Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50: fokus och exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Upptäckte just att när jag har dedikerat tumknappen för fokuslås, kör med AF-C (eller AF-S) så vägrar kameran att knäppa när jag flyttar det som fokuserats på utanför fokusområdet! Mycket störande... Går det att komma runt detta?
Jag vill alltså kunna låsa både fokus och mätning med halvnedtryckt avtryckare och AF/AE-knappen. Vilken som gör vilket är skit samma...
Jobbigt att kameran ska bestämma om jag får fota usla bilder eller inte.
 
Efter lite fipplande har jag nu ställt in så att fokus låses med halvnedtryckning av avtryckaren, och mätningen låses med AE/AF-knappen.
Jag skulle dock vilja ha tvärtom, men det verkar inte gå...

Nåja, smällar man får ta för att man inte köpte D70 antar jag, hehe.
 
Jag vet ju inte vad det är för fel hos dig. Jag kan knäppa bilder under de förutsättningar som du ger i första inlägget.

Johannes
 
Ställ in AE-L/AF-L-knappen till AF-på.
Meny "pennan"->14->AF-PÅ.

Men det går ju inte ta kort utan att det är i focus sen.
 
Mixtrade med precis samma sak igår och kom fram till precis samma slutsats (läses besvikelse) som Martin. Inställnigen AF-C ihop med AF-PÅ gör att man inte kan ta bilder vars fokusområde inte är i fokus. Med andra ord bestämmer kameran att jag inte får ta bilder som inte är i fokus.

Johannes påstår dock annat så det skulle vara intressant, så väl för mig som för Ronnie och Martin, att veta hur Johannes löser detta problem.
 
Jag kanske missuppfattar vad ni menar? Med AF-C fokuserar kameran kontinuerligt när man komponerar om ifall man har fokuslås intryckt. Det är ju hela poängen med AF-C? Då är det bara att knäppa loss.

Om jag har AF-S inställt (och AF-PÅ) och trycker fokuslås så låser fokus. Sedan kan jag komponera om och knäppa även om hela bilden är helt ofokuserad.

Johannes
 
Johannes, håller med dig till fullo i din beskrivning men vad vi menar, eller i alla fall jag, är att om AF-C är inställt samtidigt som AF-PÅ är valt så går det ej att komponera om bilden så att fokus lämnar fokusområdet. För att kunna ta en bild i detta läge (AF-C + AF-PÅ) måste fokus ligga i valt fokusområde.
 
Andy-Pandy skrev:
Johannes, håller med dig till fullo i din beskrivning men vad vi menar, eller i alla fall jag, är att om AF-C är inställt samtidigt som AF-PÅ är valt så går det ej att komponera om bilden så att fokus lämnar fokusområdet. För att kunna ta en bild i detta läge (AF-C + AF-PÅ) måste fokus ligga i valt fokusområde.
Precis, och hela idén med detta förfarande hade varit att man kan ha kontinuerlig fokusmätning på hela tiden, och istället helt enkelt släppa AF-L/AE-L-knappen om man vill att kameran ska sluta leta fokus, för att sen flytta sökaren till det objekt man vill fota. Det hade gjort att man slapp mecka mellan AF-C och AF-S helt!

Nå, det kan man väl leva med, men jag har också märkt att kameran vägrar knäppa bilder med "för långa" slutartider, men bara ibland! Mycket märkligt och rätt störande.

Sen förstår jag inte varför det ibland bara står "hi" eller "lo" istället för den specifika exponeringstiden (i läge A)??? Jag vill ju gärna SE vilken tid det är! Hur ska kameran kunna avgöra om jag använder stativ eller inte?
Det här går säkert att komma förbi dock. Måste lusläsa manualen tror jag...
Verkar ju idiotiskt om kameran hindrar en från att ta oskarpa bilder! Funkar det inte så är det nästan retur och uppgradering till D70s som gäller...
 
MrCrowly skrev:
Ställ in AE-L/AF-L-knappen till AF-på.
Meny "pennan"->14->AF-PÅ.

Men det går ju inte ta kort utan att det är i focus sen.
Nu har jag testat, och det funkar mycket riktigt. Dock låser INTE halvnedtryckt atryckare mätningen, vilket vad det jag ville åt i denna kombination.

Edit: Jo, nu jäklar! Om man ställer AE-lås till "ON", så blir det precis som jag ville:-D
Nu låser avtryckaren mätningen vid halvnedtryck, samtidigt som jag kan har AF-C på hela tiden, och låsa fokus eller ha den kontinuerlig genom att trycka in och släppa AF-L/AE-L, eller hålla denna intryckt hela tiden.

Edit2: Neeeej, kameran vägrar ta en bild i detta läge!!! Jävla bajs:-(
 
Senast ändrad:
Det närmaste jag kan komma är att ställa autofokusen på AF-S, och sen dedikera AF/AE-knappen till AE, samt ha låset "off".
Man kan alltså inte ha kontinuerlig AF utan att kameran vägrar ta bilder när det inte är fokus.
Då låser AE/AF-knappen mätningen, och fokus låses vid halvnedtryck. Tvärt om mot vad jag ville, men det funkar.

Det måste vara här boven finns, då AF-C antagligen är utformad så att det ALLTID ska vara fokus, och det kan man ju på sätt och vis förstå, eftersom det är just det som är meningen med den funktionen.

Det man kan göra är ju att ha autofokusen markerad i menyerna så ofta man kan, så det går fort att ändra detta. Det är ju inte så mkt annat man behöver gräva i menyerna för att fixa medan man är ute på session liksom.

Det suraste är ju att man inte KAN ta bilder helt utan fokus utan att först fokusera på nåt helt åt helvete. Har man inte mätt fokus så går det helt enkelt inte att ta en bild alltså, såvida man inte ställer om till manuell fokus på objektivet. Det går ju det med.
 
Verkar ju idiotiskt om kameran hindrar en från att ta oskarpa bilder! Funkar det inte så är det nästan retur och uppgradering till D70s som gäller... [/B]

D50 och D70 är vad jag vet identiska vad gäller de här funktionerna. Är D70s annorlunda?

Johannes
 
Makten skrev:
Precis, och hela idén med detta förfarande hade varit att man kan ha kontinuerlig fokusmätning på hela tiden, och istället helt enkelt släppa AF-L/AE-L-knappen om man vill att kameran ska sluta leta fokus, för att sen flytta sökaren till det objekt man vill fota. Det hade gjort att man slapp mecka mellan AF-C och AF-S helt!

Det är väl det som är tanken med AF-A. Problemet är att det är ett automatiskt läge så man vet inte riktigt vad kameran får för sig att göra.

Johannes
 
haqv skrev:
Jag använder inställningarna som Makten beskriver på min D70 och det funkar fint.
Då måste du ha nån prototyp eller nåt, för nu har jag till och med läst i förra numret av "Allt om digitalfoto" att det inte går. De var också irriterade över detta, så jag utgår från att det inte är likadant hos D70. Det vore vansinne med tanke på att den kameran är näst intill en proffskamera, om än billig.

Jag har upptäckt att kameran vägrar ta bilder ALLS i ALLA lägen om den inte hittat fokus nånstans efter att man försökt låsa fokus (om man väljer att göra det med halvnedtryck eller AF-L/AE-L spelar ingen roll).
Enda sättet att komma förbi detta är att snabbt som ögat slå till M från AF på objektivet. Då är det bara att trycka av, oavsett program eller AF-läge nån annanstans.
Det går också genom att slå om på kamerahuset, men då kan man ju inte fokusera manuellt, vilket man kanske vill då förstås.

Slutsatsen är att det helt enkelt inte går att använda AF-C till annat än just kontinuerlig fokus. Men med tanke på att problemet med att flytta motivet ur fokus går att komma förbi så anser jag att det går att leva med denna dumhet. Det är trots allt en "nybörjarkamera".

AF-A är inte ett alternativ tycker jag förresten. Man har ju ingen aning om hur kameran kommer att bete sig, så då är det bättre med de förutsägbara AF-C eller AF-S.
 
Ok, vet inte om jag fattar allt vad ni pratat om men blev nyfiken och testade på min D70s.. Detta är vad jag gör:

# Slår på AF-C
# AE-L / AF-L = AF
(dvs nu har jag kontinuerlig autofocus så länge AE-L / AF-L knappen hålls inne)
# AE-lås = ON
(dvs nu låser den exponering när jag trycker ner avtryckaren halvvägs)

Om jag då fokuserar på något på ca 3 meter och sedan släpper upp AE-L / AF-L knappen och sen pekar kameran mot något på 1 meter och där mäter exponeringen med avtryckaren så får jag en oskarp bild korrekt exponerad - visst var det så du ville ha det?

Är detta en vanlig inställning, vid t ex sportfoto eller? Känns lite ovant men samtidigt otroligt kraftfull?!?! Berätta gärna för en oinvigd!
 
Ja, det är bra vid t.ex. naturfotografering när man snabbt vill kunna växla mellan ett stillastående motiv med möjlighet att komponera om och ett röligt. En inställning på kameran vad det gäller fokusering och exponering för alla typer av motiv.
 
Smidigheten ligger i att man kan växla mella AF-S och AF-C utan att behöva ge sig in i menyn. Dvs. AF-C uppnås genom att hålla inne AE-L/AF-L och så fort du släpper den uppnås funktionen AF-S.

Tillvägagångssättet som du, Jonas, beskriver nedan funkar dock inte på D50 då kameran vägrar ta foto vars fokus inte ligger inom fokusområdet. (I alla fall får inte jag det att funka på min D50.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.