Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5D Standard avbildningsskala?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagicBurton

Medlem
Hej!

Är väldigt ny på det här med foto överhuvudtaget så jag hoppas att detta inte är en korkad fråga. Då min fru tidigare varit lite intresserad av foto och då haft en systemkamera beslutade vi oss för att köpa en ny sådan. Då jag är programmerare så vägrade jag naturligtvis köpa analogt vilket slutade i ett inköp av en D5D. Med detta fick vi ett objektiv (AF DT 18-70/3,5-5,6D). Vi upptäckte ganska snart att objektivet inte riktigt höll måttet gällande närbilder som är min frus intresse. Därför tittar vi nu efter någon form av macro-objektiv. Jag har läst lite och funnit att man pratar avbildningsskala (tex 1:2) på olika objektiv och jag undrar därför vad vi har för förstoringsgrad på det medföljande objektivet... för att ha något att jämföra med.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! Tack på förhand.

18-70 objektivet har en avbildninsskala på 1:3.5 och riktigt makro, en avbildningsskala på 1:1.
Edit: Ghaa! skriver för långsamt :p edit ggr 2 aja, fyra i avbildningsskala...

Vet inte om det är relevent, men min första tanke är "Räcker det inte med att köpa till ett par förstorings linser på ca +4 dioptrier för 200 spänn?"

Om man nu bara vill kunna fota lite macro utan krusiduller dvs.

Wow! Det var verkligen snabbt svarat. Det här verkar ju vara en väldigt schysst sida att befinna sig på om man vill lära sig lite mer! :)

Det här med mellanringar och förstoringslinser... hur fungerar det? Blir det sämre bild? Hur mycket större bild kan jag få?

Nej Nej inga mellanringar eller försättslinser pâ denna optiken.