Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 och Äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110630

Avslutat medlemskap
Nu är det sommar igen och jag funderar på att gå från analogt till digitalt.
Nu är det så att min utrustning inte är den mest moderna utrustningen man kan ha.
Så jag frågar denna trevliga foto comunity om mina lite äldre objektiv kommer att gå att använda ihop med Nikon D50.

Objektiven är följande.
Nikkor 24/2,8 Ais - Favoriten :)
Vivitar Series 1 70-210mm 1:3,5 Macro
Nikon 43-86mm 1:3.5 f/3.5 Zoom-Nikkor C

Sen har jag en till fråga, som ni säkrt förstår är det manuell fokusering som gäller med dessa objektiv.
Hur fungerar detta med nyare kameror, tänker mest på sökaren. I min EL2 har jag en fin liten grej i mitten av sökaren som jag inte vet vad den kallas. Ialla fall så ser man mkt bra ifall det blir oskarpt eller inte iom att det är som om man klipper av föremålet på mitten och när man fokuserar så blir det rätt. Svårt å förklara...

Får ursäkta om det redan finns ämnen som redan berör ämnet, dessvärre är jag inte så haj på sökfunktionen. Men ni ska veta att jag försökte ialla fall =D

Ha en trevlig vecka.

Det som skrivits om D70 och manuella objektiv gäller också D50. Här är en bunt trådar.

I korthet; Du kan montera dem och fotografera (om det är AI eller AI-S). Men du förlorar ljusmätningen helt.

Sökaren är mindre och inte alls optimerad för att fokusera med. Snittbild, som det du far efter kallas, finns inte.

Det förklarar väll varför jag inte hittade något då.

Tråkigt att D50 och de andra kamerorna inte kan mäta ljus med mina objektiv. Så jag stannar vid min EL2 sålänge...

Sälj Nikon och köp en Pentax *ist DS istället.
Då har du ljusmätning med manuella objektiv.
Sådana objektiv hittar du billigt på begagnatmarknaden.

Har du provision på Pentax? ;)
Som jag fattade frågan så var det väl inte så att han till varje pris ville fokusera manuellt. Frågan var väl snarare om han kunde använda sina gamla objektiv.

/Per

Skrev jag något om MF?

Nikon´s dslr, utom "proffshusen", har inte ljusmätning med manuella objektiv.
Och jag skrev att Pentax har det.

I princip alla trådar där det frågas efter vilken kamera som ska köpas nämns bara Nikon och Canon. Som om dessa är dom enda märkena som man kan plåta med.
Ibland funderar jag på om FS:are är hjärntvättade av Nikon och Canon. Det låter så när någon frågar efter en lämplig kamera. ;-)

Av rent intresse, vad är det som gör att ljusmätning på tex en D70 inte kan användas med de manuella objektiven?

Du kan ju satsa på en begagnad proffs-Nikon.
Tex D1X eller D2H.
Då kan du använda dina gamla objektiv med både ljusmätning och tillräckligt bra sökare för manuell fokusering. Sökaren är bättre i D2H än i D1X.
/Erik

D50 tycker jag öht. inte om av den anledningen av att den kan inte styra Nikonblixtarna (SB600/SB800) trådlöst.
/Fred

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto