Annons

D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Har anmält skadan till Cyberfoto redan. Tänkte vänta till efter semestrarna med inlämning.

Jag trodde att burkluft var det renaste för att blåsa bort damm. Har använt det i flera år vid scanning av gamla negativ. Verkar inte hända ngt även om man skulle få med lite vätska.
Nu var jag noga med att hålla burken och blåsa lite försiktigt så att ingen vätska kom med.
 
Fick lämnat in kameran idag och hoppas det hjälper. Skulle få låna en kamera vid behov om den inte är klar innan augusti. :)
 
Ni som skickat in era kameror på rengöring, har ni fått bra bemötande av Nikon? Har det gått smidigt? Hur lång tid tog det innan ni fick tillbaks den?
 
Två veckor får väl anses som rimlig tid. Men det får anstå till lite senare trots rejält mycket fläckar. Faktiskt så mycket att bilderna är oanvändbara i original - men jag har kanske rekord i fläckar.
Har försökt rengöra med burkluft och kamerans egna sensor-rengöring. Ingen som helst effekt. Vill egentligen inte använda den för att inte få olja på "skrapan" eller hur det nu fungerar.

Annars är jag väldigt nöjd med kameran efter byte från D90. Nästan så det är värt pengarna.

Hej
Har själv en D90 idag och är sugen på,att uppgradera till en D600 eller en D7100.
Vad är enligt din erfarenhet de största skillnaderna mot D90n (bortsett från att man uppenbarligen riskerar dammproblem på D600n):)
 
Netonet har plockat bort D600 ur sortimentet, jag var nere på butiken i stan å frågade varför fick som svar: för många defekta exemplar..................................Kan säga att dom inte är sååååå glada på Media Markt heller...........
 
Jag har väl haft tur då som fått ett exemplar utan fel. Inte minsta lilla fläckar och jag har just varit ute och fotograferat himlen med bländare 22. Köpte dock min så sent som i maj och tydligen så verkar Nikon gjort något åt konstruktionen, i alla fall enligt de som fått sina åtgärdade via garantin där dom bytt spegelpaketet till ett annat artikelnummer. Fast det finns ju ingen ofiiciell information om det eller serienummer när det skulle ändrats osv.

Vet någon f.ö. på rak arm hur man kontrollerar hur många exponeringar kameran har gått?
Hittar det inte i manualen eller i menyerna någonstans.


/Mats
 
För att finna sin prinsessa måste man kyssa många gäddor.

Det var värst!
Jag bytte från Sony till Nikon, vilket av någon anledning några hakade upp sig alldeles väldigt på och skrev massa elaka saker om mig... Nåja, ombyte förnöjer :)

Nu blir det nog ändå så att jag kommer att avveckla mitt Nikon-system och skaffa Canon istället (!)

D600 är en ruskigt bra kamera, så det är absolut inte för att jag är missnöjd med den på något sätt, men det finns vissa andra speciella anledningar.

Det är nog bra att skifta lite då och då så man inte blir så insnöad, borde fler göra.

Blev det en D800 till slut ändå Mahdad, eller nåt annat?


/Mats
 
Hej
Har själv en D90 idag och är sugen på,att uppgradera till en D600 eller en D7100.
Vad är enligt din erfarenhet de största skillnaderna mot D90n (bortsett från att man uppenbarligen riskerar dammproblem på D600n):)

D600:an är en härlig kamera och steget från D90 känns verkligen. Jag har inte "finobjektivet", utan valde AF-S 24-85 mm som "normalobjektiv". Det är inte så stort och tungt och ger finfina bilder. Du kommer att märka att kameran är tystare, rapp och precis autofokus, alla fokuspunkter låser där de ska. Alltså, kameran är bra. Håller på mycket med närbilder på småkryp och växter och man får mjuka och fina bilder utan att välja extra allt i menyerna och hokus pokus i PS. Fabriksinställning i kameran bortsett från fast ISO och högsta jpg-kvalitet. Arbetar i läge M. Hustrun har en också och hennes special är växter med makrot. Således, var inte rädd för att välja en D600. För mig som använt kamera med småbildsformatet förut känner jag mig som hemma igen. Jag köpte en ur den första sändningen och den hade några knappt synliga fläckar. Skickades på rengöring i våras och den kom tillbaka oanvändbar. Verkstaden hade tagit livet av den. Jag fick ju en ny men det var ingen rolig upplevelse. Den nya och hustruns (köptes i november), har jag inte brytt mig om att kolla efter fläckar. Det är inget som syns på bilderna i alla fall. Frågan har ställts av andra också, är modellen så mycket mer utsatt än andra? Vi byter ofta objektiv ute och sannolikt kommer det in damm då, men det hamnar inte primärt på sensorn. Spegel och slutarlameller är framför. Jag har använt systemkamera sedan tidigt 60-tal och aldrig bekymrat mig om detta. Vi har varit ute i naturen och skiftat objektiv många gånger. Risken är nog kraftigt överdriven. Enligt veterinärer är uteluften renare än inneluften! Man kan ju köra rengöring via menyval.
Jag är ju partisk men välj D600:an och njut av de fina bilderna.//K

Och känslan av en riktig kamera.//K
 
Det var värst!
Jag bytte från Sony till Nikon, vilket av någon anledning några hakade upp sig alldeles väldigt på och skrev massa elaka saker om mig... Nåja, ombyte förnöjer :)

Nu blir det nog ändå så att jag kommer att avveckla mitt Nikon-system och skaffa Canon istället (!)

D600 är en ruskigt bra kamera, så det är absolut inte för att jag är missnöjd med den på något sätt, men det finns vissa andra speciella anledningar.

Det är nog bra att skifta lite då och då så man inte blir så insnöad, borde fler göra.

Blev det en D800 till slut ändå Mahdad, eller nåt annat?


/Mats
Halloj Mats

Jasså det blev en D600 för dig =) Om nån skriver elaka saker för att nån byter sin kamera så har man väldigt lite att göra. Jag kör på en D600 efter min 5D MK3 allt var bättre på 5D:n förutom bildkvalitén. Jasså vad ska du ha för Canon då?
 
Halloj Mats

Jasså det blev en D600 för dig =) Om nån skriver elaka saker för att nån byter sin kamera så har man väldigt lite att göra. Jag kör på en D600 efter min 5D MK3 allt var bättre på 5D:n förutom bildkvalitén. Jasså vad ska du ha för Canon då?

Priset är väl också en grej som är bättre med D600.

Egentligen gillar jag min Nikon alldeles väldigt och för mig är bildkvaliteten det viktigaste, men det är som du säger, 5D Mk3 är en bättre kamera på alla möjliga sätt. Det blir en 70D till att börja med, vilket såklart är ett nerköp, men det har sin anledning.

Min son är filmare och har nu kommit in på en filmutbildning. Där använder de uteslutande Canon med Magic Lantern och han får en egen 550D att förfoga över, men tänkte skaffa den nya 70D framförallt till honom och då blir det enklare med samma system om man ska köpa på sig lite finare glas.

Lite kul med Canon som bl.a. jag dissat för att de varit så hopplöst trista när det gäller nya saker, utan har packat om sin 18-megapixlare igång på gång, men nu har varit väldigt innotavativa med den nya sensorn i 70D.

Sen blir det förhoppningsvis en FF för mig också så småningom, 6D, 5DMk3 eller nåt annat.
Vi får se.

Nån som vill köpa en finfin D600 som gått bara 2180 exponeringar?


/Mats
 
Lite kul med Canon som bl.a. jag dissat för att de varit så hopplöst trista när det gäller nya saker, utan har packat om sin 18-megapixlare igång på gång, men nu har varit väldigt innotavativa med den nya sensorn i 70D.

Sen blir det förhoppningsvis en FF för mig också så småningom, 6D, 5DMk3 eller nåt annat.
Vi får se.

Nån som vill köpa en finfin D600 som gått bara 2180 exponeringar?


/Mats

Hur har de varit väldigt innovativa med nya sensorn i 70D? Är själv väldigt nyfiken på solida test, och om de äntligen kravlat sig över 12 stegs DR.
 
Hur har de varit väldigt innovativa med nya sensorn i 70D? Är själv väldigt nyfiken på solida test, och om de äntligen kravlat sig över 12 stegs DR.

Det är ju ett helt nytt AF-system där pixlarna är delade så att de fungerar som PDAF sensorer och därmed ger snabb och mjuk AF vid LiveView och således vid filmning utan hackande fram och tillbaka. Det riktigt innovativa med det är tekniken som gör att inget ljus går förlorat, utan allt biir tillgängligt för bilden.

Sony har ju också ett system där fasdetect AF fungerar i LiveView och vid filmning, men där stjäl ju beamsplittern en del ljus vilket inte sker med Canons nya lösning.

Det är ju dock APS-c, så den mäter sig völ knappast mot de nya FF-kamerorna.

Canon har ju harvat på sedan 2008 och återanvänt sin numera ålderstigna 18-megapixel sensor gång på gång, men den här gången har de utvecklat en helt ny 20-megapixlare med en helt annan teknik enligt dem själva. Den annorlunda tekniken med delade pixlar har krävt en modernare tillverkningsprocess så att det är nog inte otroligt att de tagit igen tappet de har haft gentemot Sony, Toshiba och Aptina när det gäller sensorteknik.

Kameran finns ju inte än, ens för testare så att några mätvärden är inte tillgängliga, men jag är inte förvånad om de lyckats riktigt bra. Det är dags för Canon nu som halkat efter ett tag.

Sen verkar de lyssnat på kriti och förbättrat kameran på andra sätt också, bl.a. med en inbyggd radiosändare för deras blixtprotokoll mm. Det är första generationen, så det kanske inte är fulländat i 70 D, men verkar mycket lovande tycker jag. När det gäller video är Canon och Panasonic i främsta ledet, mycket tack vare att andra har lyckats knäcka koden bakom deras firmware och gjort program som Magic Lantern.

Hursomhelst blir det ett nerköp för stillbild jämfört med Nikon D600, men det kommer nog nya saker senare också. Annars får man väl byta igen, det tar ju trots allt bara några dagar och kostar i princip inget alls. Kanske blir det tillbaka till Sony igen som verkar vara på gång och kanske lyckas på riktigt den här gången med helt spegellösa system.


/Mats
 
Det är ju dock APS-c, så den mäter sig völ knappast mot de nya FF-kamerorna.

Fast för min del räcker det utmärkt om den är i närheten av Sonys APS-C-sensorer, kräver definitivt inte att den ska kunna konkurrera med fullformat.

Canon har ju harvat på sedan 2008 och återanvänt sin numera ålderstigna 18-megapixel sensor gång på gång, men den här gången har de utvecklat en helt ny 20-megapixlare med en helt annan teknik enligt dem själva. Den annorlunda tekniken med delade pixlar har krävt en modernare tillverkningsprocess så att det är nog inte otroligt att de tagit igen tappet de har haft gentemot Sony, Toshiba och Aptina när det gäller sensorteknik.

Precis detta som är min oro... att det i själva verket inte hänt speciellt mycket alls, hoppas dock på motsatsen.

Kameran finns ju inte än, ens för testare så att några mätvärden är inte tillgängliga, men jag är inte förvånad om de lyckats riktigt bra. Det är dags för Canon nu som halkat efter ett tag.

Det var just det som gjorde att jag var nyfiken på om du sett något test någonstans eller så, då jag tolkade det som att du kände dig säker på att den skulle vara riktigt bra :) Instämmer i att det är dags för Canon, helt klart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.