Annons

D60 el D80? Vad ska man satsa på för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Jag startade billigt.
Motsvarar väl ungefär 18-55.

Enda nackdelen som jag ser är att D60 endast kan ta AFS-objektiven.
Jag tror inte att du kommer påverkas av detta under de första 2 åren.
Har du inte tänkt att handla begagnad optik så spelar det troligtvis ingen roll alls.

Kan du låna optik av ngn?

Hej!

Ok, ja det lutar åt att det blir ngt enkelt nu i början tills dess att man kommit in i det lite.

Tyvärr så har jag ingen för närvarande som jag kan låna objektiv av, annars hade ju det varit det bästa när jag väl köpt kameran.

Fan va de ska va svårt att bestämma sig då... :s

/A

En fördel med att köpa billigare är att man inte är lika rädd om det.

En annan är att billigare modeller brukar vara mindre och mer portabla.

Limestone skrev:
...och en fråga till...

Hur mycket skillnad gör det att D60:n har färre autofokuspunkter än D80:n?

Använder man, som amatöranvändare, dessa autofokusmöjlgheter som D80:n medför?

/Anders

Hej.

Glad amatör här.
För ca 10 månader sedan köpte jag en D80.
Den är jag väldigt nöjd med. Har kunnat använda objektiv utan egen motor och det var skönt att spara en slant när jag köpte det objektivet. (Vilket jag för övrigt inte hade en aning om att jag ville ha när jag köpte kameran...)

När jag på amatörnivå fotar människor utomhus är jag glad för alla fokuspunkter. Beroende på hur man håller kameran tycker jag alla kommer till användning faktiskt.

Lycka till.

Mvh
/john

Fastän d80:n har ett par år på nacken så tar den fortfarande lika bra bilder som när den var ny.

Har haft min 1½ år (+ kitzoomen 18-135) och har inga planer på att byta till nån nyare modell.

(Visst vill jag ha en d300 men jag BEHÖVER den inte!)

Kan väl bara säga att jag är mycket nöjd med min d80 och köper man den som nybörjare/amatör så har man mycket kamera för pengarna. Dessutom en mkt bra kamera att växa med.

H: Johan

joroka skrev:
Fastän d80:n har ett par år på nacken så tar den fortfarande lika bra bilder som när den var ny.

Har haft min 1½ år (+ kitzoomen 18-135) och har inga planer på att byta till nån nyare modell.

(Visst vill jag ha en d300 men jag BEHÖVER den inte!)

Kan väl bara säga att jag är mycket nöjd med min d80 och köper man den som nybörjare/amatör så har man mycket kamera för pengarna. Dessutom en mkt bra kamera att växa med.

H: Johan

Har du kompletterat med något ytterligare objektiv eller du är nöjd med 18-135?

/A

johnbat skrev:
Hej.

Glad amatör här.
För ca 10 månader sedan köpte jag en D80.
Den är jag väldigt nöjd med. Har kunnat använda objektiv utan egen motor och det var skönt att spara en slant när jag köpte det objektivet. (Vilket jag för övrigt inte hade en aning om att jag ville ha när jag köpte kameran...)

När jag på amatörnivå fotar människor utomhus är jag glad för alla fokuspunkter. Beroende på hur man håller kameran tycker jag alla kommer till användning faktiskt.

Lycka till.

Mvh
/john

Vilket objektiv köpte du kameran med? Vad har du kompletterat med i efterhand?

/A

Hej!
Glad nybörjare här! Jag hade helt siktat in mig på D60 alt D80 och klämt och känt på dessa och begav mig till butik för inköp och kom hem med en Sony A200... Den var skönast att hålla i och hade "bildstabilisering" i huset.
Nu skall jag inte förvirra dig ännu mer men jag har 18-70 och 75-300 till den och använder mig mest av 75-300 då jag mest försöker att fånga mina idrottande barn på linsen. Den funkar mindre bra hemma vid middagsbordet...
Mitt råd är att köpa huset med en kitglugg för att lära dig hantera kameran med dess olika inställningar. Komplettera med 55-200 eller dylikt så kommer du garanterat att klara dig en bra stund med dessa gluggar. Skall du sedan uppgradera dig med skarpare objektiv m.m. så vet du ju då vad du saknar i din väska. Kanske räcker dessa objektiv perfekt till dina behov utan framtida kompletteringar? Jag har upptäckt att jag behöver ljusstarkare gluggar, dock behöver jag först skaffa mig större plånbok...
Några tips/rader från en gröngöling som fotar hellre än bra.

Limestone skrev:
Vilket objektiv köpte du kameran med? Vad har du kompletterat med i efterhand?

/A

Hej igen.
Jag köpte den med 18-70 objektivet. Är nöjd med det.
Sedan har jag köpt på mig ett 50/1.8 och tamron 70-300 utan motor. Har även haft tamrons 90 makro samt sigmas 150/2.8 makro.
Dessutom ibland lånat en del, som inte alla har haft inbyggd motor. Därför är jag nöjd med d80.
Men om du inte kommer låna eller köpa begagnade objektiv är nog d60 ok.
Men jag tycker man låser sig vid en lösning med den och man vill nog snabbar uppgradera än om man köper en d80/d90.

mhv

Tack igen för alla svar...

Jag tror faktiskt att jag ändå kommer satsa på D80:n till slut...och det får nog bli med 18-135 kitet.

Är det någon som har bra tips på var de kan ha bra pris om man inte vill handla via nätet? Bor i Skåne så runt malmö-lund-hbg vore fint om någon visste ngn bra affär =)

/Anders

Limestone skrev:
Tack igen för alla svar...

Jag tror faktiskt att jag ändå kommer satsa på D80:n till slut...och det får nog bli med 18-135 kitet.

Är det någon som har bra tips på var de kan ha bra pris om man inte vill handla via nätet? Bor i Skåne så runt malmö-lund-hbg vore fint om någon visste ngn bra affär =)

/Anders

Expert Mattssons Foto i Lund är den bästa fotobutiken i Skåne. Dom kan allt om foto och har i stort sett alla aktulla modeller hemma.

Limestone skrev:
Har du kompletterat med något ytterligare objektiv eller du är nöjd med 18-135?

/A

Jag har skaffat Sigmas 70-200 2,8 EX Macro utöver kitzoomen, 18-135:an är jag nöjd med, tycker jag får bra bilder med den. Använder den som allroundobjektiv och så sitter den på när jag är ute och reser. Den är ju inte så ljusstark, men för mig funkar den.

På senaste tid så är det Sigman som sitter på mest, men det är väl lite nyhetens behag som spelar in där också.

Kommer att skaffa ett macroobjektiv så småningom, Tamron AF SP 90/2,8 Di eller Tokina AT-X M100/2,8 Macro tycker jag verkar passa mina behov.

Senast ändrad:
Har samma krav bättre bildkvalitet. Köpte en D40X med kit objektiv kompleterade det ganska omgående med ett 18-135. Är jätte nöjd med detta
klarar det man vill fota tycker också att zoomen räker långt bildekvaliteten blir bra tycker jag.
Har förvisso köpt ett 70-300 med Vr senare men det är 18-135 som sitter på nästan jämt. Tror att du blir nöjd med en 18-135 att börja med och D80 är ju vassare än D40x

Tack för alla svar!

Det gjorde visserligen inte det hela enklare...men nu har jag iallafall beställt mig en kamera...

Det blev till slut en Nikon D80 med 18-135 kitobjektivet, så nu får vi se om jag gjort rätt eller inte :p

Det här är förhoppningsvis inte det sista ni hör av mig, så ha det bra så länge =)

//Anders

Är det värt att fortfarande satsa på en ny D80 eller borde man vänta på D90? Antar att D90 kommer att kosta en del mer än vad en ny D80 gör idag.

Har hittat dessa D80 paket:

D80 + 18-55VR + SB400 för 7500,-
D80 + 18-135 + SB400 för 8400,-

Är dessa paket prisvärda? Ett D60 paket med 18-55VR kostar ju ändå runt ca. 6000,- (Cyberphoto).

Limestone skrev:
Tack för alla svar!

Det gjorde visserligen inte det hela enklare...men nu har jag iallafall beställt mig en kamera...

Det blev till slut en Nikon D80 med 18-135 kitobjektivet, så nu får vi se om jag gjort rätt eller inte :p

Det här är förhoppningsvis inte det sista ni hör av mig, så ha det bra så länge =)

//Anders

Kan garantera att du blir mycket nöjd.
Sen att man alltid vill ha mer och bättre saker är ju alltid en fråga om pengar, pengar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar