Annons

D4s vs D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har plötsligt fått möjligheten att köpa mig en D4s . Jag har idag en D7100 som jag haft i 8 mån och kanske inte utnyttjat fullt ut. Det som tilltalar mig å det starkaste är D4s potenta möjligheter att skapa bilder trots högt ISO.

Hur mycket lyckligare blir jag med en D4s? Jag plåtar hyfsat mycket inomhus och en hel del kvälls/nattbilder. Bla sport...Karate , hockey mm mm. Plåtar massor med gatubilder också.

Jag kanske fallit för den tekniska lurifaxen , men vad säger ni proffs om detta?
Dessutom så undrar jag vilka objektiv som jag skall börja med. Mina DX-gluggar kan man väl skita i kanske? Jag har ju ett kalasobjektiv Nikon ED 80-200 1:2,8 D . Nikon säger att den gluggen INTE är anpassad för min D7100. Kanske funkar med FX?
 
D4an är underbar när man trycker ner avtryckaren.
Jag har bara provat en D4 med 200/2,0. Trots i en mörk butik så sitter fokus som en smäck.
Men om det är värt det...det ä en annan femma...

En 80-200 utan AFS till D4.... njae enligt mig. men man tager vad man haver.
 
Har inte just D4 men jag tror kombon med 80-200 kommer att kännas bra, om än lite långsam AF för sport. :).
För gatufoto blir du inte diskretast i stan förstås. Det kommer att svida lite att skaffa en snabbare telezoom och en bra vidvinkel för FF.
 
D4s vs 7100, knock out om du vill ha ett vs.
D4/D4s är monster på hastighet, dåligt ljus och har en AF som är ljusår från 7100, Jag kan inte göra ett inlägg om hur lycklig du blir men troligen extremt.

Det du får räkna in är att det blir dags att börja betala en del för gluggarna, köra med något annat än proffsgluggar är ju som att kasta pengarna i sjön.

Tyngden är något som du garanterat kommer känna som en märkbar skillnad, men det går ju att börja träna på gym om det skulle vara ett problem.
Själv drar jag runt på en D4 och en D4s, gnäller inte över att de väger utan är jävligt nöjd med vad de levererar.
 
Hur mycket lyckligare blir jag med en D4s? Jag plåtar hyfsat mycket inomhus och en hel del kvälls/nattbilder. Bla sport...Karate , hockey mm mm.

Där har du en hel del att vinna på en D4s. Den är snabbare (serietagning, fokushastighet, tömma till kort, kortare avtrycksfördröjning), du har en mycket ljusare sökare och du har en kamera som beter sig oerhört konsekvent vad du än utsätter den för. Vilket gör den typen av fotografering enklare.

Plåtar massor med gatubilder också.

Där är nog en D4s för det mesta bara klumpig och högljudd. Baksidan med den här typen av kamera är ju att de väger ett kilo utan objektiv, de tar plats, de syns, de hörs (slutar/spegelljudet är verkligen högt).

Jag kanske fallit för den tekniska lurifaxen , men vad säger ni proffs om detta?
Dessutom så undrar jag vilka objektiv som jag skall börja med. Mina DX-gluggar kan man väl skita i kanske?

Generellt ja, men det finns undantag. Jag kör en del med Dx 35/1,8 på fullformat :)

Jag har ju ett kalasobjektiv Nikon ED 80-200 1:2,8 D . Nikon säger att den gluggen INTE är anpassad för min D7100. Kanske funkar med FX?

Den borde funka rätt ok med din D7100, men onekligen bättre med en D4s. Fast med den slarvar du bort lite av fördelarna en D4s kan ge: Jag vet att de gamla AF 80-200-objektiven har många försvarare, men även en första generationens AF-S 70-200 är rejält mycket snabbare fokusmässigt. Tänk på att fokushastighet är en summan av vad kamerans AF kan prestera och AF-systemet i objektivet klarar. Ett snabbfokuserande objektiv på en långsam kamera eller tvärtom (som D4s + AF 80-200) blir aldrig speciellt optimalt.

Allmänt ... Har du chansen att köpa en D4s billigt, ta den. Skulle det visa sig att det inte är en kamera för dig kan du antagligen sälja den inom ett halvår utan att förlora allt för mycket på affären. Nu har ju Nikon annonserat att de jobbar på efterföljaren D5, så den är väl inte så långt borta, men det lär ändå dröja ett halvår eller mer efter att en D5 släppts som det börjar dyka upp mer begagnade D4s och priserna sjunker en smula. Min poäng: Har man råd är det ofta ingen jätterisk att köpa kända kamermodeller begagnade, de går alltid att sälja sedan om man ångrar sig.

Visst finns risken att du skaffar en kamera som du snart upptäcker är för stor, tung och högljudd för din smak. Men då vet du ju det inför framtiden och så länge du inte betalar ett högt pris för den lär du inte förlora så mycket på att äga en ett tag.

Själv kör jag ju med två stycken D3 och en D3s, så jag kan väl anses partisk, men de här stora snabba kamerorna är faktiskt väldigt roliga att fotografera med.
 
Det du får räkna in är att det blir dags att börja betala en del för gluggarna, köra med något annat än proffsgluggar är ju som att kasta pengarna i sjön.

Sett till teknisk bildkvalitet är faktiskt en D7100 mer utmanande för objektiven än en D4s är :)

Däremot kan jag väl hålla med om att det kanske kan vara lite synd att köra objektiv med långsam fokus (vilket många enklare objektiv har) på en kamera vars paradgren är att vara snabb.
 
Rätta mig om jag har fel, men har inte D4 och D7100 samma Multi-CAM 3500 AF-modul?

Jo, men du har en enorm skillnad i processorkapacitet i kameran vilket gör att skillnaden i hastighet är större än man kan tro. Sedan tog AF-prestanda ytterligare ett överraskande stort steg mellan D4 och D4s, dels blev initialfokus rejält mycket snabbare (en gammal akilleshäl för Nikon som de äntligen verkar ha fått bort) plus saker som det mycket användbara grupp-AF-läget.

Men, sett till användning och hantering är mycket bekant om man växlar mellan olika kamerahus med samma autofokusmodul. Så om trådskaparen är van att jobba med AF i D7100 är mycket sig likt i en D4s.
 
Hur mycket lyckligare blir jag med en D4s?
Alla blir lyckligare av en ny kamera. Dessutom slipper du gå på gym. :)

Om det bara är lågljusegenskaperna du är ute efter så kanske en Df skulle duga istället (men då måste du gå på gym går att hålla dig i form). Df är dock ingen sportkamera så om det också är ett önskemål/krav så är det nog D4(s) som gäller.
 
Om man slipper bära på den.... skall jag säga som släpar på D800...

Ja...om man har en muskelsjukdom vilket många här på FS verkar ha , så kan det bli jobbigt att släpa runt på en bra kamera. För de som känner sig berörda förordar jag en kompaktkamera eller så använder man sig av sin förträffliga mobiltfn.
En Caddie kanske också vore en variant....:)
 
Ja...om man har en muskelsjukdom vilket många här på FS verkar ha , så kan det bli jobbigt att släpa runt på en bra kamera. För de som känner sig berörda förordar jag en kompaktkamera eller så använder man sig av sin förträffliga mobiltfn.
En Caddie kanske också vore en variant....:)

Det finns många skäl till att inte alla vill bära på tung kamerautrustning, och att göra sig lustig över det för inte ämnet framåt! Att skämta om muskelsjukdomar är tämligen osmakligt och inte i enlighet med Fotosidans regler. Skärpning,tack!

/mod
 
Det finns många skäl till att inte alla vill bära på tung kamerautrustning, och att göra sig lustig över det för inte ämnet framåt! Att skämta om muskelsjukdomar är tämligen osmakligt och inte i enlighet med Fotosidans regler. Skärpning,tack!

/mod

Sorry...det var Fredag och någon pilsner.
Då tänker man inte riktigt efter innan man klämmer ur sig saker.
 
Afe...jag ger mig! Det var obetänktsamt av mig och jag ber om ursäkt!
Kommer aldrig att upprepas!

När jag läste din kommentar så fattade jag ju naturligtvis. Sorry!

Med vänlig hälsning Kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.