Annons

D60 Vs Eos 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

WPH-Gurra

Ny medlem
Behöver köpråd angående dessa två kameror.

Vilken är smidigast, enklast osv.

Ni får även ge exampel på blixtar som är kompatibla med kamerorna, eller om standarblixten rentutav fungerar. Samt några vettiga objektivtips lite objektivtips (Kommer troligtvid fota en del vimmel).

Mvh/Gustav

WPH-Gurra skrev:

Ni får även ge exampel på blixtar som är kompatibla med kamerorna, eller om standarblixten rentutav fungerar. Samt några vettiga objektivtips lite objektivtips (Kommer troligtvid fota en del vimmel).

Mvh/Gustav

Du skämtar va ?

#SÖK#

Funderar på att köpta en av dessa kameror men kan tyvärr ingenting om kameror. Vet att det är lite smaksak, men vilken kamera rekomenderas att köpa? Har mest tänkt att ta kort på natur, katterna och dottern. :)

Okej, har försökt att läsa lite om dem men kommer inte så långt. ^^
Någon som har erfarenhet av Olympus E-420, kanske hamnar i fel tråd nu men gör ett försök. Man fick nämligen med två objektiv för ungefär samma pris som de andra kamerorna.

Mycket möjligt att canons sensor är aningen bättre, de har också fler objektiv i mellanklassen om du vill köpa lite mellan-dyra objektiv.

Dock så har Nikon SB-400, en i praktiken otroligt välfungerande blixt som alltid sitter på. Tänker nästan rekommendera D60 bara pga den =)

Det är ju ingen speciellt bra utgångspunkt, tyvärr. En systemkamera kräver nog att man faktiskt vet något om kameror för att få till hyggliga bilder. Du har inte funderat på att köpa något enklare att ta bilder med?

Per.

Jag har ju en vanlig digitalkamera idag och jag kan ju lite om själv fotograferingen, det jag menade med att jag inte visste så mycket var om själva egenskaperna när man läser om kamerorna. Förlåt om jag var lite otydlig. :) Känner att jag vill avancera mig lite och skall gå en fotokurs nu i höst.

Mycket möjligt att canons sensor är aningen bättre, de har också fler objektiv i mellanklassen om du vill köpa lite mellan-dyra objektiv.

Dock så har Nikon SB-400, en i praktiken otroligt välfungerande blixt som alltid sitter på. Tänker nästan rekommendera D60 bara pga den =)

Okej, tack för svaret. Nikon D60 är en av alternativen. Skall kika vidare lite extra på den.

Ingen som har något att säga om Olympusen? :)

Jag har ju en vanlig digitalkamera idag och jag kan ju lite om själv fotograferingen, det jag menade med att jag inte visste så mycket var om själva egenskaperna när man läser om kamerorna. Förlåt om jag var lite otydlig. :) Känner att jag vill avancera mig lite och skall gå en fotokurs nu i höst.

OK, då förstår jag.

Om jag vore i dina kläder skulle jag nog vänta tills kursen börjat och diskutera saken med din lärare. Jag är helt övertygad om att du får suverän hjälp då! Dessutom kommer du snabbt att förstå vilka krav du har.

Per.

Otydliga frågor får otydliga (eller inga) svar

Hej!

Du ställer flera väldigt otydliga frågor och det gör det extremt svårt att ge något tydligt svar. Det blir lite som att besvara "vilken mat är godast".

De är bägge smidiga och enkla. Och bra.

Utan att veta mer om vem du är (vad du har för erfarenhet) och vad du vill fotografera så går det helt enkelt inte att ge något bättre svar.

Mvh/Gustav

Standardblixtarna fungerar -- de blixtrar :)

Men samma problem här, vad menar du med "fungerar"? Om du tänker ta vimmelbilder så kan man helt klart använda den inbyggda blixten, men man får (i allmänhet) bättre resultat med en lös blixt.

Vad det gäller objektiv så är det också en närmast omöjlig fråga att besvara. Vimmelfoto kan göras på många olika sätt och med många olika ambitionsnivåer -- du kan klara dig utmärkt med något av kitobjektiven eller så är du extremt noga och vill ta skarpa ansiktsporträtt och bör då satsa på en 200/2 (som numera finns från både Canon och Nikon) och som kostar runt 40000 kronor.

Utan att veta mer om vad du vill göra, vad du har för budget, vad du har för erfarenheter är det snudd på omöjligt att ge ett vettigt svar.

Okej, har försökt att läsa lite om dem men kommer inte så långt. ^^
Någon som har erfarenhet av Olympus E-420, kanske hamnar i fel tråd nu men gör ett försök. Man fick nämligen med två objektiv för ungefär samma pris som de andra kamerorna.

E-420 är en liten smidig och nätt kamera. Jämfört med Canon 450D och Nikon D60 upplever jag dock att den har två ganska tydliga nackdelar:

1) den ger lite brusigare bilder med lite tråkigare färger på höga iso (iso 1000 och högre)

2) autofokusen klarar inte alls lika svagt ljus som Canons och Nikons. I dålig ljus som de klarar utan problem blir missar den ofta eller vägrar helt och hållet.

Men fotograferar du sällan eller aldrig i svagt ljus så blir givetvis de här nackdelarna inte speciellt viktiga.

Mvh/Gustav

Jag har själv en Nikon D40x (föregångaren till D60) och tycker att den är väldigt enkel. Den väger inte mycket och ger mycket info på skärmen hela tiden.
Men jag skulle önska lite fler fokuspunkter och den sportigare känslan i Canon.

Åk till butik och känn på dem. Jag valde mellan Canon EOS 600 och Nikon F801 för 18 år sedan. Efter att jag hade kollat in båda stod det klar att det var EOS 600 som kändes bäst. Varken EOS450 och D60 är dålig. Du får en bra kamera vilken du än väljer. Du kan gott låta känslan avgöra.

E-420 är en liten smidig och nätt kamera. Jämfört med Canon 450D och Nikon D60 upplever jag dock att den har två ganska tydliga nackdelar:

1) den ger lite brusigare bilder med lite tråkigare färger på höga iso (iso 1000 och högre)

2) autofokusen klarar inte alls lika svagt ljus som Canons och Nikons. I dålig ljus som de klarar utan problem blir missar den ofta eller vägrar helt och hållet.

Men fotograferar du sällan eller aldrig i svagt ljus så blir givetvis de här nackdelarna inte speciellt viktiga.

Aha, okej.
Har nog faktiskt mer eller mindre bestämt mig för en Nikon D80.
Om jag nu inte skulle hitta något väldigt negativt om den vill säga. :p

Åk till butik och känn på dem. Jag valde mellan Canon EOS 600 och Nikon F801 för 18 år sedan. Efter att jag hade kollat in båda stod det klar att det var EOS 600 som kändes bäst. Varken EOS450 och D60 är dålig. Du får en bra kamera vilken du än väljer. Du kan gott låta känslan avgöra.

Ah, okej.
Jo, det verkar som att de är lika bra med vissa plus eller minus.
Hör många som säger att det är oftast inte kameran det är fel på, det är fotografen. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto