Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 mot Dynax 5D - Bästa val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är själv en relativt nybliven ägare av min första systemkamera, en Nikon D50, vilken jag är kanon nöjd med! Min erfarenhet av D5D är inte speciellt stor utan utgörs uteslutande av lite klämmande i butiken.

Den första tanken som slår mig när jag läser dina funderingar är att du bör tänkta på att du köper dig in i ett system. Med denna tanken i bakhuvudet hade jag valt Nikon. Annars har D5D mycket som lockar, framförallt bildstabiliseringen i kamerahuset.

Varför jag valde D50 och inte 350D eller D5D var för att de små sakerna vägde över. (Bildmässigt tror jag att skillnaderna är extremt små, du kan till 100% ta precis lika bra bilder med alla de tre kamrorna.)

För det första så var D50 den billigaste vilket passade min studentplånbok utmärkt. För det andra så tar D50 SD-kort vilket var en fördel då jag kör samma kort i både andra digitalkamror samt handdator.

Förutom de egenskaper som fick mig att välja D50 har jag i efterhand blivit positivt överraskad av den långa batteritiden, inställningsmöjligheterna och kvalitetskänslan i själva kameran.

Som sagt, kamrorna är väldigt lika varandra när det gäller kvaliteten på bilderna så valet beror uteslutande på vad du lockas av. Gör ett val och var nöjd med det. Det kommer alltid att finnas funktiner/möjligheter som de andra kamrorna har men som inte den du valde har. Om en var uteslutande bättre än de andra så hade alla valt den.

Lycka till med köpet!

dumbo skrev:

Ang. blundande med blixt så vet jag att många haft problem med D70 gällande det. Kan ju vara fixat på D50, men...

Har inte hört något om detta & min erfarenhet av blixt med D70 är bara bra, det brukar aldrig ens bli röda-ögon med standardblixt (& då inte för att personerna i bilden blundar :) ).. ville bara påpeka.

Jag blev impad av Nikons web-support när jag för tredje gången i rad fick svar på en fråga inom 4 timmar.

http://www.nikon.se (klicka support, regga dig och fråga på)

Hej Janne

Commander läget i SB-200 blixten (enheten heter SU-800) kan styra andra blixtar som har stöd för iTTL, dvs SB-600 eller SB-800 så det är fullt möjligt att använda Commander enheten tillsammans med 2 st SB-800 blixtar.

Med Vänlig Hälsning

Nikon's Europeiska Supportcenter

Nali skrev:
Har inte hört något om detta & min erfarenhet av blixt med D70 är bara bra, det brukar aldrig ens bli röda-ögon med standardblixt (& då inte för att personerna i bilden blundar :) ).. ville bara påpeka.

Det har skrivits om det ett par gånger här på FS, vill jag minnas, och jag har läst det ett antal gånger på dpreview.

Själv använder jag blixt ytterst sällan och har inte själv råkat ut för det.

dumbo skrev:
Det har skrivits om det ett par gånger här på FS, vill jag minnas, och jag har läst det ett antal gånger på dpreview.

Själv använder jag blixt ytterst sällan och har inte själv råkat ut för det.

Var det du som tog upp det? Den blundande blixten?

Ville bara tillägga angånde D50 vs 5D, närmare bestämt det faktum att 5D inte har nån display i överkant och att man måste titta på stora LCDn för att göra inställningar. Det är inte helt sant, jag brukar stänga av displayen helt, specielt på kvällarna och bara använda sökaren när jag gör inställningar. Man ser lite allt möjligt i den. inklusive ISO vilket jag har för mig man måste tita på den icke belysta displayen i överkant på D50? Att göra inställningar med 5D utan att 'titta' (eftersom man tittar genom sökaren ser man ju inte vart man trycker) är enkelt för kontrollerna sitter precis perfekt :) (för mig)

skarja skrev:
Oavsett håller jag med om att du ska leta på nätet, kolla gärna på pricerunner (www.pricerunner.se) så kan du spara ytterligare slantar mot att köpa kamera på CyberPhoto eller Scandinavian Photo.
http://www.scandinavianphoto.se/
http://www.cyberphoto.se/

Vill bara lägga ett motargument:
Köp inte från den som är billigast, det slutar ofta med mycket problem, obefintligt support och garantihantering.
Köp i första hand från någon detaljist som du tror på, sedan efter prislistan.

Arleklint skrev:
Var det du som tog upp det? Den blundande blixten?

Varför skulle jag ta upp det när jag själv inte haft problem?

För övrigt tog det över 3 månader för Nikon att svara på en fråga jag ställde vida deras supportweb när jag ville ha reda på en sak om D70:n som inte gick att utläsa ur datablad/broshyrer.

Det var Fredrik (trådstartaren) som skrev att han haft problem med att hand flickvän blundade när han tog blixtbilder med D5D på henne och frågade om detta var bättre/lika illa på D50, varpå jag upplyste om att jag läst om flera som haft det problemet med D70. Med tanke på deras likheter är det ju inte HELT osannolikt att detta även kan gälla D50.

Jodå! Men du hittar seriösa ställen som kan vara billigare, jag har sett ställen som onoff eller andra "jättar" som kunnat haft tillfälligt mycket bra priser och då är det ju ändå samma kamera med samma objektiv mm.

Det första som jag reagerade på D7D var att folk blinkade. Som de flesta vet så blir bilderna tråkiga med inbyggd blixt och därför så bör man köpa yttre sådan. Väljer man då en Metz 54mz4 så kan man undvika blinkningar och tråkigt ljus.

Jag köpte min D5D på OnOff faktiskt för dom hadde en kampanj med samma pris som dom stora nätbutikerna hadde och då kändes det bättre att "handla" den vanligt. Och jag hadde tur och fick tag på en kille som faktiskt var lite fotokunnig :) Han körde dock Canon :)
Men jag håller med om att dom oftast inte håller samma kompetens som när man tex går in på en riktig fotoaffär och pratar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar