Annons

D5D RAW + PSE3 funkar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

240402raderad

Avslutat medlemskap
Ajdå nu stötte jag tyvärr på ett problem. Brukar köra en del med RAW med min KM A2 och tänkte givetvis även göra det med min D5D. Problemet är att Adobe Camera Raw inte kan hantera RAW-filerna från den nya kameran. Har för mig att jag har läst eller hört någonstans att Adobe inte tänkte fortsätta uppdatera Camera Raw! Stämmer det verkligen? Verkar ju vara helt tokigt. Inte ska man väl behöva konvertera till Adobes DNG format? Någon som vet?

Fungerar det att dng-konvertera filerna med ACR 3.1 DNG Converter eller är det ett okänt filformat?

Laddade inte hem DNG Converter, men jag antar att jag måste prova det. Vill helst slippa att konvertera Rawfilerna eftersom jag tycker att det funkade rätt smidigt i PSE3.

Nu har jag testat med DNG Converter men det gick inte heller. Får väl ta och ringa Adobe Support och höra om det kommer fler uppdateringar...

Är det samma bekymmer med D7D eller är det bara ett D5D-problem?
Eller hur gör ni D7D-användare?

/Fredrik, som fick min D5D igår...

Inga problem med 7D och ACR. Men det tar alltid lite tid innan support för nya produkter kommer. En kvalificerad gissning är att stödet för 5D kommer med i ACR 3.2. Det är bara att vänta och se. Så har det varit med alla andra kameror oavsett märke.

Hmmm, tycker ändå att det är lite märkligt att filformatet skiljer sig mellan 7D och 5D. Det borde ju i grund och botten vara samma eller?

Det behöver inte vara någon skillnad på filformatet för att det inte skall fungera. Oftast (eller alltid?) kollar programmet på metadatainformationen innuti filen för att se vilken kamera som skapat den. Om kameran inte är supportad så vägrar programmet att öppna filen även om den faktiskt är likadan för övrigt.

Jag vill minnas att det t ex var problem med 7D:n i japanversion där den heter "Alpha-7" och därmed inte supportad.

Nu har jag hittat en tillfällig lösning på problemet tills Adobe kommer med en uppdatering!!! Om man öppnar ACR dvs CameraRaw.8bi med en hexeditor så kan man "byta" ut 7D mot 5D, sen är det bara att köra på. Glöm bara inte att göra en backup på originalfilen av ACR!

Hallå!
Det gick fint att byta till en 5D i en editor. Det bökiga var snarare att hitta en hexeditor.
Lite nytta har alltså DC gjort... ;-)
/Fredrik

Någon som vet var man kan hitta en guide eller liknande för ACR?
Som typ går igenom hur de olika inställningarna fungerar.
Det mesta kanske är basics, men det vore bra att ha något som visar hur man bör gå tillväga när man framkallar sina RAW-filer.

En annan sak,
Hur mycket fixar ni direkt i konverteraren?
Som jag ser det så kommer jag endast att använda PS för att lägga på skärpa.
Har jag missat något, eller är det så att det mesta kan göras direkt i ACR?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar