Annons

D60 eller D80 för en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

kebabturken

Medlem
hej alla!

Foto är mitt nya intresse. Jag har inte fotograferat seriöst tidigare, men intresset tändes i samband med min resa till Kalifornien förra sommaren.

Jag kom hem med underbara upplevelser och skitkassa bilder :(

Jag funderade på vad som är fel med bilderna och kom fram till att jag måste lära mig fotografera i första hand och skaffa en bättre kamera.

Nu ska jag till New York och besöka bhphoto. Väl där tänkte jag köpa min första SLR kamera.

Jag har bestämt mig för en Nikon kamera och ett 18-200 objektiv.

Däremot har jag inte bestämt mig för vilken modell av kameran jag ska ha.

Tänkte först en D300 men blev avrådd av mina kompisar som har fotograferat i 2 års tid. De tycker jag borde köpa en D80 som lämpar sig bättre för nybörjare.

Nu har ju en D60 kommit och valet står i första hand mellan en D80 och en D60. I andra hand en D300.

Jag känner mig lite villrådig och undrar om någon kan rekommendera den ena kameran framför den andra. Alltså D60 vs D80.

Det är inte så att jag har små händer och behöver absolut ha en D60. Jag tänkte att eftersom D60 och D80 inte skiljer så mycket i pris, kanske man borde köpa en D60 eftersom den är helt ny, medans D80 varit med i svängen ett tag.

D300 skrämmer mig inte prismässigt, men den kräver väl lite mer av fotografen antar jag?

Tackar på förhand!

/kebabturken
 
De d80 kan som inte d60 kan är:
Tar en bild även oavsett hur fokusen är
Trådlös ttl blixt
två inmatningshjul
batterigrepp möjligheter

Annars är d40/x d60 mycket bra och smidiga kameror
 
Jag tycker du skall börja med en D80, det är en mycket bra kamera att växa med för en nybörjare, den har fokusmotor i huset, det är en fördel om du vill använda äldre objektiv, den har vertikalgrepp som tillbehör, samt har en del optons som en mer avanserad amatör har nytta av, D60 är mer för point and shot folket, och har begränsningar för en mer intresserad fotograf.

D300'an är väl inte tänkt som en nybörjarkamera och kostar dig mycket pengar extra som du istället kan lägga på objektiv och annan utrustning, som tex stativ, blixt och filtersystem, efter du hållit på ett par år och ditt kunnande växt så pass mycket att din D80 börjar kännas begränsande, då är det läge att byta upp dig till en kamera av D300'ans kaliber, och då heter den kanske D400.

/kent
 
Senast ändrad:
Följdfråga på D80 SLR

Ber om ursäkt om jag kapar tråden, men jag har också en fråga om den här typen av kamera. Jag har tidigare varit rätt flitig när det gäller fotografering med min digitalkamera - men den är tyvärr allt annat än bra i dagens läge, och framförallt pga vad jag måste göra nu, nämligen fotografera smycken och ädelstenar.

I ett annat forum (som inte har med foto direkt att göra) var det en lirare som rekommenderade följande utrustning:

D80 SLR
105mm f2 BG ED IF AF

För en som inte riktigt har kopplat det här med alla tekniska termer önskar gärna lite feedback på vad jag bör tänka på. Jag vill alltså kunna fylla sökaren (bildytan) med smycket - komma så nära som möjligt men från 20-40cms avstånd... detta för att ljus måste kunna tillåtas att hamna på smycket eller ädelstenen.... vad gäller själva smyckesfotograferingen så har jag tänkt mig en utrustning typ ezcube-tält med lämplig belysning... och till ädelstensfotograferingen en annan produkt från samma tillverkare... så det som återstår är själva kamerautrustningen...

Jag antar att någon slags fjärrutlösare också kan vara bra att ha för att undvika eventuella skakningar vid avtryckning av bilden?

Är ovanstående utrustning tilräcklig för att åstadkomma ett bra resultat?
 
Re: Följdfråga på D80 SLR

demantoid skrev:
Är ovanstående utrustning tilräcklig för att åstadkomma ett bra resultat?

Säkert, men detta fall är nog som klippt och skuret för ett makro-objektiv, eller micro-objektiv, som Nikon kallar det. Nikon har ett 105/2.8 med makro för 8000:-, men jag kan tänka mig att 60/2.8 skulle kunna duga också. Ju längre brännvidd du har, destom mindre skuggar du objektet, men får också kortare skärpedjup, vilket kan ställa till det om du inte har nog mycket ljus.

Ja, stativ och fjärrutlösare är definitivt att föredra.

Per.
 
Re: Re: Följdfråga på D80 SLR

perstromgren skrev:
Säkert, men detta fall är nog som klippt och skuret för ett makro-objektiv, eller micro-objektiv, som Nikon kallar det. Nikon har ett 105/2.8 med makro för 8000:-, men jag kan tänka mig att 60/2.8 skulle kunna duga också. Ju längre brännvidd du har, destom mindre skuggar du objektet, men får också kortare skärpedjup, vilket kan ställa till det om du inte har nog mycket ljus.

Ja, stativ och fjärrutlösare är definitivt att föredra.

Per.


Vid samma avbildningsskala har du samma skärpedjup.
Men den längre brännviden kan upplevas "lugnare" pga, bildvinkeln.

Micke.
 
Hej.
Jag hade nog rekomenderat en D80.
Har iofs ingen erfarenhet av vare sig D60 eller D300. Jag köpte en D80 för ca: 1 år sedan och det tyckte jag var en bra kamera att börja med. Bildkvaliten skiljer sig nog ganska lite mellan kamerorna, om du ens ser någon skillnad. Jag hade köpt en D80 och haft den i något år för att sedan uppgradera till något annat.

Mvh Andreas.
 
kebabturken skrev:
Det är inte så att jag har små händer och behöver absolut ha en D60. Jag tänkte att eftersom D60 och D80 inte skiljer så mycket i pris, kanske man borde köpa en D60 eftersom den är helt ny, medans D80 varit med i svängen ett tag.
Utan att ha alltför stor erfarenhet av de aktuella Nikonmodellerna tycker jag D60 verkar vara en alldeles utmärkt trevlig kamera. Men mitt råd är att gå till en fotobutik och känna på de olika kamerahusen med det/de objektiv du tänker köpa. Några av de viktigaste egenskaperna hos ett kamerahus är hur det känns i handen respektive framför ögat.

När jag själv ganska nyligen köpte ny utrustning tog det ungefär 5 sekunder att välja mellan Canons 400D och 40D när jag väl hade dem i handen. På papper var det däremot svårare att välja.
 
är det inte en ganska stor fördel att ha två inmatningshjul som D80n har om man fotar manuellt? jag har själv en D80, som jag är kanon-nöjd med, så jag har aldrig provat en kamera med ett inmatningshjul. Det känns onödigt bökigt att hålla inne en knapp samtidigt som man scrollar med hjulet men det kanske är en vanesak.
 
Förstår inte varfördina kompisar avrådde dig från att köpa en D300... elle jo jag kan nog förstå det.

Om vi omvandlar problemet till motorsport istället så kan vi antaga då att du är helt ny inom motorsport, har kanske kört lite go kart innan, men nu tänkte du börja satsa seriöst på detta, vad köpa?

En Go kart med 100 hästar torde vara en utmärkt maskin, snabb så in i helv**e men fortfarande är det bara en go kart. Du ställer dig gärna inte bredvid F. Alonso och K. Räikkonen med din Go kart och tror att du skall vinna.

Har du pengarna så varför inte köpa en F1 bil och ett stall direkt? Det har ju någon prins från arabländerna precis gjort!

Kunskapsnivån går inte hand i hand med utrustningen, det är Fotosidan ett bra bevis på. Här har massor av riktigt dåliga fotografer topputrustning och bra fotografer har halvtaskiga saker.

har du pengarna och det inte drabbar övrig ekonomi eller ev objektivinköp, köp en D300! eller tom en D3:a!! Har du mindre budget, köp en D80! ännu mindre budget, D60.

Jag tvivlar på att alla Ferrariägare och Porche ägare i världen är renodlade racingexperter. Det har snarare med att dom vill ha en vräkig och snabb bil av olia anledningar och att dom har råd. Inget fel i det.

Mitt tips: Har du råd köp en D300! var nöjd, ta kalasbilder.

Däremot får man nog analysera lite vad "ha råd" betyder... men det är helt upp till dig själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.