Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D500 vs D750 för fågelfotgrafering

Produkter
(logga in för att koppla)

hareblad

Ny medlem
Hej!
Funderar på ett renodlat hus för fågelfoto/långtele. Vad talar för/emot resp. kamera? Snabbare seriebild med D500 är en uppenbar fördel. Hur är det med autofokusen? Brushanteringen på ISO 800-1600? Faktor 1,4 på D500 samtidigt som upplösningen är lite högre på D750. Någon som har jämfört bildkvalitén?
Tacksam för svar.

Autofokusen: Hur snabb den är, hur många punkter den har och hur brett område punkterna täcker. Ger plus till D500
Serietagningen: (som du nämnde) ger också plus till D500.
Konstruktionen, det vill säga hur välbyggd den är. Här vinner också D500.

Det sägs att D750 är bättre i svagt ljus, det vill säga ger mindre brus ... jag har inte riktigt stött på några problem med D500:an ännu, men det stämmer säkert.

Jag har både D750 och D500 ... Och var jag tvungen att lämna en av dem skulle jag lämna D750.

... men det är jag. Jag älskar att slippa en blixt som poppar upp hela tiden ...

Vet inte om det hjälper dig men kompletterade min D800 med en D500 för tele och markro. Anledningen var att det aldrig satt rätt objektiv på när jag behövde. Dvs telezoomen

D500 sitter mer eller mindre permanent på mitt 200-500. För mig är det en killer. Rapp och precis vad gäller autofocusen. Inte protesterar och sackar den heller om det rasslar iväg många bilder.

Använder den även för makro. Autofocusen tillsammans med min Sigma 180mm makro är betydligt bättre än med min D800. Sätter minst 80-90% av bilderna när man smyger runt fjärilarna.

Den sticker ut kan man lätt påstå

Hej!
samtidigt som upplösningen är lite högre på D750.

Den fördelen går helt bort vid fågelfoto just på grund den fördelaktiga av cropfaktorn hos D500. Om du beskär en bild från D750 till samma utsnitt som D500 ger så har du ungefär 10 megapixel kvar, alltså har D500 vid ett givet utsnitt dubbelt så hög upplösning i mängd pixlar räknat.

Den fördelen går helt bort vid fågelfoto just på grund den fördelaktiga av cropfaktorn hos D500. Om du beskär en bild från D750 till samma utsnitt som D500 ger så har du ungefär 10 megapixel kvar, alltså har D500 vid ett givet utsnitt dubbelt så hög upplösning i mängd pixlar räknat.

Å andra sidan blir det mer brus vid ett givet ISO-tal för bilderna med D500 om man inte beskär.

Oavsett, jag har både D750 och D500 och fördelarna som nämnts med D500 är de som gör att jag kör på D500 för fågelfoto. För den delen är nog den usla bufferten på D750 det som gör att jag hellre väljer D500 både för fågelfoto och för sportfoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar