Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5 vs. 350D vs. E300

Produkter
(logga in för att koppla)

Ultura

Aktiv medlem
Hej!

Som topic lyder, jag är intresserad av denna prisklass och skulle vilja veta hur dom mäter sig mot varandra, synd att inte KM D5D har kommit ut för den hade varit intressant att veta mer av.

Svar som har med egna erfarenheter att göra är ett stort plus!

//Viktor

Oj då.. låter mkt prisvärt, frågan är hur bildkvaliten står sig mot 350D .. Olympus är ju bra så de borde ju inte va sämre.

Enda tråkiga med olympusen är ju att det inte finns så jätte många olika objektiv att välja mellan, men dom som jag behöver finns ju.

(EDIT: menar ju såklart D50 i topic)

Den stora skillnaden i bildkvalitet mellan E-300 och 350D är att E-300 brusar betydligt mer.
Det märkt tydligt på högre ISO-tal.

Huvudanledningen till att E-300 ger så mycket mer brus är för att sensorn är mycket mindre, vilket oxå påverkar möjligheten att få kort skärpedjup och det dynamiska omfånget.

Ok, jag trodde de skulle va bättre med liten sensor då pixlarna har mindre yta att trängas på (eller hur man ska uttrycka det, hoppas nån förstår :)).

Väntar ivrigt på D5D, det man läst om den så verkar det lovande, ska ta mig en riktig klämdag på Scandinavian photo nån dag iaf.

Fortsätt att svara iaf :)

Mvh

Lycka till med ditt val- berätta gärna dina kriterier.

Det kommer hela tiden bra kamerahus:
E-300, 350D, *ist, D50, D5D,...

De flesta jag känner har valt system baserat på sitt analoga inventarium, inklusive undertecknad. Därför är nedanstående kommentarer utgående från mina E-300 erfarenheter.

Vad du än väljer är risken stor att att man drabbas av "lenslust".
Du behöver även ett antal andra tillbehör, så det blir förmodligen en prislapp, där kamerahuset står för mindre än 25%-33% av totalkostnaden. Här är ett exempel:

• E-300 med två kit-objektiv ZD 14-45mm/f3.5-5.6, ZD 40-150mm/f3.5-4.5
  • 2 st Hoya SMC UV-filter
  • 1 st Hoya SMC Cir-Pol filter
  • HLD-3 Batterigrepp & 2 st extra batterier (ex. Lenmar)
  • FL-36 Blixt
  • Väska
  • 2 GB CF kort (ex. SanDisk Extreme III)
  • Stabilt stativ med kulled
  • NeatImage för brusreducering av ISO800 och ISO1600 bilder.
  • Olympus Studio för bästa RAW-processning

E-300 är en fantastisk sommarkamera, där man med ISO 100 och ISO 200 utnyttjar den stora dynamiken hos Kodak-sensorn. Tåligheten mot utbrända högdagrar (sensor blooming resistance) är särskilt bra hos Kodaks CCD-sensorer, vilket kan vara en av orsakerna till varför många bröllopsfotografer (bruden i vitt och brudgummen i svart) använder just en Olympus E-1 kamera (både E-1 och E-300 använder sensorer ur samma Kodakfamilj). Hudtonerna och färgerna är förmodligen också de bästa från just Olympus-kamerorna.

Från ISO 400 höjs brusgolvet, och därmed minskar det dynamiska omfånget. Extern brusreducering med t.ex. Neat Image är därför nödvändig för bilder med ISO 800 och ISO 1600. Tar du mycket bilder i sämre belysning, så väljer du istället kanske en Nikon D50 eller kanske en Canon 350D.

Batterigreppet är bra om du tar mycket porträtt, annars behöver man det förmodligen inte. Kameran, E-300 har mycket bra balans på högkant, även utan batterigreppet. Mekaniskt är nog E-300 den robustaste av de billigaste DSLR, eftersom den är byggd med stomme i metall.

Antiskak är intressant, där är Konica-Minolta pionjärer med detta inbyggd i husen. Även Olympus har ett antal patent på antiskak, så många väntar även på att se i vilken ordning Olympus introducerar detta för sina DSLR.

Beträffande "lenslust", så finns idag:
  • ZD 11-22/f2.8-3.5 (vidvinkel med kultstatus)
  • ZD 50/f2.0 Macro (utnämnd som bästa digitala objektiv av L-L)
  • ZD 50-200/f2.8-3.5 (utnämnd som bästa digitala telezoom av L-L) mycket mycket bra för porträtt

L-L: Med glimten i ögat
Fun Stuff: Bokeh Ratings and Lens Awards

http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-june-05.shtml

P.S: Skärpedjupet kan även vara besvärligt kort vid porträttfoto med en E-300:
Med en brännvidd på 200mm och bländare f4.0 är det knappt 1 tum vid avståndet 3 meter.
Med större sensorer blir det naturligtvis ännu kortare.

ojoj . sånna här svar gillar vi, märks att du talar från egna erfarenheter! TACK!! .. men jag ska försöka att få in en "klämdag" på Scandinavian Photo för att känna just på alla i prisklassen,

Synd att man får vänta ända tills i slutet av augusti på KM D5D .. men men, det är då jag har råd, men börjar o leta o titta tidigt på bästa lösningarna osv.

Jag tycker inte att man helt ska räkna bort Olympus E-1 heller, trots att den är ett par år och bara har fem megapixlar. Den är brusig vid höga ISO-tal (eller nåja halvhöga till och med), men den är byggd ungefär som en Eos 1D (fast mindre och kanske även tätare) och går att köpa ny med ljusstark normalzoom och blixt till samma pris som en begagnad 1D.

Jag hoppas att Olympus får till (eller kanske snarare bort) bruset på nästa toppmodell (E-2?). Lyckas de med det borde de åtminstone få en del att att snegla åt deras håll i stället för Canon/Nikon.

I nu läget så ligger E-300 faktiskt högst upp, pga prisvärdhet och optiken, men först så ska man ju såklart klämma på allihopa osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar