Annons

D50 med för stort polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Jag har ett 58 mm oanvänt polfilter liggandes, och D50ns objektiv ligger då på 52 mm... Funkar det att köra med step-up-ringar för att få på filtret, eller "måste" jag köpa ett 52 mm-filter?

Tilläggsfråga: UV-filter, funkar t.ex. kaffebrus billigare filter på 89 kr okej? Mest som skydd för objektiven.
 
Det funkar att köra stepringar. Vad gäller UV-filter skulle jag nog hålla mig till kvalitetsgrejer med bra antireflexbehandling, speciellt om de skall sitta på hela tiden.
 
Till det objektivet skulle jag köpa ett motljusskydd istället för UV-filter. Frontlinsen är så plan att den är väldigt lätt att göra ren, och med motljusskydd är det stört omöjligt att skada linsen ändå. Dessutom slipper du ett extra glas och får bättre egenskaper i motljus (*doh*).
 
Tackar för detta!

Jag har även ett 55-200 objektiv. Har motljusskydd. Tarvas uv-filter?
 
Det var någon som gjorde liknelsen med försäkringar och det tyckte jag var rätt bra.

Tycker du det är värt att betala kostnaden för filtret i förhållande till vad objektivet kostar och vilket skydd filtret ger? Som extra försäkringspremie kommer försämringen av motljusegenskaperna. Många skulle svara ja, minst lika många nej. Själv sällar jag mig till nej-lägret och använder bara UV-filter när jag är i närheten av omkringyrande saltvatten, sand eller fylla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.