Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5D Standard avbildningsskala?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagicBurton

Medlem
Hej!

Är väldigt ny på det här med foto överhuvudtaget så jag hoppas att detta inte är en korkad fråga. Då min fru tidigare varit lite intresserad av foto och då haft en systemkamera beslutade vi oss för att köpa en ny sådan. Då jag är programmerare så vägrade jag naturligtvis köpa analogt vilket slutade i ett inköp av en D5D. Med detta fick vi ett objektiv (AF DT 18-70/3,5-5,6D). Vi upptäckte ganska snart att objektivet inte riktigt höll måttet gällande närbilder som är min frus intresse. Därför tittar vi nu efter någon form av macro-objektiv. Jag har läst lite och funnit att man pratar avbildningsskala (tex 1:2) på olika objektiv och jag undrar därför vad vi har för förstoringsgrad på det medföljande objektivet... för att ha något att jämföra med.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! Tack på förhand.

18-70 objektivet har en avbildninsskala på 1:3.5 och riktigt makro, en avbildningsskala på 1:1.
Edit: Ghaa! skriver för långsamt :p edit ggr 2 aja, fyra i avbildningsskala...

Vet inte om det är relevent, men min första tanke är "Räcker det inte med att köpa till ett par förstorings linser på ca +4 dioptrier för 200 spänn?"

Om man nu bara vill kunna fota lite macro utan krusiduller dvs.

Wow! Det var verkligen snabbt svarat. Det här verkar ju vara en väldigt schysst sida att befinna sig på om man vill lära sig lite mer! :)

Det här med mellanringar och förstoringslinser... hur fungerar det? Blir det sämre bild? Hur mycket större bild kan jag få?

Nej Nej inga mellanringar eller försättslinser pâ denna optiken.
Leta reda pâ en 50mm eller 135mm och sedan en sats mellanringar.
Alternativt ett riktigt mackroobjektiv. lite dyrare men bättre.
Intresset svalnar fort utan riktiga grejor som ger vettigt resultat.
En del beg macro brukar finnas pâ www.ebay.de

Avbildnings skalan är ju precis vad det låter som: 1cm i verkligheten blir 1cm på sensorn, sedan kan man ju skära och förstora bilen som man vill. Avbildningsskalan är själklart angiven vid närgränsen, backar man 10cm så blir det något annat.

Några fördelar med att köpa ett riktigt makro mot försätts ringar eller mellanringar/bälg är:
- Fokusplanet är verkligen plant och inte buktande som en tallrik vilket är vanligt på icke makrooptik vid närgränsen.
- Generellt bättre skärpa vid närgränsen
- Ofta bättre fokusring för manuell fokus

Nackdelarna är ju:
- Priset
- Ytterligare ett objektiv i väskan, fast ofta är makroobjektiv riktigt bra ända bort till oändligheten på fokus skalan

En prisvärd och väl fungerande makroglugg är Sigmas 105/2.8, det finns även en 50/2.8 men då måste man verkligen komma nära motivet. 50 fungerar om man jobbar i studio, kan bli besvärligt ute i naturen.

Eftersom macro tydligen var en av de stora passionerna, så rekommenderade jag varken mellanringar eller försättslinser. Precis som Gunnar säger så kan detta få en att tröttna, då det är betydligt svårjobbat och linserna ger klart sämre kvalitet.

Om max avbildningsskala är 1:4 med min optik och sensorn är 23,5 mm så borde jag alltså kunna fota en linjal mellan 0 och 9,4 cm skarpt?!? Känns tveksamt men jag ska testa när jag kommer hem! :)

Tack igen allihop för en vettig diskussion och enkla förklaringar!

Vet inte om du missförståt avbildnings skala.
Med 1:4 och angiven sensorstorlek så kommer objket som är 94mm stora att fylla hela längden av bildytan.

Skärpdjupet är något helt annat, det beror på vilken bländare du valt.

Nome Nescio skrev:
Vet inte om du missförståt avbildnings skala.
Med 1:4 och angiven sensorstorlek så kommer objket som är 94mm stora att fylla hela längden av bildytan.

Skärpdjupet är något helt annat, det beror på vilken bländare du valt.
Ja, det var det jag menade. Om jag skulle gå närmre så att 0 är i vänstra kanten och tex 7 i högra kanten så skulle objektivet inte kunna fokusera... Har jag fattat rätt?!?

Jag tycker iofs att mellanringar är rätt ok i kombination med t.ex en 50mm om man ska plåta fasta föremål. Fördelen är ju att de funkar med andra objektiv man har eller köper senare.
Nackdelen är att fokusområdet blir väldigt litet, att man inte kan fokusera för långt bort och att det blir ytterligare en grej att vrida på kameran.

Jag har några exempel i mitt album "växter" med just kombinationen 50mm plus 25mm mellanring.

Hej!

Eftersom ni är speciellt intresserade av närbildsfoto håller jag med Jesper tidigare och rekommenderar en "riktig" korrigerad närbildsglugg framför försättslinser/mellanringar odyl.

Själv kan jag varmt rekommendera Sigmas 105mm http://www.cyberphoto.se/sigma/105_dg.php funkar jättebra på min D7D. Ganska prisvärt tycker jag oxå :)

mvh / Matti

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar