Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 "depth-of-field" knapp

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man saknar belysning på toppdisplayen beror förstås på hur man fotograferar. Själv har jag ännu aldrig saknat det eftersom jag väldigt sällan tar den typen av bilder där det är som mest relevant (i kolmörker med stativ).

Det finns ytterligare en skillnad som kan vara relevant: pop-up-blixten på D50 kan inte som D70s trådlöst styra externa blixtar (SB600 och SB800).

Displayskydd: helt ointressant enligt min mening. Visst, efter några års användning blir det kanske lite smårepor på displayen som man kan se om man tittar riktigt noga. Jag bryr mig ärligt talat inte. En digitalkamera är en slit-och-slängprodukt och efter 3-4 år har den knappast något andrahandsvärde oavsett vilket skick den är i. Om man däremot tänkt sälja den efter 1 år kanske det är motiverat med skydd för att få ett bättre andrahandsvärde. Sedan kanske det handlar lite om vad man är för person och hur man generellt tar hand om sina tekniska prylar. Om man t ex tittar på alla mobiltelefoner jag har haft under årens lopp har jag aldrig haft något displayskydd på dem och har dem alltid i fickan. De får ta betydligt mycket mer stryk än min kamera och jag har aldrig haft något problem med skadade dislayer.

Johannes

MNA skrev:

Detta eftersom vissa inställningar (ISO, vitbalans, bildkvalitet och självutlösare) bara visas på denna display.

ISO, vitbalans och bildkvalitet visas i menyerna. Som tur är på samma ställe så det behövs bara ett knapptryck för att se dem.

MNA skrev:

Det mest irriterande i mörkret är ändå om man får för sig att självutlösarknappen blivit intryckt - detta visas enbart i toppdisplayen och det är 3-4 olika lägen som den kan ställas in på... extremt irriterande!

Genom att stänga av och på kameran återställs självutlösaren. Man kan lära sig hur många tryck på självutlösarknappen som behövs för en viss inställning så att man kan göra det i mörker. Jag vet, ingen optimal lösning och jag hade också föredragit belysning, men det är ingen "deal breaker".

Johannes

MNA skrev:
Christer, belyst topp display behövs väldigt många fler gånger än 2 per år, så det är ingen liten minuspoäng.
Håller med. Man ser ju det mesta i sökaren, men jobbar man när det är riktigt mörkt och har kameran på stativ är det yxigt. Men D70:n är ju inte heller perfekt att jobba med när det är väldigt mörkt, hur ser man vad programvalsratten står på tex.

Men man kan ju lösa problemet hyfsat, och billigt; jag har en sån liten röd LED-lampa hängandes tillsammans med fjärrkontrollen runt halsen, så kan man kolla utan att sabba mörkerseendet för mycket.

"Det finns ytterligare en skillnad som kan vara relevant: pop-up-blixten på D50 kan inte som D70s trådlöst styra externa blixtar (SB600 och SB800)"

Hmm, det visste jag inte. Tack.
Kan ju vara mycket bra om man vill sätta upp en mini-studio t.ex.

clindh skrev:
Men man kan ju lösa problemet hyfsat, och billigt; jag har en sån liten röd LED-lampa hängandes tillsammans med fjärrkontrollen runt halsen, så kan man kolla utan att sabba mörkerseendet för mycket.
Kanon, en sån (röd LED-lampa alltså) behöver ju jag som ofta är ute i skymning och mörker - vad och var köpte du?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar