ANNONS
Annons

D610 + Sigma 35/1.4, låser inte fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

ljn3

Aktiv medlem
Fick mitt nya Sigma 35/1.4 objektiv igår och gjorde ett snabbt test på min D610. Fokusfunktionen fungerar och den gröna punkten kommer och tänds för att sen släckas ner, dvs. fokus låser inte? Har ni några ideer vad som strular?

/Lennart

Snabb koll, AF-C, provat med en-punkt, och fem-punkts mätning - ingen fokuslåsning i sökaren. Provade då att sätta på mitt Tamron 24-70, och den låser inte fokus i sökaren? Provar Live-View, fokuslåsning fungerar perfekt och gör även så mitt Sigma objektiv också?

Har jag "tryckt" bort mig på någon knapp/funktion? Vill helst slippa göra en reset då jag ställt om en del:)

/Lennart

Jag har nog blivit lite förvirrad då jag använt kameran mycket med live-view och då blir "fokus-rutan" grön och håller sig grön tills bilden är tagen, men i sökaren sker inte samma sak. Jag ställt min kamera så att AEL-knappen är omställd till fokusknapp. Och den fokuserar då och den gröna punkten kommer, men så fort jag släpper AEL-knappen så slocknar den. Ställer jag om till fokus via avtryckare så håller sig den gröna pricken lysande under hela processen.

Så allt är nog OK :)

/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar