, det systemet klarar allt från flygande fåglar till hoppande barn. sedan finns nu sprittnya D750 med lättare huskropp och som klarar 6,5 b/sekund, 6D klarar 4,5 b/sek.

Utskrifter i A4 ser man inga skillnader mellan APS-C eller FF eller för den delen, FF briljerar på höga iso tack vare sin stora sensor.

//Bengt.

blir bara klurigare och klurigare, fick ett bra pris att sova på till i morgon
Nikon D750 med 50 mm 1,4 strax under 22,900:-

Betr beg. fullt medveten om att det finns mycket bra kameror för bra priser. Ja, jag vet, men vill inte. Tänker att nästa objektiv kommer om ca 2 månader. så så länge behöver jag inte vänta :)
Kanske ska vänta tills D750 är åtgärdad?

Jag stod också och valde mellan 6D och d610. Slutade med att det fick bli en d610. Visst den är lite bättre på pappret, men tror inte det är nått att bry sig om.
Den inbyggda blixten dock är bra när man på ett enkelt sätt vill styra andra blixtar.
Att 6D:n har mindre korslagda fokuspunkter spelar ingen roll för mig då jag till 99% ändå kör single point AF.
Mitt tips är istället att kolla på objektivutbudet, vad som passar dig kontra pris mellan de två tillverkarna.

D610 har en bättre sensor än Canon, 2 stegs bättre dynamiskt omfång på bas iso, bättre högiso egenskaper samt bättre färgnoggrannhet på grund av bättre färgfilter.
Mer än 2 stegs dynamiskt omfång på bas iso är en stor fördel, exponeringslatitud, kunna använda kortare exponeringstider eller blända ner mer jämfört med >Canon kameran.
En fördel att inte förringa om man förstår fördelen

Låt oss ta ett exempel för att visualisera varför 2 stegs DR är bättre
Antag att du fotograferar fåglar en sommardag, nere i Krugerparken eller hemma i Fyledalen.
För att kunna återge skruden i fågeln från det vitaste till det svartaste så behövs det ett antal stegs dynamiskt omfång, detta finner du på 100iso hos Canon
Med din Nikon kamera kan du frysa rörelser med två exponeringssteg snabbare exponering eller blända ner 2 steg mer än vad du kan med din Canon och få lika stort dynamiskt omfång, dvs återge den vitaste delen i pippin samtidigt som du kan återge den mörkaste delen av pippifågeln.
En inte helt oviktig sak om man sen applicerar detta på tex sportfotografering som fotboll eller hockey där det irras omkring med en väldig fart, dvs en kortare slutartid är att föredra för att få ett skarpt foto, ok säger någon men i de högre iso är Canon nästan lika bra eller bättre , ja dessa har rätt för ett par år sedan men det stämmer inte med dagens verklighet, även här har Nikon en bättre förutsättning på grund av att de kan välja mellan ett antal sensorer som passar in i de kriterier som du som fotograf använder kameran till , landskapsfotograf, studiofotograf, eller högiso fotograf. Rensas, Sony. Toshiba
Medan Canon lunkar vidare med sina sensorer som bygger på en 2004 års layout med vissa förbättringar har det skett en otrolig utveckling, Nikon använder idag alltså 4 olika sensortillverkare till sina kameror, det är Aptina , Toshiba, Rensas och Sony, alla med olika inriktningar och förutsättningar
En liten klargörelse varör just jag tycker att Canon idag är lite småtråkiga och inte har förbättrat sin sensorteknologi vad det gäller bildkvalitet, upplösning och DR som många andra de senasteb 5 åren,

Senast ändrad:
Klart!

Nu så, klart, det blev D750 med 50 mm 1,8 :)
Tack alla för era synpunkter och tankar, bra att ha under processen

Vad roligt, unna dig nu att svepas med att inspirationen som kommer genom att köpa nya dyra grejer, ta massa bilder helt enkelt.

En liten klargörelse varör just jag tycker att Canon idag är lite småtråkiga och inte har förbättrat sin sensorteknologi vad det gäller bildkvalitet, upplösning och DR som många andra de senasteb 5 åren,

Nu pekar ju i alla fall de flesta rykten mot att Canon har samarbete med Sony och kanske avslöjas dess sensorer i Canon redan nästa vecka. Och därmed kanske vi kan begrava den här gamla, och småtråkiga, debatten en gång för alla.

Sannolikt kommer de flesta inte märka någon större skillnad i praktiskt fotograferande oavsett. Jag vet inte EN ENDA fågelfotograf som på fältet ojjat sig över det bristfälliga dynamiska omfånget i sin 1D4/1DX. Faktum är att det är snudd på grovt tjänstefel att inte klara av situationen med dagens Canon kameror.

Med detta inte sagt att det inte är väldigt välkommet med ny sensorteknik! Bättre är alltid bra...

Nu pekar ju i alla fall de flesta rykten mot att Canon har samarbete med Sony och kanske avslöjas dess sensorer i Canon redan nästa vecka. Och därmed kanske vi kan begrava den här gamla, och småtråkiga, debatten en gång för alla.

Sannolikt kommer de flesta inte märka någon större skillnad i praktiskt fotograferande oavsett. Jag vet inte EN ENDA fågelfotograf som på fältet ojjat sig över det bristfälliga dynamiska omfånget i sin 1D4/1DX.

Sant. Men vad skulle vi übernördar roa oss med om inte alla urspårade vs-trådar fanns......;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar