Annons

D50 "depth-of-field" knapp

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Jag har nu läst i några testar att Nikon D50 presterar riktigt bra, även om man jämför med storebroderna D70s. Dock är det två saker som jag reagerat på och som jag skulle vilja ha kommentarer kring:

- Det finns ingen "depth-of-field" knapp. Innebär detta att man inte kan få en "simulerad" bild i sökaren av hur skärpedjupet kommer att te sig?

Känns om denna funktionen rätt viktig om man tar macro foton eller porträtt eller har jag helt fel ??

- Ingen bakgrundsbelyst LCD. Ges denna informationen på fler ställen, såsom i sökaren. Säkert en fånig fråga, eftersom den säkerligen gör det - men jag vill vara hundra.

Tacksam för svar
 
Det blir ofta rätt mörkt i sökaren med "depth of field" aktiverad så det kan vara svårt att se skärpedjupet iaf, och då kör jag ändå Pentax som har bland de bättre sökarna.
 
Jag har nu bränt av ett par hundra bilder med min nya D50, och har inte saknat DOF-knappen nämnvärt. Hade det på min F80, och då använde jag den iofs flitigt, och trodde att jag skulle sakna den.

Dock inte, alltså.

Oftast kan man ju ta ett testskott och se hur det ter sig och sen ändra bländaren/skärpeinställningen om man så vill.
 
wennerstrom skrev:
Jag har nu bränt av ett par hundra bilder med min nya D50, och har inte saknat DOF-knappen nämnvärt. Hade det på min F80, och då använde jag den iofs flitigt, och trodde att jag skulle sakna den.

Dock inte, alltså.

Oftast kan man ju ta ett testskott och se hur det ter sig och sen ändra bländaren/skärpeinställningen om man så vill.


tack vill gärna ha mer svar vad ni övriga tycker
 
Jag har nedbländningsknapp på mina analoga kameror
det visar sig att jag aldrig använder den funktionen. Det är för svårt att verkligen se något i sökaren, typiskt är ju att man vill ha tillräckligt skärpedjup så man bländar ned men då blir bilden väldigt raskt väldigt mörk.

Därför la jag ingen vikt vid detta då jag
stod och velade mellan d50 och d70

Infon man inte ser på den obelysta displayen finns också (lite bökigare på skärmen) samt några av värdena syns i sökaren. Jag vet inte om jag kommer att uppleva det som ett problem den dag jag befinner mig i kolmörker !!
 
Att displayen inte har nån belysning upplever jag som mer bekymmersamt faktiskt. Glömde kommentera det tidigare. Inget som inte en liten ficklampa fixar iofs :)
 
Jag saknar inte heller skärpedjupsknappen. Som andra redan skrivt så är det väldigt svårt att i sökaren få en riktig uppfattning om detta, särskilt med små bändaröppningar då sökaren blir för mörk.

//Patrik
 
Skulle aldrig köpa en kamera utan nedbländningsknapp, den är ju nästan den viktigaste "finessen" för att erhålla bilden precis som jag vill ha den.
Dessutom är den ganska viktig för att erhålla maximalt skärpedjup ( finns ett fint ord för detta som tyvärr flugit sin kos)

Tyvärr ser man dagligen bildexempel som kunde varit riktigt fina bilder men som faller på fel lagd skärpepunkt.
Mvh/Gunte..
 
Denna funktion, iaf på min D70, är tämligen värdelös. Med den mattskiva som sitter i, och antagligen i kombination med den genomskinliga LCD-panel som sitter ovanför mattskivan, så fås en helt konstig oskärpa när man tittar i sökaren.

Det enklaste settet att se vad jag menar är att fokusera på närgränsen och rikta kameran mot någon punktljuskälla. Titta sedan genom sökaren samtidigt som du öppnar batteriluckan och drar ut batteriet.
Sökarbilden kommer nu bli mörkare och suddigare, MEN ljuskällorna ser nu mycket mer ut som de hade gjort på en riktig bild - inte som de gör i vanliga fall i sökaren, dvs små, fyrkaniga, pixliga.

Därför ser jag funktionen med att kunna blända ner för att se skärpedjupet i sökaren som värdelös på D70n eftersom det man ser inte motsvarar det man får iaf.


Dock så hade jag aldrig kunnat vara utan depth-of-field-knappen på min D70. Jag använder den i princip hela tiden för att få bort menyer och bildvisning istället för att halvtrycka på avtryckaren. Ett halvtryck på avtryckaren startar nämnligen bildstabiliseringen ifall objektivet är utrustat med en sådan och det drar ström, låter och är onödigt.
När jag menar trycker på dof-knappen istället så är det inget fullt tryck, utan det räcker med att nudda till den för att menyerna ska försvinna (det ska alltså inte låta någonting från kameran)


Jag ska försöka fixa ett par bilder vad jag menar med skillnaden på oskärpan i sökaren.
 
Enligt beskrivningen ovan. Fotad genom sökaren.
Till vänster med batteri (man kan se fokuspunkterna och stödlinjerna). Till höger utan batteri - utan att flytta kameran dvs samma ljuspluttar.
 

Bilagor

  • sokare.jpg
    sokare.jpg
    57.8 KB · Visningar: 670
Denna bild är tagen med D70n från i princip samma avstånd. Samma ljusrad, samma delförstoring av bilden som delförstoring av sökaren i bilderna ovan.

Bländare 1.8 Nikon AF 85/1.8
 

Bilagor

  • sokare2.jpg
    sokare2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 659
Uten batteri fungerer ikke mattskiven, dvs. det kan ikke stilles fokus via den, og den kan heller ikke lage et skarpt bilde. Derfor blir ethvert lyspunkt diffusert og "testen" din er helt uten verdi.
 
nfoto skrev:
Uten batteri fungerer ikke mattskiven, dvs. det kan ikke stilles fokus via den, og den kan heller ikke lage et skarpt bilde. Derfor blir ethvert lyspunkt diffusert og "testen" din er helt uten verdi.

Jag tror du missuppfattade lite. Detta är absolut inget test och jag påstår inte heller att bilden blir korrekt utan batteri. Jag ville bara belysa faktumet att bildresultatet inte överrensstämmer det du ser i sökaren.

Jag har läst någonstans att sökaren i D70n's inte klarar dra nytta av objektiv ljusstarkare än 2.8, och därför om jag hade tagit en bild med kameran på bländare 2.8 istället för 1.8 så hade kanske sökarbilden mer motsvarat bilden från kameran?
 
Jeg misforstår ingenting. Din "test" er lik det å se på et bilde gjennom et lag diffuserende kalkérpapir. Det har ingen relevans i forhold til hva det optiske systemet faktisk registrerer på brikken, siden enhver lyskilde blir kraftig diffusert. Derav min korreks.

Hovedpoenget med nedblendingsknappen ("DOF") er ikke dybdeskarpheten i og for seg, siden søkerne på et 35 mm kamera eller deres DSLR derivater er for liten til at du kan se faktisk DOF, med mindre du bruker en sterk søkerlupe. Nikon hadde en 6X søkerlupe til F/F2, F3, F4 og F5 og med denne kunne man nøyaktig observere endringer i dybdeskarphet. Poenget er heller at du kan, som ved næropptak, se om gjenstander i bakgrunnen som ved full åpning ser helt uskarpe ut, kommer til å bli sjenerende synlig. F.eks. er grasstrå "beryktet" for å lage forstyrrende lyse striper i bakgrunnen, og slikt ser man lett ved å bruke nedblendingsknappen.

D50 er forøvrig det dårligste Nikon DSLR jeg noen gang har anvendt, så dårlig at jeg ikke kommer til å lage en review på den fordi jeg ikke klarer å forholde meg nøytral nok til selve produktet :(
 
nfoto skrev:
Poenget er heller at du kan, som ved næropptak, se om gjenstander i bakgrunnen som ved full åpning ser helt uskarpe ut, kommer til å bli sjenerende synlig. F.eks. er grasstrå "beryktet" for å lage forstyrrende lyse striper i bakgrunnen, og slikt ser man lett ved å bruke nedblendingsknappen.

D50 er forøvrig det dårligste Nikon DSLR jeg noen gang har anvendt, så dårlig at jeg ikke kommer til å lage en review på den fordi jeg ikke klarer å forholde meg nøytral nok til selve produktet :(

Helt klart en viktig poäng i att man ser hur oskärpan ser ut med nedbländningsfunktionen.
 
Niklas,

för att besvara på dina frågor (denna diskussion tog en annan vändning som vanligt..)

-DOF knappen tappar nästan sin poäng med digitalfoto. Ta en bild -> kolla i displayen -> inte bra? -> ta en ny bild... Jag har då aldrig haft något behov av detta..

-Avsaknad av bakgrundsbelysning för display

Yup. Det här är kanske D50:s sämsta sida och det är många gånger man stått o svurit för sig själv i mörkret pga detta. Men - have no fear - alla inställningar går att se med ett tryck på 'menu' knappen. Inte svårare än så, tar bara några sekunder extra.

That's it. Och, måste jag säga i motsats till Björn R, tycker jag faktiskt D50:n är en av de smidigaste och mest användbara DSLR kameror överhuvudtaget (inte bara av nikon modellerna).

Dess litenhet och enkelhet gör att det inte finns några ursäkter att inte ta med sig den när man går ut.
Den har heller inte 100 knappar intryckta på en
allt för liten yta (läs: canon 350d) vilka man
utan större otur kan komma åt och förstöra viktiga fotograferingstillfällen på.

Hoppas du känner dig hjälpt av dessa tips
 
Spinner gärna vidare på denna tråd om det är OK.
Har länge velat mellan D50 och D70s.
Får nästan ångest av alla tester och kommentarer.
Vill inte upptäcka att jag valde fel efter några veckor.

Hade jag inte behövt bry mig om pengarna hade jag genast köpt D70s med Sigma 18-50/2,8 EX DC.

...men nu har jag ju inte obegränsat med pengar.

Alltså står jag mellan D70s med 24-85 (kit) eller D50 med Sigman.
Så vad är egentligen skillnaden mellan D50 och D70s?

D70s har alltså:

Skärpedjupsknapp
Har plåtat helt manuellt och halvmanuellt sedan 12års ålder och tror jag har ett ungefär på känn. Om inte annat har jag lärt mig här att funktionen är mörk och mest duger till att döda menyer.

Belyst LCD
OK, för att spara ett par tusen till det bättre objektivet kan jag kanske ta med en liten ficklampa dom två gånger om året det eventuellt kan behövas.

Display-skydd
Ett "riktigt" display-skydd finns nu att köpa för rimliga pengar.

D50 saknar ovantående men är lättare.

Som ni redan förstår lutar jag kraftigt åt D50 med Sigma 18-50.

Motivation:
Enligt alla testar och kommentarer på användarforum:
Mycket liten skillnad mellan kamerorna.
Sigman ger betydligt bättre bildkvalitet i alla avseenden.
Priset blir bara något högre.
Vem vill inte ha 2,8 när det behövs?

Tacksam för kommentarer då lutningen snart gör att jag faller :eek:)
 
Christer, belyst topp display behövs väldigt många fler gånger än 2 per år, så det är ingen liten minuspoäng.
Detta eftersom vissa inställningar (ISO, vitbalans, bildkvalitet och självutlösare) bara visas på denna display.
Det mest irriterande i mörkret är ändå om man får för sig att självutlösarknappen blivit intryckt - detta visas enbart i toppdisplayen och det är 3-4 olika lägen som den kan ställas in på... extremt irriterande!

Ang. displayskydd har jag köpt utmärkta sådana som man klistrar fast från Tyskland. Enligt spec. ska det vara 3M laminat. Ganska tunt men skyddar mkt bra och ökar bara reflexerna något. Det lämnar inga märken efter sig heller.

När jag köpte min kamera resonerade jag på samma sätt, dvs. att spara pengarna till optiken.
Jag har haft den i c.4 månader nu och inte ångrat något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.