Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedlunda

Aktiv medlem
Är det någon som kan svara på om det skickas en förblixt när man kör programväljaren i läge M? Jag tycker mig kunna urskilja två blixtar i de andra programmen men bara en i läge M.

Det skulle i så fall vara ett alternativ om man vill använda externa blixtar med slavtändare (vilket jag skulle vilja) utan att de triggas med förblixten.

Finns det andra alternativ? Jag kan inte hitta att man kan stänga av blixtmätningen i något av programlägena.

/Patrik

Jag har en D70 och på den har jag kört med slavblixt genom att ställa om till manuell blixt inne i menyerna, man väljer från full-1/16 styrka, om jag inte minns fel..
hur det är om man kör kameran på läge M vet jag inte, har inte testat det, eller jo, är ju det jag kört i förresten.. :) det fungerar iaf utan problem att tända vanliga slavtändare med d70 & borde vara samma på d50. det svåra är att få till bilderna :)

Jag provade aldeles nyss.
Om man sätter om blixten till manuell (inte ttl)
(jag valde 1/8 effekt) så funkar slavblixten
både i M och P läget (de var de ena två jag testade)

Om man har blixten i TTL läge och kameran i M
så skickas fortfarande förblixtar så slaven
funkar inte (har redan kört när huvudblixten kommer). Kameran verkar göra så gått den kan
med den bländare du valt
Jag hade kanske en meter till motivet så
blixten borde greja allt upp till f16,
f2.8 såg bra ut f11 såg bra ut f32 blev för mörkt

Tack för synpunterna. Jag provade faktiskt också själv då jag någonstans på nätet hittade uppgiften att man kan ställa av TTL-mätnningen och jag fick samma resultat som dig Jaan. Det är väl ingen idé att använda P utan man får köra med M.

/Patrik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto