Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 eller Sony A200?

Produkter
(logga in för att koppla)

lockandload

Medlem
Hej. Har letat i forumen men inte hittat någon jämförelse mellan dessa kameror, har knappt hittat något alls om a200 konstigt nog..

Jag ska köpa en systemkamera och funderar just nu mellan a200 eller d60. Där någonstans ligger min prisnivå. Nu är min fråga, vilken av dessa rekommenderar ni till en "hobbyfotograf" men som är nybörjare inom just DSLR? De enda fördelarna jag kan hitta på d60 är att bildstabilisatorn inte sitter i huset. Det verkar vara samma bildkvalité ungefär i tester.

a200 har ju fördelarna att den är snabbare och har 9 punkters autofokussystem och lite mer funktioner.

Är det några andra för/nackdelar mellan dessa? Vilken rekommenderar ni?

Tack på förhand!
 
som jag har fattat det så är det bara bättre om bildstabilisatorn sitter i huset och inte objektivet..men det är vad jag läst och hört..jag funderar själv på en a200 så.
 
Tvärtom. Det är bättre med bildstabilisering i objektiven istället för i huset. Då blir nämligen även det man ser i sökaren stabiliserat.

Däremot är det enklare och (kanske) billigare om stabiliseringen sitter i huset.
 
men om kameran har live wiew spelar det någon roll om bildstabilisatorn sitter i kamerahuset eller objektivet då?
 
Ja. Du lär knappast försöka använda liveview om du ska plåta fåglar med ett 400 mm-objektiv.
 
Innan du börjar jämföra finesser bör du förvissa dig om att bägge är tillräckligt bekväma att använda. Har du gjort det?

Per.
 
Måste hoppa in eftersom jag är i samma bryderi, A200/D60/EOS400.

Alla säger det där med att man skall känna hur kameran känns. Det är faktiskt rätt bökigt att få chansen att prova på en kamera, man kan ju inte åka till Expert eller Elgiganten utan man måste hitta en "riktig" butik och de finns ju inte var som helst.
Därför vill man skapa sig en bild av vilken kamera som motsvarar ens behov och prioriteringar innan man som jag ser det gör det sista testet, känna hur den känns att använda.
 
det håller jag med om, det är jättesvårt att verkligen få känna på kamerorna. netonnet är det enda stället som har båda dom kamerorna jag funderat på men sist jag va där och köpte en vanlig digitalkamera fick jag inte ens se på den..
den ena kameran finns bara på netonnet och på internetaffärer så..
 
Jag var just på Elgiganten och de hade bara en Pentax med objektiv på.
Resten var kamerahus som kändes som en klump plast att hålla i. Vilket det ju är också...
 
MattiasBredberg skrev:
Alla säger det där med att man skall känna hur kameran känns.

Det finns en god anledning till det. Köp ett par skor på nätet, så förstår du. Problemet ska inte överdrivas, men det är rätt trist att använda en kamera som inte passar ens händer.

Per.
 
Man måste känna hur kameran ligger i handen. Det var den mest avgörande faktorn för mig i mitt val, och det blev en A100.

In å kläm, MediaMarkt brukar ha en hel del att klämma på.
 
Det är inte bara (eller ens i första hand) hur bra kameran "passar ens händer" man ska prova irl. Det viktigaste är givetvis hur bra ögat trivs med sökaren.

Och då kan det vara vettigt att jämföra instegskamerornas billiga pentamirror-sökare med en lite dyrare kamera.
 
ErlandH skrev:
Det är inte bara (eller ens i första hand) hur bra kameran "passar ens händer" man ska prova irl. Det viktigaste är givetvis hur bra ögat trivs med sökaren.

Och då kan det vara vettigt att jämföra instegskamerornas billiga pentamirror-sökare med en lite dyrare kamera.

Japp, sökaren är oerhört viktig, det märkte jag för nån månad sedan när jag tog några bilder med min kompis EOS 400D, det var som att titta genom ett svart sugrör i jämförelse med sökaren i min D80. Det kändes som jag hade en fullframekamera första tio minutrarna efetr det att jag hade fått tillbaka D80:in =) Vi konstaterade också att det är trevligt med en bra LCD-skärm. Den var nämligen också rätt mycket sämre på EOS:en. Nu var det inte dessa två kameror det handlade om för din del, men det förstärker verkligen tipset att åka och testa kamerorna i en butik.

mvh

Fredrik
 
ErlandH skrev:
Och då kan det vara vettigt att jämföra instegskamerornas billiga pentamirror-sökare med en lite dyrare kamera.

På tal om det, har någon lust att förklara varför ett prisma är så dyrt att det förvisats till över skalan av kameraserierna?

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.