Annons

D60 inomhus ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mini08

Ny medlem
Hej !

Äger sedan en tid en Nikon D60 med kitobjektivet 18-55VR.
Tar en hel del bilder inomhus då vi nyligen blivit föräldrar.

Problemet:

Hur får jag bra bilder utan blixt? Jag kör i A-läge med så stor bländare som möjligt, ISO ända upptill 3200 ibland men det blir inge bra då slutartiderna blir för långa och det blir oftast ett ända "blurr", ISO på 400/800/1600 funkar ej heller.
Finns det andra rekommendationer?

Har sneglat på ett fast Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G som precis kommit, löser detta mina problem ? (Jag får ju då leva utan zoom).
Är 50mm på min D60 för mycket "tele" eller rekommenderas 30mm (Sigma) ? Är väl individuellt men kastar ut frågan...

Tacksam för hjälp!
 
Om det är för mycket tele kan bara du svara på. Testa med din normalzoom du har nu så ser du hur det blir.

50 1.4 är bra mycket ljusstarkare en din zoom du har nu, men kanske inte alltid tillräckligt.

Med en extern blixt eller till och med med den inbyggda och lite kunskaper om blixtfoto, kan det ge riktigt bra bilder i de flesta situationer då man inte kan (vill) köra utan.
 
Jag har också kit-objektivet på min D60. Dagtid får jag oftast till helt OK bilder utan blixt. Kör med ISO upp till c:a 1250. Men jag har iofs stora fönster i vardagsrummet, i andra rum funkar det inte.
Om du jämför med största bländare på dit kit-objektiv vid full zoom (5.6), så får du 4 ggr snabbare slutartid med ett f1.4. 30 mm eller 50 mm kan bara du svara på.
 
hej jag hade samma problem som dig, jag skaffade ett 50mm 1,8 och jag tycker att det värt varenda krona jag betalade. Jag tycker inte att det blir för mycket tele, det kan vara bra att ha lite avstånd så man inte fotar med kameran i nyllet på barnet. Det korta skärpedjupet gör ju även att man får mer oskärpa o bakgrunden viket jag tycker är fint vid poträtt...

jag var lite skeptisk till blixt innan för jag gillade inte det tills jag skaffade en extern blixt, vilka möjligheter man får!!!
Jag köpte mig en SB800 beg. för 2000 och den är ovärdelig till portätt och människor. Jag försöker att undvika att rikta blixten rakt emot objektet, det är bättre att rikta den mot en vägg som den kan reflekteras mot då blir ljuset naturigare anser jag.
 
Har iofs en Canon (450D) men ungefär samma kitzoom. Inomhus utan blixt så går det bra få bilder om inget rör sig, skakoskärpan tar VR/IS hand om ner till kanske 1/15 sek. Men eftersom barn rör sig och slutartiderna blir kanske 1/60 eller långsammare, så fryses inga rörelser utan det blir rörelseoskärpa. Höga ISO (800+) ger brus dessutom.

Ett 1.4 skulle ge dig möjligheter till snabbare slutartider, men å andra sidan då och då kanske allt för kort skärpedjup. Ibland är det eftersökt, ibland inte.

Så jag föreslår blixtspåret. Trä en vit barnstrumpa (ej modell tjock socka) på den inbyggda blixten. Det softar ljuset. Du kan också pröva med en vit kartongbit och lite gummisnodd/tejp och försök få ljuset att studsa uppåt/på väggarna istället för rakt på. Har själv gjort ännu pinsammare saker i det offentliga, hållt upp en servett framför blixten och sånt. Ser inte så professionellt ut, men kan ge bra resultat :)

Har du extern blixt så testa en bouncer. Finns billigt på ebay men ännu billigare div. olika hemfixade grejjer, kartonger, visitkort jag allt möjligt kan användas. Går att hitta recept på youtube (och här).
 
Har iofs en Canon (450D) men ungefär samma kitzoom. Inomhus utan blixt så går det bra få bilder om inget rör sig, skakoskärpan tar VR/IS hand om ner till kanske 1/15 sek. Men eftersom barn rör sig och slutartiderna blir kanske 1/60 eller långsammare, så fryses inga rörelser utan det blir rörelseoskärpa. Höga ISO (800+) ger brus dessutom.

Ett 1.4 skulle ge dig möjligheter till snabbare slutartider, men å andra sidan då och då kanske allt för kort skärpedjup. Ibland är det eftersökt, ibland inte.

Så jag föreslår blixtspåret. Trä en vit barnstrumpa (ej modell tjock socka) på den inbyggda blixten. Det softar ljuset. Du kan också pröva med en vit kartongbit och lite gummisnodd/tejp och försök få ljuset att studsa uppåt/på väggarna istället för rakt på. Har själv gjort ännu pinsammare saker i det offentliga, hållt upp en servett framför blixten och sånt. Ser inte så professionellt ut, men kan ge bra resultat :)

Har du extern blixt så testa en bouncer. Finns billigt på ebay men ännu billigare div. olika hemfixade grejjer, kartonger, visitkort jag allt möjligt kan användas. Går att hitta recept på youtube (och här).


Vet inte hur det är hos Canons Objektiv men polarens Nikon VR objektiv tar finfina bilder.
 
Hur får jag bra bilder utan blixt?
Det är väldigt svårt att få till det med den inbyggda blixten rakt på. Att trä en strumpa över den inbyggda gör nog ionte så stor skillnad, däremot att reflektera ljuset med en bit papp eller alumioniumfolie så att det studsas mot taket kan funka bra om man är nära motivet.

Med en extern som man kan vrida så att ljuset studsar mot tak eller vägg är det en helt annan sak. Mycket lättare att få det bra efter lite övning. Rekomenderar SB-600 eller SB-800 (inte SB400 eftersom den bara går att vrida uppåt och därför blir dålig för stående bilder).

Ett 50mm 1,8 kan hjälpa till viss del och är även användbart i en massa andra situationer men för foto i mörka rum gör blixten mycket större skillnad.

Min bästa blixtbild inomhus: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/895469.htm?set=mp
 
hej jag hade samma problem som dig, jag skaffade ett 50mm 1,8 och jag tycker att det värt varenda krona jag betalade.
...
Men då har du väl inte något Nikon D40, D40x eller D60?

Vad jag kommer ihåg har inte Nikons AF 50/1,8D någon fokusmotor, vilket gör att man åker på en obehaglig överraskning när man ska använda detta på någon av Nikons instegskameror. Enbart manuell fokus blir möjlig, och kombinationen dåligt ljus/stor bländare/extremt litet skärpedjup, manuell fokus och barn som rör sig hit och dit ger som resultat väldigt få bilder med skärpa.

Personligen tycker jag att detta var en väldigt ful grej av Nikon att göra - även om det i och för sig blivit en försäljningssuccé för dem pga att flertalet köpare av dessa kameror inte har en susning om detta (vilket trådskaparen förhoppningsvis har haft).
 
Jag håller med. En extern blixt kommer du få mer nytta av. Som redan påpekats så kan blixten vinklas och vridas så du med fördel kan studsa ljuset antingen i taket eller snett bakåt mot en vägg eller liknande. Ljuset sprids ut och blir väldigt mjukt...det finns även billiga softboxar med stativ som du kan koppla till blixten och vips har du en liten ministudio att fota småttingarna med.

För övrigt när det gäller ljusstarka 50mm gluggar så tycker jag att brännvidden är mindre lämplig på APS-C sensor. Om du väljer en ljusstark fast så kika hellre på Sigmas 30/1.4

Porträtt taget endast med extern blixt
 

Bilagor

  • sp.jpg
    sp.jpg
    61.8 KB · Visningar: 392
Men då har du väl inte något Nikon D40, D40x eller D60?

Vad jag kommer ihåg har inte Nikons AF 50/1,8D någon fokusmotor, vilket gör att man åker på en obehaglig överraskning när man ska använda detta på någon av Nikons instegskameror. Enbart manuell fokus blir möjlig, och kombinationen dåligt ljus/stor bländare/extremt litet skärpedjup, manuell fokus och barn som rör sig hit och dit ger som resultat väldigt få bilder med skärpa.

Personligen tycker jag att detta var en väldigt ful grej av Nikon att göra - även om det i och för sig blivit en försäljningssuccé för dem pga att flertalet köpare av dessa kameror inte har en susning om detta (vilket trådskaparen förhoppningsvis har haft).


jag hade en D60 men bytte sedan upp mig till en D200. Men om han skaffar 50mm 1,4 G så har han ju motor i det och då funkar det med D60´n. Avsaknaden av fokusmotor i huset var en av de främsta anledningarna till att jag bytte hus... Lite småfult av nikon på ett sätt ja...

Men då skulle jag satsa på en Beg. SB 800 om jag vore dig, om du fotar mycket innomhus, vilket jag själv gör då jag med snart ska bli pappa, så det blir många foton på en tjock mage :)
 
Det är väldigt svårt att få till det med den inbyggda blixten rakt på. Att trä en strumpa över den inbyggda gör nog ionte så stor skillnad, däremot att reflektera ljuset med en bit papp eller alumioniumfolie så att det studsas mot taket kan funka bra om man är nära motivet.
....

Extern blixt är bäst tex med omnibouncer, det kör jag idag. Men om man INTE har det, så är en strumpa betydligt bättre än inget.

Strumpeffekten i bild, tyvärr inga ansikten. Första är utan strumpa, andra med. Mycket mjukare och snällare skuggor, mindre reflektioner, inga högdagrar... nog är det skillnad. Framförallt behåller den mycket mer av dynamiken av vad ögat ser, inte ett överbelyst objekt med mörka effekter runt om. Vilket det nästa alltid blir annars med inbyggda blixten. Nackdel, räckvidd.
 

Bilagor

  • IMG_4720 strumpeffekten.jpg
    IMG_4720 strumpeffekten.jpg
    89.3 KB · Visningar: 372
  • IMG_4721 strumpeffekten med strumpa.jpg
    IMG_4721 strumpeffekten med strumpa.jpg
    84.9 KB · Visningar: 370
jag hade en D60 men bytte sedan upp mig till en D200. Men om han skaffar 50mm 1,4 G så har han ju motor i det och då funkar det med D60´n. Avsaknaden av fokusmotor i huset var en av de främsta anledningarna till att jag bytte hus... Lite småfult av nikon på ett sätt ja...
Äh, tycker det är helt acceptabelt. Husen blir billigare och eftersom den genomsnittliga köparen av en D40/40X/60 inte har en systemkamera och objektiv sedan innan så gör det ju inte så mycket. Däremot finns det alldeles för få fasta objektiv med inbyggt motor att välja på!

Är i ungefär samma sits som TS. Har också en D60 och är lite sugen på att köpa ett objektiv till, antingen ett 30mm sigma eller ett 50mm nikkor/sigma. Men vilket är bäst av de två 50orna? Jag struntar blank i att det ska vara orginal eller något sådant trams. Sigman är visserligen mycket större än nikkorn.

Tror dock det blir 30an när det blir av. Hade helst velat ha en 35 då jag ligger där väldigt ofta med mitt kit objektiv. Kommer nikon någonsin komma med en 35a med inbyggd fokusmotor?

Till TS: Fick du inte med en SB-400 när du köpte din kamera? Det har väl varit kampanj på det sedan i somras? Vet inte om man kan få blixten fortfarande men då jag fick min var det bara att skicka ett brev till nikon. Tycker den är kanonbra tillsammans med ett par kraftiga batterier. Lite svag ibland och går bara att vinkla på en ledd dock... Men liten och smidig! Instämmer med de andra, köp en blixt!
 
Samma problem

Hade samma problem med dåligt ljus och kit objektiv 18-55 Is
med min canon 450D.
Köpte 50mm 1.8II billigt bra.
Dagtid inomhus med sol funkar det om det inte är
racer fart på lillkillen.
Men 50mm och 1.6 brännvidds förlängning och inte
parad våning gör det svårt när rummet inte räcker till.
Köpte blixt och omnibounce och körde med kiten.
Funkar fint.
Kan rekomendera att köra med vanligt skrivar papper
istället för att lägga 300 på omnibouncen.
Kollade in abetterbouncecard.com och yxde till pappret
och tejpade fast funkar minst lika bra som plastbiten.

Mvh Patrik
 
Jag har erfarenhet av Nikons DX modeller med kitobjektiv 50mm f/1,8 och SB-800.

50mm f/1,8 är det billigaste, ljusstarkaste objektivet när man har autofokusmotor i huset. Den nya 50mm f/1,4 är betydligt dyrare. 50mm på DX blir alldeles för stor bränvidd inomhus. Funkar däremot bra till porträtt.

Jag tycker du skall behålla kitobjektivet och skaffa extern blixt. Satsa direkt på en SB-800. Bouncher ingår i priset. den blixten kommer du att behålla även om du köper ett annat Nikonhus.
 
jag hade en D60 men bytte sedan upp mig till en D200.
...
Det förklarar saken - har du en D200 blir det förstås inga problem med Nikons 50/1,8-glugg.


...
Men om han skaffar 50mm 1,4 G så har han ju motor i det och då funkar det med D60´n.
...
Det ska funka, ja.


...
Avsaknaden av fokusmotor i huset var en av de främsta anledningarna till att jag bytte hus...
Du är inte precis ensam om att ha bytt av just den anledningen...


...
Lite småfult av nikon på ett sätt ja...
Jo, jag tycker definitivt också så. Känner i och för sig några "instegare" som har blivit så härskna på Nikon när de upptäckte detta att de bytte - men till ett annat märke...

Rätt åt Nikon, tycker jag, men till min stora förvåning förefaller det dock som att flertalet accepterar Nikons fula grej i detta avseende utan att svära, t.o.m. utan att knysta ens. Undrar varför? Jag hade väntat mig ett ramaskri från såväl testare som användare!

Kanske för att nybörjarna tror att alla nybörjarkameror är såhär? Och när det gäller den stora svärm av "proffs" som producerar ett oräkneligt antal av tester i tidskrifter och på nätet, så verkar det räcka med att bara det står Canon eller Nikon på kamerorna, så kan dessa båda komma undan med precis vad som helst. Jag trodde faktiskt att testarna skulle ha rullat Nikon i tjära och fjäder för sitt tilltag. Men icke! Ofta nämner de detta bara i förbigående, om de överhuvudtaget nämner det alls. Kanske för att även Canon har gjort en del fula grejer. Förklaringen till testarnas flathet ligger kanske i att största delen av dem får sina inkomster från just Canon och Nikon (flertalet av skribenterna är ju kommersiella på ett eller annat sätt)
 
Blixt kontra ljusstark optik

När det gäller att välja mellan blixt eller ljusstark optik så löser blixten förstås enkelt problemet med att få skarpa bilder. Vad som däremot är svårt (omöjligt enligt många) är att få till den känsla och atmosfär i bilderna som man får genom att använda ljusstark optik i befintligt ljus. Båda teknikerna kräver en hel del övning (fast av helt olika slag) innan man börjar få ett hyfsat resultat.

Förenklat kan man väl säga:
Blixt: Lätt att få det skarpt, men stora problem med att få tilltalande bilder - blir lätt platta bilder med tråkiga skuggor.
Ljusstark optik: Sköna bilder med djup, atmosfär och liv - men krävande att få skärpa pga av litet skärpedjup och lång exponeringstid.
 
Jo, jag tycker definitivt också så. Känner i och för sig några "instegare" som har blivit så härskna på Nikon när de upptäckte detta att de bytte - men till ett annat märke...

Rätt åt Nikon, tycker jag, men till min stora förvåning förefaller det dock som att flertalet accepterar Nikons fula grej i detta avseende utan att svära, t.o.m. utan att knysta ens. Undrar varför? Jag hade väntat mig ett ramaskri från såväl testare som användare!
Det finns fler fördelar med att ha motorn i objektivet gentemot att ha den i huset. Och Nikon är inte precis ensamma om att flytta AF till objektiven. Canon har ju trots allt gjort det i typ 20år. Skillnaden är att de bytte fattning och allt.

Ditt förhållningssätt är bara dumt. Varför ska nikon slänga in en motor i sina instegsmodeller vars primära målgrupp inte redan äger vare sig objektiv eller hus och göra kameran både dyrare och större? Nikon kommer inte släppa några nya objektiv utan AF motor och har inte gjort det på ett tag. Man vill ju fasa ut de gamla!
 
När det gäller att välja mellan blixt eller ljusstark optik så löser blixten förstås enkelt problemet med att få skarpa bilder. Vad som däremot är svårt (omöjligt enligt många) är att få till den känsla och atmosfär i bilderna som man får genom att använda ljusstark optik i befintligt ljus. Båda teknikerna kräver en hel del övning (fast av helt olika slag) innan man börjar få ett hyfsat resultat.

Förenklat kan man väl säga:
Blixt: Lätt att få det skarpt, men stora problem med att få tilltalande bilder - blir lätt platta bilder med tråkiga skuggor.
Ljusstark optik: Sköna bilder med djup, atmosfär och liv - men krävande att få skärpa pga av litet skärpedjup och lång exponeringstid.

Jag måste få rekomendera en mycket informativ sida angående blixtfotografering. http://www.planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/
Jag gick nyligen igenom sidan och känner att jag nog utvecklades en del med min SB-800 och D90, har använt både 50mm 1.8 och 18-200mm objektivet. Så nu jagar jag ungen runt i huset med kamera och blixt för att få nån bild med lite stämning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.