PeterSfa
Aktiv medlem
Inte med SB-400 och SB-300.
För upplättning av skuggor utomhus tycker jag ofta det fungerar bra med inbyggd blixt, och i såna lägen spelar det heller ingen roll att blixten inte går att vinkla eftersom det inte finns något att studsa ljuset i.
Jag kollade just nu med mina SB-900 och de fjärrstyr inte heller slavar från kamerans inbyggda commander. Sitter SB-900 på kamerans blixtsko måste man använda den inbyggda masterkontrollen i SB-900. Den är bättre än kamerans iaf så...
Används däremot kamerans interna blixt, kan den fjärrstyra alla slavarna med kamerans interna commander. Dock bara två grupper jämfört med tre som blixten klarar.
Och detta gäller då inte alla kameror med inbyggd blixt. Bara de modeller som faktiskt har en inbyggd kommander. D700, D300, D300S, D7000, and D90 cameras enligt Nikons broschyr. (Har säkerligen uppdaterats sedan dess med nya kameramodeller), det är fråga om ett fåtal modeller i toppskiktet.
Har faktiskt inte tänkt på det då det alltid handlat om att få ljuset bort från kameran. Då har jag alltid använt den interna blixten och stängt av blixtljusfunktionen för den.
Vad gäller övriga användningen så är det just den saken att SB-400 både är kraftigare än den inbyggda blixten. Samt att den inte tar ström från kameran. Vilket betyder mer bilder på en laddning.
Och ja, utomhus kan det vara svårt att studsa uppåt, iaf utan en reflektor.
Men det tar inte bort nyttan när man sedan har studsyta.
Men nu börjar det svänga ut från tråden igen, så jag skall nog inte utveckla detta mer här.