Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d50

Produkter
(logga in för att koppla)
Den gränsen är väldigt flytande för systemkameror eftersom det finns uppförstoringsprogram som gör att man kan öka storleken betydligt (på bra bilder) med lite jobb.

A3 (30*40cm) är inga problem iaf. Har även hört folk som har gjort bra 40*70 förstoringar utan special program (alltså bara med uppförstoring i PS).

Med speciella program så ska det gå att få ännu större förstoringar men då krävs förstås bra grundbilder och en kraftfull dator.
 
Du kan lugnt göra 70x100 eftersom bilder av den storleken aldrig betraktas på nära håll.. Det beror ju såklart på vilken optik man använder och om ljusförhållanden är optimala etc..
 
Jag har gjort 50x75 från min D70 och det ser, IMO bra ut. Jag har använt PS för uppskalning (10% i taget). Är bara bilden skarp och bra i övrigt ska det inte vara några större problem att dra upp bilden i stort sett hur mycket som helst, om man inte måste trycka näsan mot utskriften.
 
jag har en bild på kanvas från D70 (6mp) bilden är 150x100 och i bra kvalla...men bra kvalla, man gör ju stort för att slippa stå nära bilden :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.