Annons

D50 D70s skillnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Sitter och skannar diabilder. Urk, pust stånk! Tråkigt!

Därför funderar jag på att skaffa en digitalkamera. Nikon blir det eftersom jag redan har en del objektiv, mest AF utan D.

Vad är det för skilnader på D50 och D70s egentligen? Vad jag sett är det detta:

D50
Slutartiden 1/4000
2.5 bilder/s
SD-minne

D70s
NEF format
3 bilder/sek
slutartid 1/8000
Trådlös blixt
CF-minne

(Programm mm är jag helt ointressrad av, jag kan fota.) Finns det andra skilnader? Blixtutlysning. Kompatibilitet med gamla objektiv. AF hastighet. Ergonomi. Batterialternativ. Och vad är för/nackdelarna med SD och CF minne?


För mig verkar D50 vara en klart mer prisvärd kamera eftersom D70 inte verkar ha några finesser jag efterfrågar.

En sista fråga, både 18-55 och 18-70 objektiven har ju fått lite halvjummen kritik. Ska man köpa ett iallfall? Det kortaste AF-objektivet jag har nu är 28-105 och det är lite väl långt. Finns det något annat kort objektiv som är hyffsat prisvärt?
 
Björn Sjögren skrev:
Sitter och skannar diabilder. Urk, pust stånk! Tråkigt!

Därför funderar jag på att skaffa en digitalkamera. Nikon blir det eftersom jag redan har en del objektiv, mest AF utan D.

Vad är det för skilnader på D50 och D70s egentligen? Vad jag sett är det detta:

D50
Slutartiden 1/4000
2.5 bilder/s
SD-minne

D70s
NEF format
3 bilder/sek
slutartid 1/8000
Trådlös blixt
CF-minne

(Programm mm är jag helt ointressrad av, jag kan fota.) Finns det andra skilnader? Blixtutlysning. Kompatibilitet med gamla objektiv. AF hastighet. Ergonomi. Batterialternativ. Och vad är för/nackdelarna med SD och CF minne?


För mig verkar D50 vara en klart mer prisvärd kamera eftersom D70 inte verkar ha några finesser jag efterfrågar.

En sista fråga, både 18-55 och 18-70 objektiven har ju fått lite halvjummen kritik. Ska man köpa ett iallfall? Det kortaste AF-objektivet jag har nu är 28-105 och det är lite väl långt. Finns det något annat kort objektiv som är hyffsat prisvärt?

D50 kan väl också ta NEF? Annars så är det 2 inmatningshjul på D70s samt nedbländningsknapp. 18-70 är ett kanonobjektiv (det bästa kitobjektivet av dem alla?) och det har väl inte fått nån ljummen kritik? D50'n är mindre men kändes rätt okej i handen tyckte jag iaf.
 
Björn Sjögren skrev:
Sitter och skannar diabilder. Urk, pust stånk! Tråkigt!

Därför funderar jag på att skaffa en digitalkamera. Nikon blir det eftersom jag redan har en del objektiv, mest AF utan D.

Vad är det för skilnader på D50 och D70s egentligen? Vad jag sett är det detta:

D50
Slutartiden 1/4000
2.5 bilder/s
SD-minne

D70s
NEF format
3 bilder/sek
slutartid 1/8000
Trådlös blixt
CF-minne

(Programm mm är jag helt ointressrad av, jag kan fota.) Finns det andra skilnader? Blixtutlysning. Kompatibilitet med gamla objektiv. AF hastighet. Ergonomi. Batterialternativ. Och vad är för/nackdelarna med SD och CF minne?


För mig verkar D50 vara en klart mer prisvärd kamera eftersom D70 inte verkar ha några finesser jag efterfrågar.

En sista fråga, både 18-55 och 18-70 objektiven har ju fått lite halvjummen kritik. Ska man köpa ett iallfall? Det kortaste AF-objektivet jag har nu är 28-105 och det är lite väl långt. Finns det något annat kort objektiv som är hyffsat prisvärt?

Ett par saker bara om du är van vid att fota med film: sökarna på D70 och D50 är inte i samma klass som på Nikons analoga kameror. Och 18-70 kommer att fungera som ditt gamla 28-105 vad gäller brännvidden, i och med att digitalsensorn är mindre än en vanlig filmruta, så vill du ha mer vidvinkel så måste du titta på andra objektiv.

Vill du komplettera filmkameran skulle jag rekommendera D50, vill du ha en mer "smärtfri" övergång ;-) skulle du kanske vänta in nya D200. En prisfråga givetvis. Kom ihåg att räkna in kostnaderna för dator, program och backup i priset för kameran.
 
Som tillägg till de övriga inläggen så saknar D50 även bakgrundsbelyst kontrollpanel (den lilla displayern ovanpå kameran).

Är själv ägare av en D50 men stod i samma tankar som du gör angående D50 vs. D70s. Varför mitt val förr på D50 och inte D70s var följande:

- Den prismässiga skillnaden mellan de båda kamrorna tyckte jag inte var befogad då D70s, enligt min mening, inte var så pass mycket bättre rent kvalitetsmässigt eller funktionsmässigt. Som du själv nämner så kändes D50 helt enkelt som mer prisvärd kamera.

- D50 använder sig av SD-kort vilket var mig till fördel då jag använder SD-kort i så väl kamera som handdator sen innan.

Den uppfattningen som jag har fått ang. kit-objektiven är att 18-70 är bättre än 18-55. Nu finns dock inte 18-70 som kit-objektiv till D50 utan då får man köpa kamera och objektiv för sig. Själv köpte jag D50 med dess 15-88, mest bara för att ha något att börja med (min första DSLR). Väldigt strax efter komplettera jag dock med 50/1,8 pga ljusstyrkan (det är mörkt och vinter så det behövs).

Som sagt mitt råd är att köpa D50 då jag inte tycker att priskillnaden på D70s är befogad.

Lycka till med köpet!
 
Björn Sjögren skrev:
Vad är det för skilnader på D50 och D70s egentligen? [...] Finns det andra skilnader? [...] För mig verkar D50 vara en klart mer prisvärd kamera eftersom D70 inte verkar ha några finesser jag efterfrågar.
Här kan du själv avgöra vilken kamera är mer prisvärt.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/

Björn Sjögren skrev:
Och vad är för/nackdelarna med SD och CF minne?
SD är mer utbrett på kompaktkameror. CF på DSLR. I princip är det så att om du har flera apparater som du använder (kommer att använda) SD/CF-kortet köp ett kort därefter. Om du kommer att ha ett dedikerat kort för din kamera, spelar det ingen roll, då den dagen du uppgraderar dig till en bättre DSLR kommer det att finnas större, snabbare och biligare kort.

Björn Sjögren skrev:
En sista fråga, både 18-55 och 18-70 objektiven har ju fått lite halvjummen kritik. Ska man köpa ett iallfall? [...] Finns det något annat kort objektiv som är hyffsat prisvärt?
Här fick du det nog bakom foten. 18-70 är ett mycket hyllat objektiv som säljs i kit enbart med D70 (och kommande D200 tror jag). Det kan vara en anledning nog för att satsa på D70. Du hittar nog inte ett mer prisvärt objektiv.
 
Tack!

Bra svar! Tackar! D200 är lite väl dyr för mig, annars hade jag funderat på den också. Dator och hårddiskar har jag, både på jobbet och hemma, så det behöver jag inte köpa.

Ang. objektiv så känns det som att det är 18-70 jag vill ha, jag är gansk nöjd med min 28-105, inget superobjektiv men helt OK och smidigt att bara ha med en glugg. Håller 18-70 den klassen så blir jag nöjd. (Jag har AF80-200/2.8, AF50/1.8, AI24/2.8 och AF300/4.0, dessa är helt klart mycket bättre, men jobbiga att ha med.)

Trist att man inte kan köpa D50 i kit med 18-70. Köper man dom löst så blir det bara ca 500:- billigare än ett kit D70s med 18-70. Någon som sett ett D50 + 18-70 paket?
 
Om man redan har en anständig normalzoom till sin analoga (typ 28-105) tycker jag d50 med kitzoom är mer prisvärd än d70. Med APS-c sensorn slipper du de normalt sätt sämre ytterkanterna på ditt 28-105 och det blir förmodligen lika bra som d70 kitzoomen ?
(kanske någon som har testat kan säga något om det?)

Om man inte har några objektiv sen tidigare så
är det mer tveksamt.

Jag köpte själv d50 och använder nu den oftast med
mitt analoga normalzoom (28-75). Ibland är det nödvändigt att ha motsvarande 28 digitalt och då
får det duga med kitzoomen (som jag tror är mindre dålig i den "korta" ändan.

Du betalar inte mer än kanske 900 för den
(alltså priset utan/med glugg)
För det priset är den fruktansvärt prisvärd!

---

Om du vet att du tar flest bilder i korta delen av ditt 28-105 så kanske ett d70s kit ändå är bäst
annars, spar pengarna och köp en beg 35/2 i stället det tänker jag göra! (den funkar ju på analoga hus också)
 
jaanK skrev:
Om man redan har en anständig normalzoom till sin analoga (typ 28-105) tycker jag d50 med kitzoom är mer prisvärd än d70. Med APS-c sensorn slipper du de normalt sätt sämre ytterkanterna på ditt 28-105 och det blir förmodligen lika bra som d70 kitzoomen ?

Kvaliteten är säkert jämförbar, men effekten blir ju att du inte längre får bildvinkeln hos ditt 28-105. Nikon har skapat 18-70DX för att motsvara 28-105 om man byter från en småbildskamera. Behöver man inte vidvinkeln är det säkert en bra idé att använda sitt gamla objektiv, precis som du är inne på senare i ditt resonemang.

Är man nöjd med omfånget 28-105 på småbild så är det 18-70 som är den direkta motsvarigheten för D50 och D70/s.
 
Re: Tack!

Björn Sjögren skrev:
Trist att man inte kan köpa D50 i kit med 18-70. Köper man dom löst så blir det bara ca 500:- billigare än ett kit D70s med 18-70. Någon som sett ett D50 + 18-70 paket?

Det säljs sådana paket i England, kolla på engelska Pricerunner. Vet inte om det finns i Sverige.

Angående skillnaderna mellan D50 och D70s: Den viktigaste skillnaden tycker jag är att D50 inte kan styra externa blixtar trådlöst. Om man tror att man någon gång kommer vilja göra det bör man definitivt tänka sig för innan man köper D50.

Övriga skillnader är sådant som för mig som amatör spelar väldigt liten roll.

Johannes
 
l-malmqvist skrev:
Är man nöjd med omfånget 28-105 på småbild så är det 18-70 som är den direkta motsvarigheten för D50 och D70/s.

Ja, jag är väldigt nöjd med det omfånget. Speciellt vidvinkeln vill jag ha, så att köra med 28-105 kommer jag nog inte att göra så mycket. Jag helst ha en 18-70. Är 18-55:an sämre optiskt?

Kollade upp paketen i England. Det billigaste stället skickar inte till Sverige, så £630=8800SEK (plus frakt) är vad man får betala för D50+18-70. Hmm, 1200:- gör det värt att fundera på D50 istället för D70. Ja ja, tål att funderas på.
 
Björn Sjögren skrev:
Ja, jag är väldigt nöjd med det omfånget. Speciellt vidvinkeln vill jag ha, så att köra med 28-105 kommer jag nog inte att göra så mycket. Jag helst ha en 18-70. Är 18-55:an sämre optiskt?

Kollade upp paketen i England. Det billigaste stället skickar inte till Sverige, så £630=8800SEK (plus frakt) är vad man får betala för D50+18-70. Hmm, 1200:- gör det värt att fundera på D50 istället för D70. Ja ja, tål att funderas på.

Vad gäller garantiärenden och sånt så skulle jag nog köpa kamerahuset (D50) från någon välkänd svensk firma. Priset på huset verkar då ligga mellan 5800 och 6000 kr.

Sedan skulle jag annonsera efter en begagnad 18-70, jag hittade en i fint skick för 2000 kr. Kanske är svårare att hitta nu, jag vet inte.

Då har du ett kanonkit för cirka 8000 kr, men ngt. osäkrare än nyköp vad gäller objektivet (garanti, skick osv.) Minneskort tillkommer förstås.
 
D50 eller D70

har också konstaterat att bl.a. skärpedjupskontroll samt bakgrundsbelysning i LCD saknas på D50

Själv har jag siktat in mig på D50 och efter mycket funderande accepterat 18-55 objektivet.

Känns som en perfekt instegsmodell för mig som nybörjare samt i rätt prisklass.

Frågan är om man kommer att sakna skärpeljupskontroll och bakrundsbelysning i LCD om man väljer D50?

I så fall är det kanske lika bra att börja fundera på D70s med 18-70 på en gång. Finns förmodligen mer att växa i samt att objektivet verkar vara en eller några klasser vassare än 18-55 objektivet i D50 kitet.

Vet inte riktigt, men jag kanske ställer för stora krav på funktionalitet för att vara nybörjare. Dock så vill jag ju inte känna att jag köpt fel hus om ett par månader (i värsta fall veckor).

/Jonas
 
Skärpedjupskontroll

Tack för tipset om diskussionen för skärpedjupskontroll http://www.fotosidan.se/forum/showt...mp;pagenumber=1.
Efter att ha checkat den diskussionen så har jag kommit fram till att jag nog inte behöver funktionen ännu.
Dels rent funktionellt och dessutom för att det verkar som om funktionen inte funkar helt perfekt pga dåliga eller små sökare.

Ang.belysningen så kommer jag nog att klara mig utan den.
 
Björn Sjögren skrev:
En sista fråga, både 18-55 och 18-70 objektiven har ju fått lite halvjummen kritik.

Vad har du läst den så kallade halvjumma kritiken av 18-70 ?
Jag har bara läst toppen tester på den gluggen, aldrig sett någon seriös test som gett den dålig kritik, tvärt om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.